سرویس مد و لباس هنرآنلاین: نخستین جشنواره ملی طراحی لباس و طراحی پارچه کودک و نوجوان، از 24 تا 27 بهمن‌ماه در مرکز آفرینش‌های هنری کانون پرورش فکری کودک و نوجوان برگزار شد.

این رویداد تحت نظارت کارگروه ساماندهی مد و لباس و همکاری انجمن طراحان لباس و پارچه در دو بخش کودک و نوجوان توسط هیئت داوران برگزار شد. اساسی‌ترین شاخصه های مد نظر داوران، خلاقیت و نوآوری، قابلیت تولید انبوه و رعایت اصول علمی در طراحی آثار بود که در نهایت سه اثر در بخش طراحی پارچه و سه اثر در بخش طراحی لباس کودک و برگزیده و دو طرح در حوزه لباس، شایسته تقدیر اعلام شدند.

حمیدرضا نیک‌طبع، دبیر کمیته صنعت کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور درباره دستاوردهای این رویداد به خبرنگار هنرآنلاین، گفت: اتفاق بسیار مهمی که دراین جشنواره رقم خورد، نزدیک شدن طراحان به تولیدکنندگان بود چرا که در عرصه کودک و نوجوان، فاصله بسیاری میان این دو بخش وجود داشت و واردات بی رویه محصولات خارجی هم مانع از پیوند این دو با یکدیگر می شد.

دبیر کمیته صنعت کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور اذعان داشت: از سوی دیگر متأسفانه سطح آگاهی جامعه از دستاوردهای صنعت مد و لباس بسیار پایین است. صادرات دکمه خوراکی از ایران برای لباس کودکان و نوجوان به دیگر کشورها برای بسیاری از حضار در زمان برگزاری جشنواره تعجب آور بود.

نیک‌طبع بر لزوم ایجاد شناخت لازم و کافی میان طراحان، تولیدکنندگان و آحاد جامعه  در عرصه پارچه و لباس کودک و نوجوان تأکید کرد و گفت: جامعه ما از اتفاقات مهمی در بخش صنعت آگاه نیست و شاید نبود ارتباط لازم با فعالان داخلی آنها را به خرید محصول از برندهای خارجی ملزم داشته است که نخستین جشنواره ملی طراحی لباس و طراحی پارچه کودک و نوجوان این کاستی را جبران کرد و فضای تعامل این دو را فراهم ساخت.

او با اشاره به اینکه متأسفانه فرهنگ‌سازی برای مصرف لباس داخلی برای فرزندانمان انجام نمی‌شود، بیان کرد: جشنواره لباس کودک و نوجوان ظرفیت های موجود در این عرصه را به منصه ظهور رساند و راهگشای کشف حلقه مفقوده در این بین شد.

نیک‌طبع در خاتمه گفت: تولیدکننده باید نیاز خود را مطرح کند و طراحان را هم نیاز بازار آگاه سازد و امیدواریم در سال‌های پیش رو شاهد پیشرفت روز افزون در عرصه لباس کودک و نوجوان باشیم.