به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، در نخستین نشست شورای سیاستگذاری ششمین جشنواره ملی نقش تن‌پوش که با حضور حمید قبادی، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، سعید پورعلی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، نمایندگانی از جهاد دانشگاهی دانشگاه هنر و اعضای هیئت داوران پنجمین دوره جشنواره برگزار شد، رئیس و دبیر جشنواره و برخی از اعضای هیئت داوران در دوره های گذشته که صاحبان برند نیز هستند به ایراد سخنرانی پرداختند.

بهزاد رشیدی، رئیس جهاد دانشگاهی دانشگاه هنر در نشست شورای سیاستگذاری ششمین جشنواره ملی نقش تن پوش گفت: مراحل کار ششمین دوره این جشنواره را با توجه به تجارب ارزنده ادوار گذشته آغاز کردیم و در بدو اکر تغییراتی را در فراخوان آن منظور کردیم.

وی ادامه داد: کلیت کار طبق همان روال گذشته است و تنها در اهداف، محورهای موضوعی و تدابیری که در بخش های جنبی جشنواره قصد انجام آن را داریم تغییراتی لحاظ شده است.

رشیدی تصریح کرد: به طور مثال بحث تجاری سازی طرح های منتخب جشنواره را در دستور کار داریم و معتقدیم باید راهکارهای عملیاتی در خصوص رسیدن آثار به مرحله فروش و تجاری سازی آنها به مورد اجرا درآید.

رئیس جهاد دانشگاهی دانشگاه هنر در ادامه گفت: در دوره جدید برآنیم تا زندگی شهری و علاوه بر آن آئین‌ها و سنت‌های ایرانی را که اغلب به دست فراموشی سپردهشده اند همچوناعیاد دینی و ملی، به عنوان محورهای موضوعی مورد توجه قرار دهیم.

رشیدی تأکید کرد: در دوره پیش رو بر جنبه کاربردی تر شدن جشنواره تأکید داریم و تا زمان برگزاری اختتامیه، برنامه ریزی به منظور برپایی ورک شاپ های آموزشی به انجام خواهد رسید.

وی افزود: در بخش مسابقه این دوره قصد داریم موضوع اصلی را بر مبنای دهه فجر و مفهوم ایثار و شهادت قرار دهیم و به شکل مصداقی و به جهت سالگرد واقعه ساختمان پلاسکو، این موضوع نیز مورد تأکید است.

رشیدی گفت: پیش نویس فراخوان ششمین جشنواره ملی نقش تن پوش آماده شده است و در ادامه برگزاری چنین جلساتی، ضمن همفکری، تشریک مساعی و اعمال برخی تغییرات جزئی و احصاء برخی نظرات کارشناسی از سوی صاحبان برند و فعالان عرصه مد و لباس، فراخوان نهایی شهریور ماه سال جاری منتشر خواهد شد.

پورعلی تأکید کرد: لزوم ارتباط تنگاتنگ جامعه دانشگاهی با بازار حرفه‌ای حوزه مد و لباس

سعید پورعلی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در نشست شورای سیاستگذاری ششمین جشنواره ملی "نقش تن‌پوش" با اشاره به اینکه برگزاری این جشنواره با حمایت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی به منظور کشف استعدادهای هنری در زمینه طراحی نقوش پارچه و لباس از میان دانشجویان شاغل به تحصیل و یا فارغ‌التحصیلان دانشگاهی مرتبط با رشته تحصیلی طراحی پارچه و لباس صورت پذیرفته است، گفت: جهاد دانشگاهی در تمامی اهداف اجرایی خود جامعه دانشجویی را مخاطب هدف خود قرار داده است و لذا با این رویکرد در مورد بسیاری از طرح‌ها و برنامه‌های فرهنگی نظیر آنچه در جشنواره «نقش تن‌پوش» شاهد آن هستیم نباید توقع یک برنامه تمام عیار و حرفه‌ای را داشته باشیم و آن را با موارد مشابهی که در سطح حرفه‌ای در زمینه طراحی نقوش پارچه و لباس مطرح است، قیاس کنیم.

وی ادامه داد: اعتقاد داریم که محیط دانشگاه در عین حالیکه بسیاری از چیزها را در ارتباط با رشته تحصیلی دانشجویان به آنها می‌آموزد، بسیاری از چیزها را نیز قادر به آموختن نیست و این عزم و اراده دانشجویان است که با قرار گرفتن در محیط های کسب و کار و از رهگذر فعالیت‌های حرفه‌ای  و آشنایی با دنیای واقعی موجود در زمینه فضای فرهنگی و هنری باید خود را به شرایط مطلوبی برسانند تا از آنها به عنوان یک نیروی کارآمد و خلاق در زمینه‌های گوناگون همچون موردی که در جشنواره «نقش تن‌پوش» هدف برگزار کنندگان آن است، یاد شود.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی تصریح کرد: با نگاه اجمالی به عمده فعالیت‌های صورت گرفته تحت نظارت جهاد دانشگاهی کشور و به ویژه در عرصه فرهنگی و هنری به روشنی شاهد آن هستیم که هر یک از این برنامه‌ها از همان ابتدا با پختگی  و قوام لازم برگزار نشده‌اند و به مرور زمان با استفاده از تجربیاتی که طی ادوار گوناگون حاصل می‌شود و مورد نظر قرار دادن آن به جهت اصلاح و یا صحه گذاشتن بر برخی از اقدامات مطلوب یک جریان فرهنگی مثل برگزاری یک جشنواره در آینده، به سطحی قابل قبول از خود خواهد رسید که حتی بتوان از آن توقع جریان‌ساز بودن در بعد فرهنگی را نیز داشت.

