به گزارش هنرآنلاین، حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در حاشیه برپایی هفتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر از طرح مد ایرانی که از سوی مجتمع فنی تهران برای مدرن سازی و شهری سازی لباس اقوام ایرانی اجرا می‌شود رونمایی کرد.

قبادی پس از رونمایی از این طرح گفت: رونمایی از این مجموعه اتفاق بسیار خوبی است و من هم بسیار استقبال کردم تا بتوانیم انشاالله هرسال با یک موضوع مشخص در معرفی لباس اقوام ایرانی کمک و مشارکت داشته باشیم تا لباس اقوام ایرانی به عنوان یک مد ایرانی فراگیر شود.

وی افزود: تمدن ایرانی چیز پیچیده‌ای نیست، گرچه خلق آن و توسعه آن بسیار سخت است اما طبعاً پرداختن به گنجینه میراثی ایران دور از دسترس نیست و تبدیل آن به موضوعات مفهومی و تبدیل به یک متن درسی و شکل دادن آن به یک سند طراحی بسیار حائز اهمیت است که من از دوستان خواهش می‌کنم همزمان با شکل آن، محتوا را هم به طراحان ما تقدیم کنند تا دسترسی به این منابع را داشته باشند.

وی در ادامه افزود: موضوعات پیچیده و لایه لایه در فرهنگ ما وجود دارد و آن موضوعات را با کمک گرفتن از مشاوران فرهنگی و تاریخی می‌توانند تسهیل کنند.

قبادی خاطر نشان کرد: ما به دنبال این نیستیم که یک بازتولیدی، از لباس اقوام و ساختار تولیدی جدید در این مجموعه داشته باشیم، بلکه این‌ها باید تبدیل به ذائقه مردم شده و امکان بهره برداری از آنها فراهم شود.

دبیر کارگروه مد و لباس درمورد وظیفه برگزار کننده این طرح افزود: مجتمع فنی تهران باید منابع را خیلی راحت‌تر در اختیار طراحان قرار دهد. نکته حائز اهمیت این است که تا زمانی که با جامعه ارتباط برقرار نکنیم هرکدام‌مسیر خودمان را می‌رویم.

وی افزود: باید به ذائقه مردم توجه کنیم و سلایق خودمان را به مردم در حوزه مد تحمیل نکنیم که این یکی از بزرگترین مشکلات صنعت مد است. باید نگاه به ذائقه و باورهای مردم و‌ نگاه به عرف جامعه را در اولویت قراردهیم و تمام فکر، اندیشه و خلاقیت خود را صرف این موضوع کنیم که بتوانیم با جامعه ارتباط برقرار کنیم.

وی در پایان از لباس اقوام باید به‌عنوان لباس مقاومت یاد کرد و ادامه داد: زمان‌های پیش از انقلاب یکی از ماناترین عناصر فرهنگی، لباس بود که در برابر هجمه سنگین غرب و طاغوت به کشور در برابر یکسان‌سازی به ما کمک کرد. همه اقوام ایرانی در این عرصه سهم دارند و هرچقدر که ما این لباس‌ها را احیا کنیم توانسته‌ایم بخشی از آن مقاومت دوره ستم‌شاهی را جبران کنیم. همه ایران در همه بخش‌ها با سبک‌های مختلف پوشش و لباس نقش دارند و مجتمع فنی تهران این نقش‌آفرینی را دوباره به شکل جدید و فراگیر بازآفرینی می‌کند.