سرویس مد و لباس هنرآنلاین: یکی از بحث‌هایی که چندی پیش در اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران مطرح شد، بحث جلوگیری از برنامه‌ای بود که در مرکز تجارت ترکیه اتفاق افتاد و باعث شد گروهی از این مجموعه  به ترکیه سفر کنند.

در خیابان الهیه تهران ساختمانی هست که مرکز تجارت ترکیه است. در واقع ترکیه‌ای‌ها پایگاهی را در آن‌جا برای خودشان درست کرده‌اند که با استفاده از آن می‌خواهند تجارت در ایران را رونق بدهند،  جمعی از اعضای اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک با سفر به ترکیه مانع از این جریان شدند.

دبیرخانه اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک طی گزارشی درباره خبر افتتاح مرکز تجارت ترکیه در تهران توضیحاتی را اعلام کرده که به شرح زیر است:

۱- پس از انتشار خبر افتتاح مرکز تجارت ترکیه در تهران و تبلیغات گسترده رویداد جنبی آن در فضای مجازی مبنی بر فروش مستقیم پوشاک آماده ، اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران بطور رسمی اعتراض خود را نسبت به این موضوع اعلام نمود و طی مکاتبه با مسئولین سازمان توسعه تجارت و جلسات متعدد توانست ایشان را نسبت به غیرقانونی بودن این رویداد بر اساس دستورالعمل ثبت نمایندگی برندهای خارجی مجاب نماید و در ادامه رویداد فروش مستقیم پوشاک ترکیه از برنامه افتتاح مرکز حذف شده و حذف این برنامه از سوی مرکز اطلاع رسانی عمومی گردید.

 ۲- با توجه به مخالفت شدید اتحادیه تولید و صادرات که متاسفانه در این معرکه تنها بود و پیگیری مستمر بابت حذف برنامه فروش مستقیم پوشاک و نظر به اینکه سفر وزیر اقتصاد ترکیه به ایران نیز بابت این موضوع تحت الشعاع قرار گرفته و در حال لغو شدن بود ،  از سفارت ترکیه در تهران با اتحادیه تولید و صادرات تماسی گرفته شد مبنی بر اینکه بابت رفع سوء تفاهمات بوجود آمده تقاضای ملاقات فوری با اعضای هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات را دارند.  این دیدار  با حضور تیم منتخب اعضای هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات و انجمن صنایع پوشاک ایران برگزار شد و دو هدف را دنبال می کرد. اول حذف فروش مستقیم پوشاک مطابق با مفاد دستورالعمل ثبت نمایندگی برندها و دوم تبیین و توضیح این دستورالعمل که در نهایت قرار شد این دستورالعمل برای اتحادیه های صادرکننده نساجی و پوشاک ترکیه بعنوان بخش خصوصی نیز توضیح داده شود تا شرکت های تحت پوشش ایشان خود را با این دستورالعمل تطبیق دهند. 

۳- پس از این جلسات ، مراودات بخش خصوصی ایران و ترکیه در قالب دو جلسه یکی در ایران و یکی در ترکیه ادامه یافت که محور بحث ها پیرامون مبارزه با قاچاق پوشاک و منسوجات، تبیین دستورالعمل ثبت نمایندگی برندهای خارجی، سرمایه گذاری های مشترک، انتقال تکنولوژی و دانش فنی می باشد که گزارش مفصل این جلسات در کانال اتحادیه و تمام گروههای مرتبط صنایع نساجی و پوشاک بطور شفاف اطلاع رسانی شده است.

۴- در راستای پیگیری دستورالعمل ثبت نمایندگی برندها با پیشنهاد این اتحادیه و انجمن صنایع پوشاک ایران، دبیرخانه مشترک تشکل های صنعتی و صنفی پوشاک متشکل از اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران، انجمن صنایع پوشاک ایران، انجمن صنایع نساجی ایران، اتحادیه کشباف و جوراب، اتحادیه خیاطان، اتحادیه پیراهن دوزان، انجمن نساجی و پوشاک البرز، انجمن نساجی و پوشاک مازندران ، انجمن طراحان پارچه و لباس و دانشگاه صنعتی امیرکبیر تشکیل و جلسات آن بطور مرتب پیگیری می شود.

از سایر تشکل های ذیربط نیز دعوت می شود برای حضور در این دبیرخانه و مبارزه موثر با قاچاق پوشاک ما را همراهی کنند.

۵- متاسفانه مطالب مطرح شده در نوشته مزبور اساسا کذب محض بوده و بنظر میرسد مصارف تبلیغاتی و انتخاباتی را دنبال می کند که خارج از اخلاق حرفه ای است و امیدواریم که اصلاح و در کانال های منتشر شده اطلاع رسانی گردد. تمام تلاش این اتحادیه و دبیرخانه مشترک معطوف به اجرایی شدن دستورالعمل ثبت نمایندگی برندهای خارجی در ایران و مبارزه جدی با قاچاق ۳ میلیارد دلاری پوشاک است که توصیه می شود عزیزان حتما این دستورالعمل را مطالعه بفرمایند.

در این راستا، تعیین مواضع روشن و شفاف و همراهی عملی سایر تشکل ها نیز بسیار موثر خواهد بود و از همه تشکل هایی که مخالف با شرایط موجود و خواهان پایان تسلط  قاچاقچیان  با و بی نام و نشان بر حیات جامعه پوشاک کشور هستند از سوی اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک دعوت شده تا همکاری نزدیک و سازنده‌ای در این خصوص داشته باشند.