سرویس مد و لباس هنرآنلاین: پریدخت عابدین نژاد، کارشناس و طراح لباس درباره ضرورت وجود آرشیو لباس تئاتر در مجموعه‌ تالارهای کشور به ویژه در پایتخت به خبرنگار هنرآنلاین گفت: واقعیت این است که بودجه نمایش‌هایی که اجرا می‌شوند بسیار پایین است و در حوزه طراحی لباس به دلیل افزایش هزینه‌ها کارگردانان ترجیح می‌دهند که در این قسمت صرفه‌جویی کنند.

او افزود: زمان‌هایی وجود دارد که بهتر است برخی ملزومات لباس صحنه از یک آرشیو تهیه شود که البته در گذشته آرشیو تئاتر شهر شرایط مساعدی داشت و بخشی از ملزومات لباس تئاتر تأمین می‌شد.

عابدین نژاد با اشاره به ضعف‌های مربوط به نحوه حراست و نگهداری از لباس‌ها در آرشیو بیان کرد: تئاتر شهر و تالار وحدت باید یک آرشیو موزه ایجاد کنند تا فضایی برای حراست و مرور لباس‌های تئاتر کشور طی این سال‌ها وجود داشته باشد.

این طراح لباس تئاتر ادامه داد: آرشیو لباس به ویژه برای دانشجویان که بودجه زیادی برای تأمین لباس صحنه ندارند بسیار ضروری است؛ جالب است بدانید تالار فردوسی در گذشته کارگاه دکور و خیاط‌خانه بود که کمک شایانی به پیشبرد بخش طراحی لباس آثار می‌کرد و گروه‌ها با پرداخت هزینه ناچیز لباس مورد نیاز خود را برطرف می‌کردند اما طی سال‌های اخیر همه این‌ها تعطیل شد که ما نیز چندین بار از طرف انجمن هنرهای نمایشی پیگیر این موضوع و احیای خیاط‌خانه شدیم اما راه به جایی نبردیم.

او با اشاره به اینکه آرشیو لباس موجود در تالار وحدت، مجموعه‌ای از لباس‌های فرسوده را در خود جای داده است اظهار داشت: معضل دیگری نیز وجود دارد و آن اینکه لباس‌هایی که با طراحی خاص تهیه کرده‌ایم و به آرشیو تالار وحدت داده‌ایم، وقتی مدتی بعد سراغش را گرفته‌ایم موجود نبوده است و در این در حالی است که حراست از لباس‌های موجود در آرشیو تئاتر شهر و تالار وحدت بسیار حائز اهمیت است و باید شخصی متخصص در حوزه لباس همچون کارمند کتابدار در یک کتابخانه پ برای این امر در نظر گرفته شود.

عابدین نژاد در خاتمه تأکید کرد: مضاف بر این از زمانی که تئاترها خصوصی شده‌اند لباس‌ها به هیچ وجه به آرشیوهای موجود راه پیدا نمی‌کنند. به هر روی اگر مرکز در بخش تهیه لباس و صحنه تلاش کند گنجینه‌ای از آثار تهیه می‌شود و اثری از طراحان همچون یک تابلوی هنری در چنین فضاهایی نگاهداشت می‌شود.