سرویس مد و لباس هنرآنلاین: مهدی معصومی، یکی از فعالان جوان در عرصه مد و لباس کشورمان است که در سال‌های اخیر به همراه جمعی از دوستان خود با هدف بهبود تعامل بین تولید کنندگان داخلی و مصرف‌کنندگان و اطلاع‌رسانی از برندهای موجود در کشور، بهبود فرآیند برند سازی در زمینه مد و پوشاک، ارتقای شاخص‌های ملی مد و پوشاک مطابق با الگوی ایرانی و اسلام،  مشارکت و تعامل مستمر تمامی نخبگان و اقشار مردم به ویژه نظریه پردازان، طراحان، تولید کنندگان و مصرف کنندگان به صورت دانش بنیان و افزایش سطح رقابت‌پذیری بین برندهای ایرانی و سایر برندهای خارجی با اطلاع‌رسانی مناسب، خود را به عنوان یکی از دغدغه‌مندان در صنعت مد و پوشاک کشور معرفی کرده است.

او می‌گوید یکی از مشکلات فعلی صنعت مد و پوشاک، بحث خرده‌فروشی است. ما کانال‌های توزیع خیلی مناسبی برای رساندن محصولات مد و پوشاک به دست مصرف‌کننده‌ها (مخصوصاً مصرف‌کننده‌های شهرستانی) نداریم. اکثر برندها در شهرستان‌ها نمایندگی ندارند و اگر بخواهند در شهرستان‌ها نمایندگی باز کنند، متحمل هزینه سنگینی می‌شوند که معمولاً نمی‌توانند از پس آن بر بیایند. در چنین شرایطی ما رویداد کارآفرینی "مد و تک" را برنامه‌ریزی کرده‌ایم که یک پلت‌فرمی است با هدف گردهمایی ایده‌پردازها و خلاق‌های حوزه مد و پوشاک و تشکیل شبکه‌ای از سرمایه‌گذارها و ایده‌پردازها جهت حل کردن یک سری از مشکلات صنعت مد و پوشاک به کمک تکنولوژی.

گفت‌وگوی هنرآنلاین با مهدی معصومی را در ادامه بخوانید:

آقای معصومی لطفاً خودتان را معرفی کنید و بگویید چه سبقه‌ای در زمینه فعالیت در عرصه مد و پوشاک دارید؟

من متولد آذرماه سال 63 هستم و لیسانس مهندسی صنایع و فوق لیسانس مدیریت صنعتی از دانشگاه تهران دارم. تاکنون سه نسل از خانواده ما در حوزه پوشاک کار کرده‌اند. پدربزرگ و پدرم در کار تولید لوازم اولیه کیف و کفش بودند و من هم به همین واسطه با حوزه کیف، کفش و پوشاک آشنایی دارم. من از سال 87 وارد حوزه مد و پوشاک شدم و تمام هدفم این بود که بتوانم پوشاک ایرانی را به مردم معرفی کنم. ابتدا از تخصصم در رشته مهندسی صنایع استفاده می‌کردم و به شرکت‌ها و تولیدهایی مختلف مشاوره می‌دادم و از یک زمانی به بعد، تصمیم‌ گرفتم وارد حوزه اطلاع‌رسانی و ارتباط میان تولیدکننده و مصرف‌کننده‌ نهایی شوم.

شما مدیر مسئول سایت تخصصی "مد و پوشاک" هستید. چه لزومی احساس کردید این سایت را تأسیس کنید و به حیطه مد و پوشاک بپردازید؟

