به گزارش هنرآنلاین به نقل از ایکنا، پوریا اسدی مدرس دانشگاه و دکترای تیپولوژی به عنوان نماینده ایران به دعوت از دپارتمان دانشگاه هنر ژنو سوئیس سه‌شنبه ۲۴ مرداد در این شهر برای اساتید دانشگاه از سراسر دنیا سخنرانی خواهد داشت.

علاوه بر این وی در دو شهر پاریس و وین به برپایی دو کارگاه ویژه دانشجویان خواهد پرداخت؛ برای آگاهی از جزئیات این برنامه با پوریا اسدی گفت‌و‌گوی کوتاهی ترتیب داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

به عنوان اولین سؤال در مورد برنامه دپارتمان دانشگاه هنر ژنو و سخنرانی که خواهید داشت، توضیح کوتاهی بفرمایید؟

دپارتمان هنر دانشگاه ژنو هر ساله از اساتید بین‌المللی برای ارائه مقاله و طرح موضوعی برای ایراد سخنرانی و برپایی کارگاه دعوت به عمل می‌آورد که مقاله در قالب سخنرانی برای جامعه استادان ارائه شده و موضوع طرح شده نیز در کارگاه‌هایی چند روزه نیز ارائه خواهد شد.

براین اساس موضوع سخنرانی من که سه‌شنبه ۲۴ مرداد، مصادف با ۱۵ آگوست در ژنو سوئیس ایراد خواهد شد "عشق و هنر در زنان مسلمان اروپایی" نام دارد که به تبع آن یک کارگاه چهار روزه در آکادمی هنر پاریس خواهم داشت و بلافاصله کارگاه یک هفته‌ای نیز به دعوت از دانشگاه آنگه‌وانته در شهر وین اتریش برپا خواهم کرد.

موضوع کارگاه‌هایی که برپا خواهید کرد چیست؟

موضوع کارگاه‌هایی که برپا خواهم کرد درباره "نشانه‌شناسی در هنر عکاسی" است که البته ارتباط مضمونی آن با محتوای سخنرانی که آن را ایراد می‌کنم دارد و جست‌و‌جو و واکاوی نمادها و سمبل‌هایی است که در جامعه اروپایی نسبت به مشرب تفکری اسلام و مناسبات اجتماعی زنان مسلمان در این مجامع وجود دارد که البته نگاهی بومی به این مسئله را در دو کشور دنبال خواهم کرد.

ـنگاه بومی نسبت به برپایی دو کارگاه به چه معنی است؟

در وین اتریش با توجه به اینکه این کشور مهاجرپذیر به ویژه از کشورهای اسلامی است به حضور زن مسلمان مهاجر به ویژه از کشورهای اسلامی همچون سوریه در جامعه اروپایی و از منظر قاب عکاسی خواهم پرداخت اما در قالب کارگاه‌های برپا شده در آکادمی هنر پاریس، نگاهی مدرن به مسئله هنر و به ویژه هنر عکاسی خواهم داشت.

نگاه مدرن به مسئله هنر و به‌ویژه عکاسی در قالب کارگاه برپا شده در آکادمی هنر پاریس بیشتر به نسبت میان هنر و تفکر اسلامی خواهد پرداخت آن هم با نگاه به حضور زن در جامعه به این معنی که قصد داریم از خلال مباحث عنوان شده در این کارگاه‌ها به اثبات برسانیم که مثلاً مقوله‌ای به نام حجاب نه‌تنها محدودیتی در مبحث زیبایی‌شناسی هنری ایجاد نمی‌کند که اتفاقاً موجب بروز خلاقیت‌هایی نیز می‌شود.

و هدفی که از طرح این موضوع در قالب کارگاه‌ها دنبال می‌کنید، چیست؟

استدلالی وجود دارد که بر روی آن در قالب این کارگاه‌ها صحه خواهم گذاشت و آن اینکه همه‌چیز در هنر برای رؤیت شدن نیست و لذا محدودیت‌هایی که اسلام مثلاً در پوشش زنان قائل شده است نه‌تنها محدودیتی ایجاد نمی‌کند که اتفاقاً یک راهکار است برای تولید و بروز خلاقیت یعنی همان چیزی که بارها مطرح شده و شنیده‌ایم که محدودیت موجب بروز خلاقیت خواهد شد.

مخاطبان سخنرانی و افراد شرکت کننده در ورک شاپ‌های پاریس و وین چه قشری را شامل می‌شوند؟

سخنرانی ایراد شده توسط من برای اساتید دانشگاه از سراسر دنیا و به ویژه کشورهایی همچون بلژیک، برزیل، کانادا و ترکیه خواهد بود که با زبان انگلیسی ایراد خواهد شد و مدت زمان تعیین شده برای آن یک ساعت و ۴۵ دقیقه خواهد بود اما کارگاه‌های برپا شده در پاریس و وین مربوط به دانشجویان مقاطع فوق‌لیسانس و دکترا خواهد بود که پیشتر با ملیت‌های مختلف برای حضور در این کارگاه‌ها ثبت‌نام کرده‌اند.