سرویس مد و لباس هنرآنلاین:  پژوهش، آموزش و تخصص و به عبارتی تولید و تحصیل علم و همچنین پرداختن به مدل ساختاری آموزش در تمامی عرصه‌های علمی، فرهنگی و هنری حائز اهمیت است و نقش بسزایی دارد.

استفاده از نقد فارغ‌التحصیلان از بهترین روش‌های ارزیابی و بازخورد در بررسی برنامه درسی است که طی سال‌های اخیر شاهد ارائه نقطه نظرات بسیاری هم از سوی دانشجویان و هم سوی اساتید گروه طراحی پارچه و لباس دانشگاه‌ها در راستای تجدید نظر در برخی سرفصل‌های آموزشی بوده‌ایم.

به هر روی، با توجه به اهمیت خطیر دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در راستای توسعه و رشد حوزه مد و لباس، بازنگری در سرفصل‌های دانشگاهی امری ضروری به نظر می‌رسد.

هدف اصلی از این مطالعات، بررسی سرفصل دروس اصلی، تخصصی و پایه رشته طراحی لباس و میزان اثربخشی آن از دیدگاه فارغ‌التحصیلان ارشد طراحی پارچه و لباس در دانشگاه‌های ایران بوده است.

با توجه به نتایج به‌دست‌آمده از بررسی‌های متعدد، نیاز به بازنگری در سرفصل‌ها دیده می‌شود و سیاست‌گذاری مناسب در این زمینه الزامی است که خوشبختانه در دست انجام نیز قرار گرفته است.

با توجه به لزوم ارتقای سطح کیفی و کمی طراحی و تولید لباس در کشور، تربیت نیروی انسانی کارشناس و کارآمد موردنیاز کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی پوشاک امری بسیار ضروری است چرا که رشته طراحی لباس یکی از رشته‌های کاربردی است و هدف آن تربیت افرادی است که با در نظر گرفتن نیازهای طراحی و بهره‌گیری از ماشین‌آلات موجود بتوانند نیازهای طراحی لباس، طراحی الگو، برش و دوخت را در تولید برطرف سازند.

بدیهی است دستیابی به این هدف مستلزم آموزش مطلوب، فضای مناسب و الگوهای درست، می‌تواند تضمین‌کننده نیل به این هدف باشد.

تعیین نیازهای آموزشی اولین گام برنامه‌ریزی، آموزش و درواقع نخستین عامل ایجاد و تضمین اثربخشی کارکرد آموزش و بهسازی و مبنایی برای ارزیابی و تصمیم‌گیری است که از مدت‌ها پیش در دستور کارگروهی ویژه در ذیل کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور قرار گرفته و قرار است خبرهای خوبی در این ارتباط از دریچه هفتمین جشنواره مد و لباس فجر به گوش رسد.

بدون شک با اعمال این مهم، صحیح‌ترین و مفیدترین اطلاعات از تناسب مطالب آموزشی با اشتغال در حرفه و ارتقاء سطح آموزشی در اختیار محصلان و هنرجویان قرار می‌دهد و کفایت سرفصل‌های دروس عملی، تخصصی و پایه رشته طراحی لباس برای ایجاد توانمندی مناسب در زمان فارغ‌التحصیلی احراز خواهد شد.