سرویس مد و لباس هنرآنلاین: روز گذشته و همزمان با روز ملی تعاون، اتفاق بزرگی در صنعت پوشاک ایران رقم خورد و با حضور محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه و محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت، تفاهم‌نامه توسعه اشتغال روستایی در قالب طرح تولید پوشاک در مناطق روستایی به امضا رسید.

این رخداد مهم که در نخستین روزهای آغاز بکار دولت دوازدهم محقق شده است دیگر بار بر این مهم صحه می‌گذارد که وجود روستا به عنوان یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های تولید مواد حیاتی و رفع نیازهای اساسی هر جامعه ضروری است و همچنین نظر به جایگاهی که روستا و روستانشین در پویایی اقتصاد کشور، از قبیل کمک به رشد اقتصادی، کنترل نرخ تورم، افزایش نرخ اشتغال و فعالیت دارد، به طور ویژه در تولید کالاهای اساسی و استراتژیک همچون پوشاک نیز مؤثر بوده و می‌تواند بستر مناسبی برای حفظ و احیای هنجارهای فرهنگی و اجتماعی فراهم کند.

به هر روی، ایجاد اشتغال پایدار و رونق کسب و کار با بر پرداخت وام با سود 9 درصد، نخستین گام دولت دوازدهم در رونق صنعت پوشاک است.

معاون وزیر صنعت با اشاره به جزئیات طرح ویژه دولت برای اشتغال‌زایی در صنعت پوشاک، از اختصاص ٩٨.٦ میلیارد ریال یارانه سود به ٤ استان کشور خبر داده و گفته است نرخ سود ٩درصد و بازپرداخت ٥ساله است.

در مراسم امضای تفاهم‌نامه توسعه اشتغال روستایی در قالب طرح تولید پوشاک، علی یزدانی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اذعان داشته که این طرح در حوزه اقتصاد مقاومتی است و با توجه به آمار بالای قاچاق در این حوزه، حائز اهمیت است، بر این اساس ٦٢٠ کارگاه قرار است ایجاد شده و کار را پیش برند؛ ضمن اینکه شرکت پشتیبان ملی نیز برای اجرای این طرح مشارکت دارند.

وی با بیان اینکه برای ۹۰ هزار نفر شغل ایجاد خواهد کرد و ٢٥٠٠ میلیارد تومان تزریق خواهد شد، تصریح کرده است: طراحی، مد، برش و نیز صادرات و عرضه این تولیدات در این طرح دیده شده است. یارانه سود در هر استان ٩٨.٦ میلیارد ریال است که متوسط سرمایه‌گذاری در هر استان نیز، ٦٨٨.٤ میلیارد ریال است که ٩٠ درصد آن تسهیلات بانکی است. نرخ سود ٩ درصد است و سازمان‌دهی در قالب سه لایه شرکت پشتیبان مرکزی، شرکت پشتیبان استانی و کارگاه‌های روستایی اجرا می‌شود. بنابراین متوسط ٢٠ کارگاه در هر استان با متوسط اشتغال ٦٦ نفر کار را پیش خواهند برد.

به گفته حمید پورمحمدی، معاون سازمان برنامه و بودجه، این تفاهم‌نامه به تولید و اشتغال پرداخته و عمدتاً استان‌هایی را هدف قرار داده که بیکاری بالایی دارند و البته پوشاک نیز از مزیت‌های نسبی کشور است که باید احیا شود البته تلاش شده علاوه بر استان‌های دارای بالاترین بیکاری، استان‌هایی که مزیت در حوزه پوشاک دارند نیز محور قرار دارند ضمن اینکه پیش‌بینی می‌شود ١٣٧٠ نفر به صورت مستقیم در هر استان مشغول به کار شوند.

به هر روی عقد این تفاهم‌نامه دیگر بار نشان می‌دهد در اقتصاد مقاومتی امکان مشارکت افکار عمومی مردم و دارایی‌های مادی و معنوی آحاد ملت ایران برای فعال شدن اقتصاد باید فراهم شود و اقتصاد مقاومتی با ایجاد امکان رشد افکار، مشارکت همه مردم در تصمیم‌گیری، ایجاد توسعه پایدار، ایجاد توسعه متوازن، خودباوری، خوداتکائی، صحیح مصرف کردن، کار و تلاش، نشاط و شادابی محقق خواهد شد.