سرویس مد و لباس هنرآنلاین: آئین اختتامیه هفتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر، عصر دوشنبه 14 اسفندماه با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدمحمدمجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی مرادخانی معاون هنری سابق وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و رئیس جشنواره، جمشید جعفرپور رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، محمد اسماعیل سعیدی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس و جمعی از مدیران اصناف، صاحبان برند، طراحان، تولیدکنندگان و فعالان عرصه مد و لباس کشور در تالار وحدت برگزار شد.

سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم، با اشاره به جایگاه لباس به عنوان یک نیاز در پوشانندگی و همچنین دارا بودن جنبه‌های هنری در عناصر آن بیان کرد: در بین اجزای هویتی جوامع، اجزای هنری بیش از هر چیز دیگری مؤثرند و در این بین لباس و معماری، مهمترین اجزای بصری هویت‌یابی و هویت‌سازی هستند.

او گفت: لباس هر جامعه به ویژه جامعه ایرانی با این نگاه قابل تشخیص است که تا چه اندازه با فرهنگ، تاریخ، هنر و زیبایی‌شناسی ما تناسب دارد و از سویی دیگر لباس با اقتصاد کشور نیز دارای پیوست است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه جامعه‌ای که غذا و پوشاک را از بیرون مرزها تهیه کند، جامعه وابسته محسوب می‌شود اظهار داشت: لباس به تعبیر مقام معظم رهبری، هم در بحث هویتی و هم با نگاه اقتصادی باید درون‌زا باشد و بحث مد نیز با همین رویکرد به پیش می‌رود.

20180305163324_G06B8589

صالحی افزود: مدها در دو نوع هنجارگرا و هنجار ستیز مطرح هستند و مدی قابل قبول و هنجارگراست که ضمن توجه به تنوع، در مرزهای انعطاف، شرع و قانون عمل کند.

او با اشاره به اینکه هویت اسلامی و ایرانی باید به گونه‌ای باشد که هم در مدگرایی و هم لباس، مفهوم خود را بیابد، تأکید کرد: دامنه هویت، دامنه یک جغرافیای پر وسعت و دارای مرز است و در این جغرافیا، عرف، تاریخ، قومیت، رنگ و طرح‌ها همه در کنار هم می‌گنجند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با تأکید بر عنصر خلاقیت در حوزه مد و لباس بیان کرد: عنصر کانونی مد و لباس خلاقیت است و ما باید به ایده‌های خلاقانه و مفاهیم توجه کنیم که البته وظیفه دولت‌ها در این بین نه ساماندهی اتفاقات بلکه تسهیل‌گری و مانع‌زدایی است.

صالحی در خاتمه گفت: مسیر لباس و مد را باید در فضای اجتماعی ببینیم و حرکت ما آنگاه می‌تواند شتابش را بیشتر کند که تمامی بخش‌های دولتی، خصوص و عمومی، این فضا را بدون وجود شائبه دنبال کنند.

 ابزار هویت فرهنگی مد و لباس است

حمید قبادی، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور نیز در سخنانی به رشد چشمگیر شرکت‌کنندگان در این دوره از جشنواره اشاره کرد و گفت: این افزایش در حضور، ما را وادار کرد تا نسبت به هنرمندان و نحوه پذیرش آثار تجدید نظر کنیم که البته طبق گزارشات واصله، شاهد آن بوده‌ایم که این حوزه همچنان نیازمند ساماندهی است.

قبادی افزود: یکی از بزرگترین مشکلات ما، پراکندگی در تخصیص فضا به بخش‌های مختلف جشنواره بود که امیدواریم در دوره‌های بعدی، این مسئله را حل کنیم.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و رئیس جشنواره، حضور نمایندگانی از کشورهای خارجی بر اساس توسعه دیپلماسی فرهنگی را در بستر جشنواره مد و لباس فجر امری مغتنم برشمرد و تصریح کرد: حتی برخی از کشورها با تلاش‌های گسترده، از ما خواستند که تجربیات‌مان را به آنها منتقل کنیم و امیدواریم این مسیر را با قوت ادامه دهیم.

قبادی به حضور بیش از  15هزار هنرآموز در بیش از 80 نشست تخصصی و کارگاه آموزشی در این دوره از جشنواره اشاره کرد و گفت: این حضور نشان از ظرفیت‌های اجتماعی و فرهنگی در عرصه مد و لباس دارد و اگر بخواهیم هویت فرهنگی را در کشور توسعه دهیم بدون شک یکی از این ابزار مد و لباس است.

او با تأکید بر اینکه در عرصه مد و لباس، قهر و آشتی نداریم اظهار داشت: همه ما هم‌دلانه یک هدف را دنبال می‌کنیم و اتفاقات خوبی را تاکنون در کنار یکدیگر رقم زده‌ایم و امیدواریم با حمایت‌های دولت، مجلس و قوه قضائیه، شاهد رشد و بالندگی هر چه بیشتر در عرصه مد و لباس اسلامی ایرانی باشیم.

