سرویس مد و لباس هنرآنلاین: نشست هم اندیشی طراحان و تولیدکنندگان مد و لباس کودک و نوجوان، عصر روز چهارشنبه، سوم آبان ماه با حضور حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، مینو پدرام دبیر اجرایی نخستین جشنواره ملی طراحی پارچه و لباس کودک و نوجوان، برخی دیگر از دستاندرکاران این رویداد و جمعی از طراحان پارچه و لباس در باغ زیبا برگزار شد.

در آغاز این نشست از پوستر نخستین جشنواره ملی طراحی پارچه و لباس کودک و نوجوان با طرحی از حسن آزادبخش رونمایی شد.

محمدعلی انصاریان، مدیرعامل برند پوشاک کودک و نوجوان "سیب سبز" نیز در سخنانی با اشاره به تجربیات 30 ساله خود در این حوزه و ضمن تقدیر از چنین گردهمایی و جشنواره‌ای، به مرور سیر تحولات مد و لباس در این رسته پرداخت و تنوع رنگ، راحتی، زیبایی و جذابیت، شادی آفرینی و ایجاد علاقه در کودکان و نوجوانان به پوشاک اسلامی و ایرانی را از مهمترین عناصر لباس این گروه سنی دانست.

در ادامه این نشست، مینو پدرام، دبیر اجرایی نخستین جشنواره ملی طراحی پارچه و لباس کودک و نوجوان با اشاره به اینکه تفکیک این جشنواره از سایر بخش‌های جشنواره فجر، یک نیاز اساسی و نقطه عطف بود اظهار داشت: امیدواریم آثار این دوره از جشنواره به سمتی سوق یابد یه الگوهای جدیدی به عرصه تولید رسند و معضلاتی که در این عرصه دیده می‌شود به مدد چنین جشنواره‌ای و همچنین با همراهی تمامی فعالان تا حدود قابل توجهی مرتفع شود.

جشنواره ملی طراحی پارچه و لباس کودک و نوجوان

پدرام گفت: رنگ شناسی، روانشناسی گروه سنی مختلف و شناخت آناتومی و سایز در رسته کودک و نوجوان بسیار اهمیت دارد و از همین رو تا پیش از آغاز جشنواره، نشست‌های تخصصی با موضوعات رنگ شناسی و روانشناسی کودک برپا می‌شود.

او با اشاره به تشکیل یک کانال تلگرامی برای این دوره از جشنواره با هدف هم افزایی بیشتر فعالان افزود: در روز پایانی آذرماه، مرحله نهایی داوری آثار انجام می‌شود و آثار راه یافته به بخش نمایش و گروه‌های منتخب برای حضور در مسابقه زنده طراحی پارچه و لباس کودک و نوجوان مشخص خواهند شد.

دبیر اجرایی نخستین جشنواره ملی طراحی پارچه و لباس کودک و نوجوان در خاتمه از طراحان درخواست کرد برای حضور در بخش مسابقه زنده، تا 25 آذرماه، فایل رزومه خود را دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

پیش از آغاز بخش پرسش و پاسخ میان مسئولان نخستین جشنواره ملی طراحی پارچه و لباس کودک و نوجوان و طراحان و تولیدکنندگان حاضر، حمید قبادی، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در سخنانی با تأکید بر اینکه در این سال‌ها که نهاد و ساختاری قوام یافته برای حوزه مد و لباس کشور بنا شده است، موضوعات گوناگونی در قالب تخصصی مورد نگاه ویژه قرار گرفته است بیان کرد: خوشبختانه به مدد هنر طراحان لباس و پیگیری‌های انجام شده در بخش علمی و دانشگاهی و تأکید بر لزوم خروج از غفلت ورزیدن به لباس کودکان و نوجوانان کشورمان، حوزه پوشاک این گروه سنی، نظام برنامه ریزی و ساختار شنیداری مستقلب پیدا کرده است.

قبادی ادامه داد: اگر می‌خواهیم جامعه‌ای خوش پوش و آراسته داشته باشیم باید از دوران کودکی آغاز کنیم که البته با همکاری وزارت آموزش و پرورش و شورای عالی تدوین محتوای درسی، 15 عنوان با موضوعات مرتبط با حوزه مد و لباس در مقاطع تحصیلی مختلف در نظر گرفته شده است.

او با تأکید بر لزوم توجه به رشد روزافزون جمعیت کودک و نوجوان تصریح کرد: هم اکنون هزار واحد تولیدی در کشور برای این گروه سنی لباس تولید می‌کنند، اما زمانی این ظرفیت و ساختار در خدمت جامعه است که بر اساس نیاز جامعه تعریف شده باشد.

قبادی، الگوسازی، جریان سازی و پاسخ به نیاز جامعه را از مهمترین اهداف برپایی نخستین جشنواره ملی طراحی پارچه و لباس کودک و نوجوان برشمرد و افزود: فعالان این حوزه و آنهایی که خواهان برندسازی هستند باید بدانند که ایجاد تعلق خاطر در بازار هدف از مهمترین نکات این موضوع است. امید است نخستین گام برپایی این جشنواره، هر چه محکم‌تر و قدرتمندتر برداشته شود تا اهداف مورد نظر در آینده نزدیک حاصل شود.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور همچنین از تولیدکنندگانی که تنها با تغییر سایز لباس بزرگسال به تولید لباس برای گروه سنی کودک و نوجوان اقدام می‌کنند انتقاد و از ورود سرفصل‌های طراحی پارچه و لباس کودک و نوجوان در دانشگاه علمی و کاربردی تقدیر کرد.