سرویس مد و لباس هنرآنلاین: نشست هم‌اندیشی استانداردسازی لباس، روز گذشته 29 مرداد با حضور حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، نیره پیروزبخت رئیس سازمان ملی استاندارد ایران، سودابه یحیی زاده سرپرست معاونت تدوین و ترویج استاندارد، آزیتا خضرایی مدیرکل دفتر تدوین استانداردهای ملی و جمعی از طراحان، تولیدکنندگان و اساتید دانشگاه در ساختمان سازمان ملی استاندارد ایران برگزار شد.

حمید قبادی، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در این نشست با اشاره به تأکیدات شخص مقام معظم رهبری به موضوع توجه به نوگرایی متعادل و منطبق با الگوهای اسلامی و ایرانی بیان کرد: اعضای حاضر در این نشست، برآیند مختصری از ساختار مد و لباس کشور در حوزه های صنعتی، طراحی، تولید، صنعت و عرضه را در برمی‌گیرند و در این حوزه تشکل‌های بسیاری با مسئله سایزینگ سر و کار داشته و ارتباط گسترده و عمیق دارند.

قبادی با اشاره به اینکه کارگروه ساماندهی مد و لباس، قرارگاه مرکزی این حوزه در سراسر کشور است اظهار داشت: وظیفه اصلی کارگروه، ارائه الگوهای جدید بر اساس معیارها و مبانی ملی و مذهبی است و در کارگروه‌های مختلفی که تمامی ابعاد مسئله را پوشش می دهد تلاش می کنیم تا بازار سرمایه مد و لباس کشور که به گفته مرکز آمار ایران بالغ بر 35 هزار میلیارد توامن است را بیش از پیش به رونق رسانیم.

دبیر کارگروه ساماندهی مد ولباس کشور با اشاره به اینکه برغم تلاش‌های بسیار اما هنوز از از برخی اشتراکات مانند همین موضوع سایزبندی رنج می بریم اظهار داشت: معتقدم رسیدن به استانداردهای لازم در این زمینه باتوجه به الگوهای داخلی، یک امنیت روانی پایدار را برای مصرف کننده پوشاک ایرانی به دنبال خواهد داشت. یکی از شاخص‌های پیشرفت در دنیا، داشتن کدهای استاندارد در آن کشور است و بدون شک زیر نظر آمدن فعالیت‌های سازمان ملی استاندارد در ذیل نهاد ریاست جمهوری بر این مهم صحه می‌گذارد.

قبادی گفت: نظام استاندارد یعنی نظام رتبه بندی، اعتمادسازی و ایجاد ارتباط لازم برای رسیدن به شرایط مطلوب و ما امیدواریم در راستای تداوم این همکاری مشترک میان کارگروه و سازمان ملی استاندارد شاهد تدوین و تصویب چارچوب های لازم در زمینه سایزینگ ملی تا پایان سال جاری باشیم.

در این نشست، نیره پیروزبخت، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به اینکه این سازمان، یک سازمان نظارتی و حاکمیتی فرابخشی است و با تأکید بر لزوم برداشته شدن گام های بلند برای ایجاد پیوند میان عرصه های هنری و استاندارد بیان کرد: مقررات موجود در این سازمان، نقش حساس و مؤثر سایر همکاران من در این مجموعه را در همه حوزه‌ها نشان می دهد و به جرأت می‌توان گفت موضوع استاندارد در ایران از بسیاری دیگر از کشورها جلوتر بوده و در زمره نخستین کشورهای دارنده این سازمان هستیم.

پیروزبخت افزود: کشور ما از یک سابقه دیرینه در زمینه‌های فرهنگی و هنری برخوردار است و امید است در کارگروه مشترکی که شکل گرفته است، طرح های پژوهشی در زمینه استاندارد سازی همسو با الگوهای اسلامی و ایرانی و پوشاک حلال تدوین شوند و تأثیر مطلوبی در زمینه کاربرد پوشاک اسلامی و ایرانی ایجاد کند.

یحیی زاده، سرپرست معاونت تدوین و ترویج استاندارد نیز در این نشست به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: متأسفانه تاکنون شاهد تعاملات کشوری در زمینه تبیین استانداردهای لازم در زمینه نساجی و پوشاک نبوده‌ایم و اقدام کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور برای رفع خلاء سایزبندی ملی در حوزه پوشاک ستودنی است.

او در ادامه با بیان برخی از نمونه های استاندارد مشابه با حوزه پوشاک و خلاء وجود سایزبندی در عرصه مد و لباس کشور گفت: استانداردها مبنای اعتمادسازی در تمام دنیا هستند و ما نیز برای رسیدن به موفقیت در زمینه سایزبندی‌های استاندارد لباس باید نیم‌گاهی به تمام دنیا داشته باشیم.

او افزود: در گذشته نیز بسیاری از اساتید و محققان به معرفی برخی از نمونه استانداردسازی در لباس مبادرت ورزیده اند که لازم است این موضوع ضمن بازنگری برای گروه های سنی و جنسی مختلف در آینده نزدیک به تجمیع نظر و تدوین نهایی استانداردهای ملی لباس منجر شود.

خضرایی، مدیرکل دفتر تدوین استانداردهای ملی هم با اشاره به وجود بالغ بر 32 هزار استاندارد ملی در کشور گفت: 32 هزار استاندارد ملی در 31 کمیته ملی تقسمی بندی شده‌اند و بدون شک امکان تدوین استاندردهای ملی در هیچ از این بخش‌ها بدون همراهی و ارائه نقطه نظرات کارشناسان صنایع امکان پذیر نبوده است.

مدیرکل دفتر تدوین استانداردهای ملی با اشاره به اینکه در کمیته ملی پوشاک و فرآورده های نساجی و الیاف، بالغ بر 1241 استاندارد ملی وجود دارد گفت: 25 موضوع و سرفصل در بحث سایزبندی لباس هم در بحث فروش سنتی و صنعتی و هم برای استفاده در سایزبندی های دیجیتال و اینترنتی در دستور کار قرار گرفته است و اجرای سراسری این طرح باید در یک افق 5 ساله در دستور کار قرار گیرد.

در ادامه این نشست، کارشناسان و فعالان عرصه مد و لباس کشور به بیان نقطه نظرات خود در راستای تدوین اساسنامه مطلوب در زمینه استانداردسازی ملی در عرصه مد و لباس پرداختند.