وی در پایان سخنان خود گفت: نکاتی که در این نشست و برای تداوم راه جشنواره ملی «نقش تن‌پوش» آن هم به شکل مطلوبتری عنوان شد همگی سازنده و راهگشاست اما باید به این نکته نیز توجه شود که جامعه دانشگاهی ما نیاز به ارتباط نزدیکتر و تنگاتنگی با محیط و بازار کسب و کار دارد تا به واسطه آن و تعاملی که میان قشر دانشجو و جامعه فعال در زمینه مد و لباس مشخصاً در موردی که به این جشنواره مربوط می‌شود دانشجویان شرکت کننده در این جشنواره با الزامات اجتماعی  و نیاز و خواسته‌های بحق جامعه بیش از پیش آشنا شده و آنها را در طراحی‌های آتی خود به کار گرفته و شاهد پیاده شدن آن در قالب طراحی نقوش در تن‌پوش‌ها باشیم.

الهام زایجانی: باید آثار برتر جشنواره نقش تن‌پوش را به تولید رسانیم

الهام زایجانی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی دانشگاه هنر در این جلسه به ارائه گزارش از برگزاری دوره پنجم این جشنواره پرداخت و گفت:از جمله دستاوردهایدوره پنجم این جشنواره می توان به معرفی هر چه بهتر جشنواره و پوشش رسانه‌ای مطلوب آن اشاره کرد.

زایجانی ادامه داد: دراین راستا شبکه دانشجویی در چند شهر بزرگ کشورتشکیل دادیم و در کنار برگزاری روند اجرایی جشنواره، ورک شاپ های آموزشی در تبریز و سنندج برگزار کردیم و با مشارکت شهرداری تهران در نگارخانه شهدخت آثار منتخب این جشنواره و دوره‌های گذشته را به نمایش گذاشتیم.

وی تصریح کرد: تجاری سازی جشنواره از جمله برنامه‌هایی بود که به آن اهتمام ویژه ای داشتیم و برندهای بسیاری نیز در جریان جشنواره کنارمان بودند و به این نتیجه رسیدیم که باید در جهت معرفی هر چه بهتر و بیشتر جشنواره و ظرفیت های ایجاد شده در آن آثار برتر را به تولید رسانیم.

در ادامه این نشست، شاهرخ جعفری، مدیر عامل برند سله بن گفت: آنچه در جریان دوره قبل جشنواره، خلاء آن حس شد بحث مارکتینگ و برندینگ جشنواره بود؛ ما نیز در این زمینه مشاوره هایی دادیم تا انگونه که باید این جشنواره و لوگوی آن را در معرض معرفی قرار داده و آن را بیش از پیش در راستای عرضه محصولات ایرانی در قالب نقش و نگار حک شده بر روی تن پوش به منصه ظهور رسانیم.

خاضع، صاحب برند سارک نیز گفت: ما در جریان دوره گذشته شاهد کیفیت چندان قابل توجهی در زمینه آثار ارائه شده نبودیم و باید به واسطه آثار ارائه شده در این جشنواره، مظاهر فرهنگی ایرانی را در قالب المان ها و نمادهای بومی و ایرانی نمود بخشیم.

در ادامه، مهدی محمودی، رئیس هیئت داوران پنجمین جشنواره ملی نقش تن پوش در سخنانی ضمن به حق دانستن برخی نگات مطرح شده در این جلسه گفت: باید بضاعت پروژه ای همچون نقش تن پوش را با خروجی آن مد نظر داشته باشیم، برندسازی جشنواره امر مهمی است اما با توجه به بودجه که برای آن در نظر داریم در بازه زمانی کوتاهی نمی توان توقع داشت به این مهم دست پیدا کنیم.

وی ادامه داد: همواره سه مدل در انجام پروژه های فرهنگی و هنری رواج دارد؛ حمایتی، حمایتی – مشارکتی و مشارکتی که باید بر این اساس گفت که تاکنون نحوه برگزاری جشنواره نقش تن پوش حمایتی بوده و تنها زمینه مشارکتی در آن حضور صاحبان چند برند در قالب هیئت داوران بوده است.