سرویس مد و لباس هنرآنلاین: مراسم افتتاحیه هفتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر، صبح روز ششم اسفندماه با حضور سید محمد مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، فاطمه ذوالقدر عضو هیئت رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، فریده اولاد قباد نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، جمعی از طراحان، تولیدکنندگان، اعضای اتحادیه‌ها، اصناف و انجمن‌ها از ساعت 10 صبح در تالار رودکی برگزار شد.

سید محمد مجتبی حسینی در این مراسم به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: امروز جشنواره مد و لباس فجر در آستانه هفتمین دوره برگزاری خود قرار دارد؛ هفت هم عدد کمال است و حکما تعابیر و معانی بسیاری درباره این عدد مطرح کرده‌اند، پس به عبارتی وقتی رخدادی به این رقم در برگزاری می‌رسد یعنی یا به کمال رسیده یا در آستانه رسیدن به کمال قرار دارد.

او تصریح کرد: جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر، بستری مناسب و مبارک برای گفت‌وگو، هم‌اندیشی و عرضه دستاوردها و آفرینه‌های هنری است.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه مد و لباس صورت دیگری از پوشش آراسته و حاصل دانش و بینش انسان است، اظهار داشت: لباس پهنه بزرگ فرهنگی است که طی سالیان متمادی به آن پرداخته شده و با مروری بر تاریخ کشورمان درخواهیم یافت که از بیش از هزار سال پیش، شهر و شهرک‌های صنعتی برای پوشاک و پوشش طراحی شده و حتی بسیاری از معانی لغوی شهرها درباره لباس و پوشیدنی‌هاست.

حسینی افزود: مایه افتخار است که شاید و نه شاید بلکه حتماً از قدیمی‌ترین مللی هستیم که لباس را صرفاً برای پوشش انتخاب نمی‌کنیم و به اینکه چه و چگونه بپوشیم، همواره اندیشیده‌ایم.

او ادامه داد: فعالیت کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و بنیاد ملی مد و لباس نشان می‌دهند که ما باید برای آینده از گذشته پرافتخارمان سرمایه بگیریم، چرا که نه‌تنها در ملیت ما که در آئین و دین ما امر پوشش و چگونه پوشیدن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خاتمه گفت: جشنواره مد و لباس فجر فرصت مغتنمی است برای ایجاد فضای گفت‌وگو میان طراحان پارچه و لباس، تولیدکنندگان و سایر مخاطبان و مردمی که قرار است لباس را به‌عنوان یک شناسنامه بصری بر تن و بازشناسی فرهنگ غنی کشورمان را با عمق بیشتر به جهانیان عرضه کنند.

موتور باور ملی به‌شرط رفع موانع در کشور ما روشن است

حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و رئیس هفتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر در این مراسم و در ابتدای سخنان خود از تمامی تلاشگران و دست‌اندرکاران این رویداد به‌ویژه از زمان انتشار فراخوان و آغاز جلسات شورای سیاست‌گذاری تقدیر کرد و گفت: توسعه ایجاد شده و برپایی جشنواره‌های مد و لباس فجر به برکت نگاه جدید مردم به هنر، طراحی و محصول داخلی است و خوشبختانه طی سالیان اخیر با رعایت شاخصه‌هایی از سوی صاحبان برند، زمینه هنر صنعت مد و لباس اسلامی ایرانی فراهم شده است.

قبادی افزود: صنعتگران و تولیدکنندگان شهادت می‌دهند که خودباوری در مردم ما وجود دارد و باید این مهم بیشتر در میان مسئولان ایجاد شود.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با انتقاد از برخی سیاست‌های دریافت مالیات از صنعتگران ایرانی در عرصه مد و لباس اظهار داشت: متأسفانه بسیاری از مسئولان به‌محض بالا رفتن یک نشان ایرانی، تصور می‌کنند که باید اندازه مالیات دریافتی را افزایش دهند و به این مهم فکر نمی‌کنند که هر یک از این رخدادها، برگ زرینی در دفتر هنر، اقتصاد و صنعت کشورمان است.

قبادی تأکید کرد: موتور باور ملی به‌شرط رفع موانع در کشور ما روشن است. ما عزم خود را جرم کرده‌ایم و عهد می‌بندیم که کارگروه با تمام بضاعت و با وجود تمام سنگ‌اندازی‌ها، پشتوانه هنر صنعت مد و لباس کشورمان است.

او خطاب به فعالان این عرصه گفت: شما پرچم‌دار اقتصاد مقاومتی هستید و به جرأت می‌توان گفت یکی از حوزه‌هایی که به‌رغم همه سختی‌ها و وجود مافیای چند سر، اقتصاد مقاومتی را محقق ساخت همین عرصه مد و لباس است.

قبادی در خاتمه، پیام سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر را قرائت کرد.

حمایت مجلس از تولیدکنندگان عرصه مد و لباس

سیده فاطمه ذوالقدر عضو هیئت رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز در سخنانی بر حمایت مجلس از تولیدکنندگان ایرانی تأکید کرد و گفت: بسیار خوشحالیم که همسو با دیگر جشنواره‌های فجر، جشنواره مد و لباس نسز همزمان با سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار می‌شود چرا که یکی از دستاوردهای انقلاب ما همین حجابی بود که اکنون بر تن ماست.

او افزود: خوشبختانه این جشنواره هر سال و در راستای حمایت طراحان و تولیدکنندگان ایرانی برگزار می‌شود و محصولات باکیفیت عرضه‌شده نشان از آن دارد که می‌توانیم با کشورهای مختلف رقابت و دستاوردهای خود را در قالب رویدادی بین‌المللی معرفی کنیم.

صدیقه پاک‌بین، دبیر هفتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر هم از سخنرانان آئین افتتاحیه این رویداد بود و گفت: فرهنگ‌سازی در بستر توسعه علمی، فرهنگی و هنری از اهداف ما در این جشنواره است و قریب به 7 سال است که به‌منظور تحقق اهداف کارگروه و در راستای ترغیب طراحان برای ارائه الگوهای مناسب و کاربردی متناسب با نیاز جامعه و شناسایی نیروهای متخصص به فعالیت مستمر می‌پردازد.

او گفت: آنچه ماحصل نهایی جشنواره‌های مد و لباس فجر است، معرفی و نمایش ظرفیت‌های بالا و بی‌بدیل جامعه ایرانی در عرصه مد و لباس است و تلاش می‌کنیم تا فضایی سرشار از شور و هیجان را در این دوره ایجاد کنیم.

در مراسم افتتاحیه هفتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر از چند تن تولیدکنندگان موفق ایرانی با نام‌های تجاری "سالیان"، "آرشاک" و "بادی اسپینر" در زمینه‌های مدسازی، توسعه فضاهای عرضه و فروش، ارائه محصولات بدیع و باکیفیت، اشتغال آفرینی و تحقق شعار اقتصاد مقاومتی تقدیر شد.

هفتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر، به همت کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور از ششم تا سیزدهم اسفندماه 96 همزمان در تهران (تالار وحدت، سالن حجاب و برج میلاد) و چندین استان کشور برگزار می‌شود.