زمانی که وارد حوزه مد و پوشاک شدم، یک سری مشکلات جدی در این حوزه احساس کردم. یکی از این مشکلات مربوط به واردات گسترده محصولات چینی از جمله کفش و لباس به داخل کشور می‌شد که این اتفاق اعتراض همه تولیدکننده‌های داخلی را به همراه داشت و کسی فکری به حال آن نمی‌کرد. مشکل دیگر، بحث عدم اطلاع‌رسانی بود که باعث می‌شد محصولات نتوانند سهم بازار خوبی برای خودشان داشته باشند. من سعی کردم یک کاری در این حوزه انجام بدهم که به درد تولیدکننده‌ها و مصرف‌کننده‌های نهایی بخورد. در نتیجه به کمک دوستان یک رسانه تخصصی با عنوان "مد و پوشاک" ایجاد کردم که یک پل ارتباطی باشد میان بخش تولید و مصرف‌کننده‌های‌ نهایی. آن زمان یک سری خبرگزاری و رسانه در حوزه پوشاک وجود داشت که معمولاً ارتباط‌دهنده تولید‌کننده‌ها و تأمین‌کننده‌های مواد اولیه بودند و مشتری نهایی را در نظر نمی‌گرفتند. معمولاً روزنامه‌ها و مجلاتی که در حوزه مد و پوشاک کار می‌کردند، به دست مصرف‌کننده‌های نهایی نمی‌رسید و از طرفی این مطبوعات نمی‌توانستند تازه‌ترین طراح‌ها و ترندها را معرفی کنند و ذائقه مشتری نسبت به مد را تغییر بدهند. مطالبی که در آن روزنامه‌ها و مجلات نوشته می‌شد هم معمولاً بیشتر به سبک زندگی می‌پرداختند و پوشاک هم یک قسمتی از آن بود. این‌طور بود که لازمه وجود یک سایتی که صرفاً به موضوع پوشاک بپردازد را احساس کردم. از ابتدا هدف‌مان این بود که مصرف‌کننده‌ها از پروسه تولید آگاهی پیدا کنند و طراح‌های ایرانی را بشناسند چون ما صنعت پوشاک و تولیدکننده‌های خیلی خوبی داریم و فقط لازم است مردم در این زمینه اطلاعات داشته باشند و این اطلاعات به دست مردم نمی‌رسد، مگر به واسطه وجود رسانه‌ها و سایت‌های تخصصی مد و پوشاک. ما احساس کردیم که طراح‌های صاحب سبک و صاحب ایده‌ای داریم و می‌توانیم تأثیر پوشاک ایرانی اسلامی را در جامعه‌مان ببینیم اما مشروط بر آن‌که مصرف‌کننده بتواند این‌ها را لمس کند. به همین جهت وب‌سایت "مد و پوشاک" شروع به کار کرد و تمرکزش را روی آگاهی‌دادن به مصرف‌کننده‌های نهایی محصولات مد و پوشاک گذاشت تا بتواند ذائقه‌سنجی کند و در صورت نیاز زمینه تغییر ذائقه را در آن‌ها ایجاد نماید.

مهدی معصومی

خبرگزاری‌ها و سایت‌هایی که به صورت تخصصی به موضوع مد و پوشاک می‌پردازند، مخاطبین خاصی دارند و عموم مردم به جای دنبال کردن اخبار تخصصی از مطبوعات، در فضاهای مجازی به دنبال اخبار مهیج می‌گردند که آن اخبار هم معلوم نیست پشتوانه علمی و اصولی دارند یا خیر. فکر می‌کنید این مشکل از کجا ناشی می‌شود و خود برندها به خاطر نداشتن روابط عمومی و ارتباط کارآمد با رسانه‌ها چقدر به این مشکل کمک کرده‌اند؟

مطمئناً برندها هم نقش زیادی در به وجود آمدن این مشکل دارند. هر برند باید بتواند کارش را در بخش‌های مختلف از جمله طراحی، تولید، مارکتینگ، توزیع، خرده‌فروشی، ارتباط با مشتری و روابط عمومی درست انجام بدهد، در غیر این صورت نمی‌توان گفت ایران صنعت مد موفقی دارد. یک برند تا زمانی که روابط عمومی خوبی نداشته باشد و رسانه‌ها و مطبوعات را با خود همراه نکند، نمی‌تواند به درستی ذائقه‌شناسی کند و ارتباط خوبی با مشتریان خود ایجاد نماید. مبحث Pr یا همان روابط عمومی از مباحث مهمی است که برندهای خارجی آن را جدی می‌گیرند و از آن طریق نظر مشتریان زیادی را به سمت خود جلب می‌کنند. در سال‌های اخیر بیشترین تمرکز برندها روی بخش تولید بوده و آن‌ها به مصرف‌کننده‌های نهایی کمتر فکر کرده‌اند. در صورتی که مصرف‌کننده هم یک طرف قضیه است و یک محصول با کیفیت تولید شده موفقیتش منوط بر استفاده و خرید مصرف‌کننده است، در غیر این صورت یک برند نمی‌تواند ادامه حیات بدهد. در نتیجه مبحث روابط عمومی و ارتباط با مصرف‌کننده‌ها جزو مباحث اصلی است که برندها باید آن را جدی گرفته و در دستور کار خود قرار دهند.

سال‌هاست که گفته می‌شود صنعت پوشاک ایران پتانسیل رسیدن به یک جایگاه مناسب را دارد اما چرا همچنان این اتفاق نمی‌افتد؟

