سرویس مد و لباس هنرآنلاین: رنگ‌ها در پارچه و لباس، دنیایی از مفاهیم و قالب‌ها را ارائه می‌دهند و در ایران نیز با وجود فرهنگ‌های مختلف و طبیعت بکر، شاهد آنیم که در لباس اقوام از رنگ‌های تند و شاد بسیار استفاده شده که البته امروزه به دلیل شهرنشینی دیگر از آن همه رنگ و زیبایی خبر خاصی نیست.

به هر روی رنگ‌ها در لباس تأثیرات روانی زیادی بر افراد جامعه می‌گذارند و طراحان لباس با در نظر گرفتن قواعد رنگ‌ها برای طراحی مد و لباس از آن‌ها بهره می‌گیرند.

در دوره رنگ‌شناسی تخصصی لباس، هنرجویان با شناخت از رنگ‌ها و پیدا کردن مهارت هارمونی کردن رنگ‌ها توانایی طراحی لباس‌هایی با رنگ‌های مناسب را پیدا خواهند کرد. در این دوره هنرجویان با مباحث ابتدایی رنگ‌ها شامل: چرخه رنگ ایتن، تونالیته و والر رنگی، تضادهای رنگی، مکمل‌ها، رنگ‌های گرم و سرد، تضادهای تیره روشنی، اشباع رنگ، تضاد همزمانی یا سیمولتانه رنگ‌ها، تضادهای وسعت رنگی، پاساژ رنگی، تأثیر فضای رنگ، تأثیر متقابل رنگ‌ها، فرم و رنگ و ترکیب بندی‌های رنگی (بر اساس اشباع و غیر اشباع – روشن و تیره – سرد و گرم – ترکیبی) آشنا می‌شوند.

در همین راستا و مرتبط با موضوع مطرح، قرار است فستیوال تخصصی نوآوری‌های حوزه صنعت رنگ و پوشش توسط فن بازار ملی ایران با همکاری موسسه پژوهشی علوم و فناوری رنگ و پوشش در مهرماه ۱۳۹۶ برگزار شود.

این فستیوال تخصصی به منظور تجاری‌سازی نوآوری‌های حوزه رنگ، رزین و پوشش‌های صنعتی در ۶ محور و از طریق معامله و جذب سرمایه‌گذار در بازار دارایی فکری و با حضور سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان این حوزه برگزار می‌‏شود.

محورهای این فستیوال شامل پوشش‌های سطح از جمله انواع پوشش‌های آلی، پوشش‌های معدنی، آماده سازی سطح، خوردگی، رزین‌ها پیونده‌ها و افزودنی‌ها، جوهرهای چاپ، مواد رنگزا از جمله مواد رنگزای موظف و رنگدانه‌های آلی، مواد رنگزای زیستی، طبیعی، مصنوعی، غذایی، دارویی و آرایشی، پلیمرهای خودرنگ، رنگدانه‌ها و مواد رنگزای نساجی، رنگدانه‌ها و مواد معدنی پیشرفته، نانو مواد است.

از دیگر محورهای این رویداد می‌توان به فیزیک رنگ از جمله رنگ و جلوه ظاهری، فتونیک، رنگ همانندی، رنگ سنجی؛ رنگ و محیط زیست از جمله جنبه‌های زیست محیطی صنایع رنگ و پوشش، رنگ و انرژی‌های نو از جمله کاربرد رنگ در سلول‌های خورشیدی و سایر انرژی‌های تجدید پذیر و نیز هنر رنگ مانند طراحی و هنر رنگ اشاره کرد.

این درحالی است که رنگ‌شناسی لباس در همجواری ها و فضاهای مختلف تغییرات عمده‌ای می‌باید که البته این تنوع در خصوصیات رنگی را می‌توان یک نکته مثبت تلقی کرد و از این قابلیت‌ها در طراحی بهتر رنگ‌شناسی لباس و ایجاد یک اثر هنری ویژه بهره گرفت.