سرویس مد و لباس هنرآنلاین: فرهنگ‌سازی در بستر توسعه، مهمترین مقصد و غایت برنامه کشورها در جهان کنونی است و هر یک بنا بر اقتضاعات خود در تلاشند تا جوامع را به سمت این مهم سوق دهند.

در این میان بدون شک مد و لباس یکی از کارآمدترین ابزار فرهنگی و هنری است که بشر امروز برای انتقال پیام و مواریث خود از آن وام گرفته و در راستای بازتولید ارزش ها از آن بهره می‌جوید.

این فرآیند در قالب برگزاری رویدادهایی همچون نمایشگاه و جشنواره، متولیان را به دنبال کسب سهم در میدان فرهنگ و هنر به زبان مد و لباس هدایت کرده و هر یک در پی بیان ظرفیت‌های ایجاد شده سبکی منطبق با باورها و آداب و رسوم خود هستند.

بنیاد ملی و کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور نیز با هدف معرفی فعالیت مؤثر و هدفمند فعالان حوزه مد و لباس، از بدو امر برگزاری جشنواره های مد و لباس فجر را در دستور کار قرار داد و در مقام بستری پویا، همه ساله شاهد ارائه تعداد فراوانی طرح و نقش و مدل های ایرانی در این رویداد بودیم.

بالغ بر یک هفته است که هفتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر هم پشت سر گذاشته شده است. هر چند این رویداد در تهران خاتمه پیدا کرد اما همچنان شاهد برپایی آن در استان‌های مختلف کشور هستیم.

بدون شک به وجود آمدن چنین ظرفیت و قابلیتی موجب شد که نیاز به وجود این رویداد ارزشمند نه در سطح ملی که در افق بین‌المللی احساس شود و شاهد ایجاد جشنواره‌ای با برند فجر در این عرصه باشیم.

دراین فرصت، گزارشی از عملکرد هفتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر را ارائه می‌کنیم چرا که برگزاری این جشنواره مجالی فراهم آورد تا علاوه بر بررسی تلاش فعالان این عرصه و آسیب‌شناسی‌ها و به تبع آن به دست آوردن راهکارها و رهیافت‌هایی برای رفع موانع و خروج از بن بست های احتمالی، در عرصه جهانی نیز محک جدی با سایر برندهای مطرح و پیشگامان این حوزه بخوریم تا به این واسطه جایگاه خود را در دنیا هر چه بیشتر مترقی و مستحکم سازیم.

حضور سید محمدمجتبی حسینی در محل داوری آثار جشنواره مد و لباس فجر

هفتمین جشنواره بین المللی مد ولباس فجر به همت کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در سه مکان تالار وحدت، سالن همایش‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و برج میلاد برگزار شد.

در تالار وحدت میزبان آثار راه یافته به نمایشگاه، در بخش مانتو اجتماع، مانتو مجلسی و مانتو کاربردی، پوشش سر، مانتو مشاغل و چادر بودیم و در بخش آقایان نیز آثاری از لباس اجتماع و مجلسی به نمایش درآمد.

بخش نمایشگاهی با حضور جمعی از طراحان، تولیدکنندگان، صاحبان برند و مخاطبان به شکلی منظم به ارائه نمونه‌های برگزیده آثار طراحان برگزیده مد و لباس کشور پرداخت.

1

بخش مسابقه زنده که خود به سه بخش تقسیم شد در سه بخش مانتو اجتماع، پیراهن مردانه و محصولات عفاف و حجاب در تالار وحدت برگزار شد.

بخش بین‌الملل به میزبانی تالار وحدت، شاهد حضور پرتوان هنرمندان کشورمان در رقابت با 10 کشور فعال و مطرح در زمینه طراحی و تولید پوشاک بود.

در بخش بین‌الملل هفتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر، علاوه بر نمایش آثار 10 کشور در زمینه مد ولباس، دو کارگاه‌ آموزشی از سوی اساتید دانشگاه برارا ایتالیا و دانشگاه مدآرت فرانسه برپا شد.

در بخش کیف و کفش، بالغ بر 391 اثر به دبیرخانه راه یافت و بیش از 130 اثر در تالار وحدت به نمایش درآمدند.

تقدیر از پیشکسوتان از دیگر دستاوردهای این دوره از جشنواره بود.

00+(3)

مرکز دیگر جشنواره، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان بود که فعالان حوزه صنعت، مؤسسات مد و لباس و دانشگاهیان آثارخود را در این مکان به نمایش گذاشته بودند.

