سرویس مد و لباس هنرآنلاین: چهارمین نشست شورای سیاست‌گذاری هفتمین جشنواره مد و لباس فجر، 21 آذرماه 96 و با حضور حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و دبیران و نمایندگان کارگروه‌های مختلف این دوره از جشنواره برگزار شد.

این جلسه با رویکرد ارائه، تشریح و بحث و تبادل نظر پیرامون نتایج اندازه‌گیری نظرسنجی و ارزیابی کیفیت ششمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر و همچنین ارائه گزارش دبیران بخش‌های مختلف جشنواره از روند کار و دریافت نظرات، انتقادات و پیشنهاد‌ها برپا شد.

قبادی در این جلسه با اشاره به اینکه انطباق اهداف هفتمین جشنواره مد و لباس فجر با نظام‌های ارزشی جمهوری اسلامی ایران از مهم‌ترین نکات حائز اهمیت در مسیر برپایی هر چه بهتر جشنواره است اظهار داشت: خوشبختانه و بنا بر دیدارهای انجام‌شده با شخص وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین معاون ایشان در امور هنری، نگاه حمایتی به این حوزه وجود دارد.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با اشاره به نتایج اندازه‌گیری نظرسنجی و ارزیابی کیفیت ششمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر تصریح کرد: اهداف و جزئیات برپایی این رویداد در بخش‌های مختلف مطرح شده و لازم است دبیران و متولیان برگزاری جشنواره در تمامی حوزه‌ها با تمام تلاش به رفع نقاط ضعف جشنواره قبل و همچنین تقویت نقاط مثبت مبادرت ورزیده و عزم خود را برای اشاعه هر چه بیشتر فرهنگ اسلامی ایرانی و اثربخشی برای افزایش جایگاه ملی این عرصه در تمامی سطوح جزم کنند.

قبادی همچنین به تصویب سند سیاست‌های مد و پوشاک در وزارت صنعت، معدن و تجارت اشاره کرد و افزود: این سند پیرو برگزاری جلسات متعدد با مسئولان این وزارتخانه به تصویب رسید و به رؤسای سازمان‌ها در استان‌های مختلف ابلاغ شد و بر این اساس تأکید شد تا توجه کارگروه‌های استانی مد و لباس به ابعاد گوناگون این عرصه معطوف باشد.

در این جلسه، موضوعاتی همچون بررسی و ضرورت توجه بیشتر به اهداف جشنواره مانند انطباق با نظام‌های ارزشی، ایجاد بهره‌وری اجتماعی، ایجاد بهره‌وری اقتصادی، حمایت از تولید ملی، برندسازی، تقویت بنیه‌های ارتباطی، ایجاد بسترهای تعاملی و زمینه ارتقا، به‌روزآوری برای کسب مزیت‌های رقابتی، اشاعه فرهنگ مد اسلامی ایرانی، اثربخشی برای افزایش جایگاه ملی، شناسایی توانمندی‌ها، زمینه‌سازی ارتباطات بین‌المللی و صادرات، ایجاد انگیزه و پویایی، ایجاد همگرایی و افزایش تعامل میان طراحان و تولیدکنندگان، تغییر نگرش و رویکرد فرایندی، میزان اثربخشی برای خروج پله‌ای از روش‌های سنتی، میزان تناسب و نوع اهداف با رویکرد واقع‌بینانه و میزان تناسب اهداف و فعالیت‌های مرتبط با تحقق اهداف مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

همچنین دبیران بخش‌های مختلف درباره موضوعاتی همچون زمان و مکان برپایی هفتمین جشنواره مد و لباس فجر، چندوچون برپایی مراسم افتتاحیه و اختتامیه و نحوه داوری و هیئت انتخاب آثار به بحث و تبادل نظر پرداختند.

