سرویس مد و لباس هنرآنلاین: سید محمد مجتبی حسینی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روز دوشنبه در بازدید از محل داوری بیش از 6100 اثر رسیده به دبیرخانه هفتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر بیان کرد: معنای درست و غلط در آموزه‌های ما مورد بحث نیست و ما هم ادعایی درباره درست یا غلط بودن رفتاری نداریم، بلکه در آموزه‌های ما بحث بر سر هنجار و ناهنجار و پسند و ناپسند است که از نظر معنا و کارکرد هم با یکدیگر بسیار تفاوت دارند.

او با اشاره به نقش هنجارها در تعیین مسیر حرکت حوزه مد و لباس کشور اظهار داشت: باید به ساختار واژه هنجار توجه کرد. هنجار در حقیقت هنگار است. هنگ یعنی خط، آهنگ یعنی ضد خط و فرهنگ هم فرِ هنگ و چیزی بالاتر از هنگ است پس بنابراین در بحث پیرامون امر پوشش برخط و بر ناخط داریم و نه درست و نادرست.

حسینی، پوشش را از امور انسانی برشمرد و گفت: لباس حاصل عقل، دانایی و بصر است و آنچه حاصل انسان بودن ماست درست و غلط ندارد، بلکه هنجار و ناهنجاری دارد که در این میان هنجارها برآمده از تاریخ، سنت‌ها، آموزه‌ها، اعتقادات، باورها، دین و آئین ماست و برآیند برآمده از این مؤلفه‌ها چیزی است که تجربه تاریخ را با خود دارد.

حضور سید محمدمجتبی حسینی در محل داوری آثار جشنواره مد و لباس فجر

او افزود: تأکید کسانی که مجری قانون هستند این است که هنجارها را به عنوان یک بستر توسعه مورد توجه قرار دهند.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: بسیاری از آثار هنری صورت ملکوتی یک شیء هستند؛ مجموعه‌ای که کار را به سامان می آورند تصاویر را تولید می کنند و بسته به مورد پسند یا ناپسند بودن یک تصویر و با تکیه بر داوری خرد جمعی، آنچه مورد توجه و مطلوب قرار گیرد به عنوان تصویر مطلوب در مسیر حرکت قرار می‌گیرد.

حضور سید محمدمجتبی حسینی در محل داوری آثار جشنواره مد و لباس فجر

حسینی در خاتمه گفت: باید صبوری کرد تا با اعتقاد به درایت و پختگی در سال‌های آینده شاهد برداشتن گام‌های بلندتر باشیم و دراین میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان نهاد مجری و سازمان صدا‌و‌سیما به عنوان بخش ترویجی می توانند رفتارهای بینابخشی را تقویت کرده و پسند قاعده‌مند را در جامعه رقم زنند.

حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور نیز در این دیدار، ضمن معرفی بخش‌های مختلف دبیرخانه و هیئت داوران به موضوعاتی همچون نگاه کاربردی به آثار رسیده به ویژه در زمان داوری، امضاء دار شدن آثار برگزیده، مدسازی و سبک سازی در جشنواره مد و لباس فجر، ساماندهی مزون‌ها دردفتر نظارت کارگروه، احیای پارچه ایرانی و تحولات ایجاد شده برای ارتباط مؤثر بین بخش طراحی و صنعت اشاره کرد.

حضور سید محمدمجتبی حسینی در محل داوری آثار جشنواره مد و لباس فجر

هیئت داوران جشنواره نیز به مواردی همچون لزوم نگاه مدرن و علمی به عرصه طراحی لباس، هدفمندسازی در مسیر حرکت طراحان و تولیدکنندگان و لزوم فرهنگسازی در بستر جشنواره با استفاده از الگوهای هنجارمند اشاره کردند.

هفتمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر، به همت کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور از ششم تا سیزدهم اسفندماه همزمان در تهران و چندین استان کشور برگزار می‌شود.