در بخش مؤسسات، بالغ بر 33 مؤسسه حضور به هم رساندند.

در بخش صنعت نیز، 21 گروه شامل کارخانجات نساجی، رنگریزی، چاپ، پارچه سازی، کارآفرینان تولید پارچه سنتی به همراه  دستگاه های مربوط در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان حضور یافتند.

9 کارگاه آموزشی در زمینه پارچه بافی و پارچه سازی و روش های جدید پارچه با هدف ایجاد پل ارتباطی میان صنعت و دانشگاه نیز در این بخش برپا شد.

و اما گروه "مد سازان" با برنامه‌ریزی از پیش از جشنواره و با همکاری 10 طراح مطرح در بخش خارج از مسابقه با مفهوم کاخ گلستان و بکارگیری پارچه های ایرانی گردهم آمدند و مجموعه آثاری در خور توجه را طی ایام جشنواره در سالن حجاب به نمایش گذاشتند.

ویترین+ملی+هفتمین+جشنواره+بین_المللی+مد+و+لباس+فجر+در+گالری+برج+میلاد

174 اثر در بخش طراحی پارچه به دبیرخانه جشنواره رسید که از این بین 24 اثر به نمایشگاه راه یافت که شاید تعداد محدود این آثار دیگر بار بر ضرورت توجه به حوزه طراحی پارچه و پارچه سازی تأکید داشت.

آثار واصله به بخش علمی دانشگاهی شامل 70 پایان نامه در مقاطع کارشناسی و ارشد، 48 مقاله و آثاری در زمینه تصویرسازی اسلامی ایرانی بود که با حضور 25 غرفه همراه شد و در خاتمه از هفت غرفه برتر تقدیر به عمل آمد.

روزانه سه کارگاه آموزشی و نشست تخصصی در سالن حجاب برگزار شد که با استقبال در خور توجهی همراه بود و موضوعاتی همچون روش‌های نوین ایجاد کسب و کارهای استارت آپی و آموزش بیزینس مدل، اصول رنگ‌شناسی تخصصی مد و لباس، کارگاه تکنیک‌های چاپ، کارگاه آموزش الگوسازی اسپانیایی و کارگاه نشست سوزن‌دوزی از جمله آنها بود.

برج میلاد هم میزبان برندهای ایرانی بود و آثاری از آنها را به نمایش گذاشت.

و بالاخره در بخش زیورآلات هم از میان 600 اثر رسیده به دبیرخانه، 22 طرح دستی، 14 طرح رایانه ای و بیش از 50 قطعه ساخته شده به نمایش درآمدند.

دراین بین، تعیین موضوع برای این بخش از جشنواره به پیچیدگی فرآیند طراحی هنری و فنی آثار افزود و سطح انتظار هیئت داوران را افزایش داد و با وجود آثار چشم نواز هنرمندان زیورساز با موضوع خلیج فارس، مسئولان بر آن شدند تا با جانمایی مجدد آثار در قیاس با روز نخست و برگزاری مراسم افتتاحیه برای این بخش، موجبات بهتر دیده شدن زیورهایی که شاید تاکنون در صنعت مد کشور توجه چندانی به آن نشده بود را فراهم کنند.

نشست_ها+و+کارگاه_های+تخصصی+هفتمین+جشنواره+بین_المللی+مد+و+لباس+فجر+در+سالن+حجاب

به هر روی، تلخ و شیرین‌های این جشنواره نیز همچون دیگر رویدادهای فرهنگی و هنری چشیده شد و باید منتظر ماند تا ببینیم طی سال آینده، این جشنواره و دیگر فعالیت‌های دستاندکاران عرصه مد و لباس تا چه اندازه موفق به بسترسازی، به کارگیری و اشاعه نمادها، نشان‌ها و مؤلفه‌های هویت اسلامی، ایرانی درعرصه مد و لباس و سبک زندگی، معرفی و کاربردی کردن آثار برگزیده و هدایت بازار پوشاک به سوی تولید داخلی و تشویق مردم به پرهیز از انتخاب و مصرف الگوهای بیگانه و تقویت اقتصاد مقاومتی با ایجاد اشتغال پایدار شدند.

هفتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر، به همت کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور از ششم تا سیزدهم اسفندماه همزمان در تهران و سه نقطه تالار وحدت، سالن حجاب، ویترین ملی برج میلاد و چندین استان کشور برگزار شد و برپایی این رویداد همچنان در برخی از استان‌های کشور ادامه دارد.