سرویس مدولباس هنرآنلاین: ندا مجیدی، مدیر مجموعه طراحان زیورآلات ایرانى و برگزار کننده چندین مسابقه طراحى زیور و دبیر جشنواره صلح و زیور درباره لزوم پرداختن به تاریخ هنر ایران در بستر این کالای پوشیدنی به خبرنگار هنرآنلاین، گفت: ما مجموعه‌ای با نام "طراحان زیور ایرانی" متشکل از طیف وسیعی از طراحان زیورآلات داریم و به اتفاق جمع حاضر برآنیم تا ضمن تلفیقی از دو مقوله زیور و معماری و همچنین زیور و تاریخ، این تن‌پوش‌های زینتی را در مقام رسانه توصیفی و پژوهشی به کار گیریم.

مجیدی تصریح کرد: به نظر می‌رسد ایده زیور و تاریخ می‌تواند بهانه‌ای برای افزایش دانش مطالعاتی طراحان این حوزه در ارتباط با تاریخ هنر کشورمان شود و بر این امر صحه گذاریم که نه تنها موضوع پوشاک می‌تواند ابزاری برای نمایش هنر اصیل ایرانی باشد، عرصه زیورآلات نیز می‌تواند به این مهم بپردازد.

او با اشاره به برپایی نمایشگاه زیور و معماری اظهار داشت: از آنجا که معماری و زیورآلات نقاط اشتراک بسیاری همچون اصالت، طرح و جایگاه آرایش و تزیین دارند می‌توانند معرف یکدیگر باشند و زیورآلات می‌تواند موجب شناسایی خصایل هنری و اندیشه موجود در معماری کشورمان شود.

مجیدی با تقدیر از همراهی مجله "معمار و مد امروز" در برگزاری مسابقات و نمایشگاه‌های حوزه زیورآلات اظهار داشت: ما توانسته‌ایم تا به امروز و به کمک این مجله، یک سری فعالیت‌های مکتوب رسانه‌ای انجام دهیم و با اعلام فراخوان‌ها و جزئیات رویدادی همچون "زیور و معماری" بالغ بر 300 اثر به دبیرخانه رسید.

او گفت: حال از آنجا که هر شماره از این مجله به یک دوره تاریخی می پردازد در حال برپایی مسابقه "زیور و تاریخ" هستیم و در هر شماره مسابقه را با تکیه بر یکی از دوره های تاریخ کشورمان برپا می کنیم.

او با تأکید بر انتخاب طرح های برگزیده بر مبنای شایسته سالاری اظهار داشت: وقتی بازخوانی تاریخ کشورمان از دریچه زیورآلات مورد نظر باشد پس لازم است تا بهترین ها معرفی شوند و پس از معرفی آثار برتر در مجله "معمار و مد امروز" هم امکان خرید طرح ها برای تولید بیشتر ایجاد شده و هم هنرمندان کشورمان به تولید محتوا در این حوزه تشویق می شوند.

مجیدی در خاتمه گفت: ما در بحث زیورآلات، شعارمان این است که باید خودمان را به آن چیزی زینت دهیم که صرفا سنگ و اشیای قیمتی نباشد و دراین مسیر نقشه راهی برای تولید محتوا و معرفی تاریخ هنر کشورمان فراهم کنیم و مرور آداب و رسوم اقوام ایرانی نیز پس از پایان دوره زیور و تاریخ در دستور کار قرار دارد.