سرویس مد و لباس هنرآنلاین: دی ماه سال گذشته، یکی از هولناکترین حوادث تاریخ معاصر کشورمان رقم خورد... ساختمان پلاسکو در آتش سوخت و فرو ریخت.

۱۲۰۰ واحد تولید پوشاک در پلاسکو وجود داشت که بر اساس آمارها ۵۶۰ واحد از آن فعال بودند. ۱۵ هزار میلیارد ریال خسارت به این واحدها وارد شد و سه هزار کارگر نیز بیکار شدند که به گفته تقی نوربخش، رئیس سازمان تأمین اجتماعی، تنها نیمی از این کارگران بیمه بودند.

پس از وقوع حادثه، در حالی که هر یک از مسئولان برای کسبه خسارت‌دیده ساختمان پلاسکو، پاساژها و نقاط مختلفی را در نظر گرفتند، اما کسبه با پراکنده شدن در آن مناطق از جمله یک پاساژ در خیابان جمهوری و همچنین دو نقطه دیگر نیز در حوالی جمهوری مخالفت کردند و بیشتر آنها مجتمع تجاری "نور" واقع در تقاطع خیابان ولیعصر و طالقانی را برای اسکان مجدد خود پیشنهاد کردند.

کسبه خسارت‌دیده ساختمان پلاسکو در آن مقطع حاضر شدند تا در مجتمعی مناسب مانند ساختمان مجتمع نور واقع در ضلع شمال غربی تقاطع طالقانی و ولیعصر اجاره بپردازند تا اینکه در دیگر مناطقی نامناسب حتی به‌صورت رایگان اسکان داده شوند، چراکه در این صورت بازار پیشینشان که "ساختمان پلاسکو" بود، از بین می‌رفت.

رئیس اتحادیه پیراهن‌دوزان و پیراهن همچنین در همان مقطع اعلام کرد که بنیاد مستضعفان نیز می‌تواند حدود ۱۰ میلیاردی که پیش از این می‌خواسته برای آماده‌سازی پاساژهای قدس، در نظر بگیرد را به‌عنوان پیش‌پرداخت به بانک پاسارگاد بدهد تا کاسبان پلاسکو بتوانند در این مجتمع مستقر شوند و اجاره مغازه‌های مجتمع را نیز خودِ کسبه پرداخت خواهند کرد و در نهایت با همکاری بخش‌های مختلف دولتی و اتاق اصناف مجتمع نور تهران با حدود ۷۰۰ واحد تجاری خالی، جایگزین مرکز تجاری پلاسکو شد.

و اما اینک با گذشت حدود یک سال از این حادثه دردناک، اخباری مبنی بر عزم شهردار جدید پایتخت به گوش می‎رسد.

محمدعلی نجفی، شهردار تهران در صفحه اینستاگرام خود از توافق با بنیاد مستضعفان برای سرنوشت ویرانه به‌جامانده از پلاسکو خبر داد

شهردار تهران نوشته است: "یکی از دغدغه‌های من از زمان پذیرش مسئولیت شهرداری و حتی قبل از آن، وضعیت #کسبه_پلاسکو و آن ساختمان بود. در جلسه‌ای که با مهندس سعیدی‌کیا، رئیس بنیاد مستضعفان داشتم، در این خصوص به توافق نهایی و عملیاتی دست یافتیم.

بنیاد مستضعفان در ضلع شرقی ساختمان پلاسکو زمینی به متراژ چهار هزار و سیصد متر را تملک کرده است، در این جلسه توافق کردیم که با قید فوریت و با رعایت ضوابط شهرسازی یک بنا با معماری فاخر در محل ساختمان #پلاسکو ساخته شود.

شهرداری متعهد است مجوز و پروانه‌های لازم را صادر کند و بنیاد مستضعفان هم متعهد است به فوریت عملیات اجرایی ساخت این بنا را آغاز کند.

پلاسکو فاجعه‌ای بود که از یادها نمی‌رود، اما امیدواریم با ساخته شدن این ساختمان بخشی از خاطرات تلخ این حادثه و مصائب کسبه ساختمان پلاسکو برطرف شود."