20180305163526_G06B8592

لباس کارآمدترین ابزارها برای بقا و توسعه کشورهاست

صدیقه پاک‌بین، دبیر هفتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر هم در سخنانی، جشنواره فجر را به عنوان بزرگترین رخداد در راستای فرهنگ‌سازی در بستر توسعه دانست و گفت: جشنواره امسال در سطحی بالاتر از دوره‌های قبل برگزار شد و توانستیم دیگربار ظرفیت‌های بالا و بی‌بدیل هنرمندان ایرانی را به همگان معرفی کنیم.

پاک‌بین با تأکید بر اینکه لباس، یکی از کارآمدترین ابزارها برای بقا و توسعه کشورهاست بیان کرد: تمدنی می‌تواند امید به ماندگاری، باروری و بازتولید اندیشه‌ها داشته باشد که هنر را همسو با فرآیند تولید مدیریت کرده و از توجه به جوانان جامعه غافل نشود.

او همچنین گزارشی از عملکرد بخش‌های مختلف هفتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر به حضار در تالار ارائه کرد.

در ادامه این مراسم برگزیدگان هفتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر نیز در بخش‌های مختلف به شرح زیر معرفی شدند:

در بخش پیشکسوتان از پروانه قاسمیان به پاس یک عمر تلاش، پیمان حسین محسنی شهردار منطقه 12 با اجرای طرح موفق تهرون بپوشیم و علی درویش‌پور مدیر عامل برج میلاد بدلیل همکاری گسترده در جشنواره‌ها و رویدادهای تقدیر شد.

در بخش رسانه، خبرگزاری ایسنا، روزنامه صبح امروز، رادیو اقتصاد و شبکه ایران کالا تجلیل شدند.

در بخش پوستر از محسن پیشدادی، طراح پوستر این دوره از جشنواره تقدیر شد.

در بخش بین‌الملل، محبوبه علی بلندی، لوح تقدیر، تندیس طاووس طلایی و وجه نقد را دریافت کرد.

اما در بخش لباس بانوان، در بخش مانتوی اجتماع: محبوبه علی بلندی، آناهیتا نامدار پور و مریم یاستی، در بخش مانتو مجلسی: شقایق شکفته، آرزو نجفی، شیرین فتاحی و مهنوش تیمورزاده، در بخش مانتوی کاربردی: غزال بهمنی، مجید گل محمدی و صدف رضایی قندفروش، در بخش پوشش سر: شبنم محمدی، مریم فرشته خو و زهرا کیانفر، در بخش لباس مشاغل: هستیا جلالی، فرشته مفاخر و سید شهاب الدین شاهزاده صفوی و بالاخره در بخش چادر از فریبا شه بخش، سحر تلقانی و زینب مقدس به عنوان برگزیدگان تقدیر به عمل آمد.

 

در بخش لباس مجلسی آقایان، حمید عظیمی‌فمی تفرشی مورد تقدیر قرار گرفت و در در بخش لباس اجتماع، سید موسی مرادی، حمید عظیمی فمی تفرشی و سحر احمدپور به عنوان برگزیده تجلیل شدند.

در بخش مسابقه زنده طراحی لباس و مانتوی اجتماع، بالاپوش مردانه و طراحی محصولات عفاف و حجاب به ترتیب: هما شهبازی، افسانه پناهی و کیانوش غفاریدر مسابقه طراحی مانتوی اجتماع؛ الناز دارایی، فاطمه صادقی‌پور و نسرین صادقی قوسی‌ئی در بخش بالاپوش مردانه و سارا دوستی و فرزانه قلخانی در بخش محصولات عفاف و حجاب تقدیر شدند.

در بخش طراحی پارچه، انیس ایمری مورد تقدیر قرار گرفت. در بخش زیورآلات نیز، شیوا قربانی در بخش زیورآلات ساخته شده، شهرزاد گیوی در بخش طراحی زیورآلات و بتول مطلبی در بخش مدلسازی زیورآلات با رایانه به عنوان نفرات برگزیده انتخاب شدند.

هفتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر، در بخش‌های طراحی لباس، طراحی پارچه، طراحی جواهرات و زیورآلات، طراحی کیف و کفش، مسابقه زنده طراحی لباس، علمی دانشگاهی، صنعت و فناوری‌های نوین، بخش بین‌الملل، انجمن‌ها و مؤسسات هنری مد و لباس، استان‌ها و اقوام از ششم تا سیزدهم اسفندماه همزمان در تهران به میزبانی تالار وحدت، برج میلاد و سالن حجاب و چندین استان کشور برگزار شد.