انسیه زاهدی دبیر بخش علمی و دانشگاهی از اعلام آمادگی دانشگاه الزهرا (س) در همراهی همه‌جانبه با جشنواره خبر داد و اظهار امیدواری کرد تا شاهد افزایش چشمگیر مشارکت دانشگاه‌ها با این رویداد باشند.

حمیدرضا نیک‌طبع دبیر بخش صنعت نیز بر لزوم ایجاد رقابت میان کارخانه‌های نساجی و بخش‌های مختلف صنعت برای همراهی با جشنواره مد و لباس فجر تأکید کرد و از پررنگ‌تر شدن نگاه صنعتی و کاربردی ساختن آثار در این دوره از جشنواره خبر داد.

مریم یاسینی دبیر بخش نمایش و مسابقه جشنواره با اشاره به مهلت ثبت نام شرکت‌کنندگان در این بخش تا پایان آذرماه 96 گفت: ارتباط بیشتر میان طراحان استانی با بخش صنعت از این بخش فراهم می‌شود و تأکید داریم تا شرکت‌کنندگان در آثار خود از پارچه‌های ایرانی بهره گرفته و نمونه کارهای خود را حداقل در 5 اثر با موضوع کاخ گلستان ارائه کنند.

حمیدرضا یوسفی‌فر نماینده اتحادیه پوشاک تهران در کارگروه ساماندهی مد و لباس فجر نیز با اعلام خبر همراهی 10 اتحادیه استانی برای حضور در هفتمین جشنواره مد و لباس فجر تاکنون و احتمال افزایش این تعداد بیان کرد: تشکل‌های کارگروه استانی باید در به‌زودی تشکلی شود که در این ارتباط با تعدادی از اعضای اتحادیه کیف و کفش مذاکره داشته‌ایم تا به بهترین شکل ممکن، شرایط ایجاد ارتباط میان آثار بخش نمایشگاهی چه در تهران و چه در دیگر استان‌ها با صنعت را فراهم کنیم.

او با تأکید بر لزوم حضور پررنگ هفتمین جشنواره مد و لباس فجر در استان‌های زلزله‌زده همچون کرمانشاه و کرمان، از برپایی برخی برنامه‌های جانبی در حاشیه جشنواره‌های استانی برای کمک و همراهی با مردم زلزله‌زده خبر داد.

علی‌اصغر زیلایی، دبیر بخش استان‌ها نیز خبر داد: امسال برای دومین بار، استان‌ها به شکل نیمه‌متمرکز و همزمان تا جشنواره فجر در استان‌های متقاضی به برپایی جشنواره اقدام می‌کنند و تاکنون هفت استان در نیمه نخست سال، نمایشگاه‌های خود را برپا کرده‌اند.

او افزود: تاکنون تعداد جشنواره‌های استانی به عدد 60 رسیده و این رقم تا پایان سال به 70 جشنواره استانی مد و لباس فجر می‌رسد.

مهدی محمودی، دبیر بخش مؤسسات جشنواره نیز با اشاره به طرح ملی الگوی توسعه مشاغل خانگی و تصویب آن از سوی وزارت کار، جشنواره مد و لباس فجر را فرصتی مناسب برای معرفی استعدادهای سراسر کشور در بخش‌های مختلف پوشاک و صنایع دستی دانست.

محبوبه توکلی، دبیر بخش زیورآلات جشنواره نیز، خواستار طراحی یک لباس و زیور مکمل هم با تکیه بر فرهنگ و پیشینه هنری هر یک از استان‌های حاضر در جشنواره با رویکرد ایجاد مجموعه‌ای ماندگار از پوشاک و زیورآلات اقوام ایرانی شد.

توکلی از همراهی دو دانشگاه علمی کاربردی و فنی حرفه‌ای در جریان برپایی جشنواره خبر داد و گفت: امیداست در این دوره از جشنواره شاهد پیوند هر چه بهتر بخش صنعت با حوزه طراحی و دانشگاهی عرصه زیورآلات باشیم.