چند مشکل اساسی باعث می‌شود این اتفاق نیفتد. یکی از مهمترین مشکلات به سطح پایین علم و دانش در صنعت پوشاک کشور بر می‌گردد. برندهای ما ارتباط خاصی با دانشگاه‌ها و مراکز علمی داخل کشور ندارند و ارتباط‌شان با مراکز علمی خارج از کشور هم که تقریباً قطع است. نمایشگاه‌هایی که در زمینه مد و لباس در سطح کشور برگزار می‌شود هم اثربخشی خیلی مثبتی ندارند. از طرفی در صنعت مد و پوشاک دنیا یک سری اتفاقات می‌افتد که باعث جریان‌سازی می‌شود اما در ایران به خاطر محدودیت‌هایی که وجود دارد، آن اتفاقات به شکل مشابه نمی‌تواند بیفتد و باید با سیاست‌گذاری‌های مناسبی یک مقدار تغییر شکل داده شود که این سیاست‌گذاری‌ها وجود ندارد و همین باعث شده که برندها در معرفی محصولات‌شان به مشکل بر بخورند. ما در زمینه برندسازی هم خیلی کارهای درست درمانی انجام نداده‌ایم. الآن در حوزه مواد غذایی برندهای قابل قبولی وجود دارند اما در زمینه پوشاک، به جز چند برند معروف، برند دیگری وجود ندارد که در حد و اندازه‌های صنعت پوشاک کشور باشد. عدم توجه به برندسازی باعث شده هزینه تولید و بازاریابی محصولات ایرانی بالا برود. مشکل دیگر صنعت پوشاک در ایران، بحث قاچاق است. همه می‌دانند که خیلی از پوشاک‌های وارد شده به ایران قاچاق هستند و چون تعرفه قانونی پرداخت نمی‌کنند، با قیمت پایینی در کشور به فروش می‌رسند و همین موضوع یک رقابت نابرابر میان کالاهای قاچاق و کالاهای ایرانی ایجاد می‌کند و به محصولات ایرانی ضربه می‌زند. مشکل بعدی صعنت پوشاک مربوط به عدم توجه به کسب و کارهای نوین و تکنولوژی صنعت پوشاک است. به همین موجب ما رویداد کارآفرینی "مد و تک" را با هدف وارد کردن تکنولوژی و فناوری به صنعت مد و پوشاک برنامه‌ریزی کردیم تا این رویداد بتواند یک مقداری از مشکلات صنعت پوشاک را برطرف کند.

شما یکی از برگزارکنندگان رویداد کارآفرینی "مد و تک" هستید. دغدغه‌های فرهنگی، صنعتی و تکنولوژیکی‌تان در رابطه با برگزاری این رویداد چیست؟

یکی از مشکلات فعلی صنعت مد و پوشاک، بحث خرده‌فروشی است. ما کانال‌های توزیع خیلی مناسبی برای رساندن محصولات مد و پوشاک به دست مصرف‌کننده‌ها (مخصوصاً مصرف‌کننده‌های شهرستانی) نداریم. اکثر برندها در شهرستان‌ها نمایندگی ندارند و اگر بخواهند در شهرستان‌ها نمایندگی باز کنند، متحمل هزینه سنگینی می‌شوند که معمولاً نمی‌توانند از پس آن بر بیایند. در چنین شرایطی ما رویداد کارآفرینی "مد و تک" را برنامه‌ریزی کرده‌ایم که یک پلت‌فرمی است با هدف گردهمایی ایده‌پردازها و خلاق‌های حوزه مد و پوشاک و تشکیل شبکه‌ای از سرمایه‌گذارها و ایده‌پردازها جهت حل کردن یک سری از مشکلات صنعت مد و پوشاک به کمک تکنولوژی. ما می‌خواهیم به کمک رویداد "مد و تک" برای مشکلات هر کدام از بخش‌های تولید، توزیع، تأمین مواد اولیه و بازاریابی، راه‌حل ارائه بدهیم و در نهایت بتوانیم هزینه‌های تولید و فروش را کاهش بدهیم. برای مثال ما به خاطر فراگیری دنیای اینترنت، حس کردیم فضای اینترنت یکی از بهترین جاهایی است که می‌توان صنعت مد و پوشاک را در آن به مردم معرفی کرد. در نتیجه یک سری اپلیکیشن‌ها طراحی کردیم که بتوانند میان بخش تولید، خرده‌فروش‌ها و مصرف‌کننده‌های نهایی ایجاد ارتباط کنیم. رویداد کارآفرینی "مد و تک" می‌خواهد یک بستر آموزشی برای حل کردن مشکلات صنعت مد و پوشاک باشد و به فعالان صنعت پوشاک نسبت به مشکلات این صنعت آگاهی بدهد تا آن‌ها با چشم باز وارد این حوزه شده و آن را رونق بدهند.

مهدی معصومی

دوره نخست رویداد کارآفرینی "مد و تک" در دی‌ماه سال گذشته برگزار شد. نقاط ضعف و قوت این رویداد چه بود و چه دستاوردهایی برای آن حاصل شد که شما تصمیم گرفتید بلافاصله دوره دوم آن را در مردادماه برگزار کنید؟

یکی از مهمترین برنامه‌های دوره نخست این رویداد، برگزاری "استارتاپ ویکند مد و تکنولوژی" بود. "مد و تک" یک رویداد فراتر از "استارتاپ ویکند مد و تکنولوژی" است. رویداد "مد و تک" یک برنامه بلندمت است که کمک می‌کند ایده‌پردازها و خلاق‌های صنعت مد شناسایی شوند و پرورش پیدا کنند و در نهایت ایده‌شان را به مرحله تولید برسانند و وارد حوزه کسب و کار شوند. اما "استارتاپ ویکند مد و تکنولوژی" معمولاً یک رویداد 54 ساعته است که از چهارشنبه ساعت 4 عصر آغاز می‌شود و تا ساعت 10 جمعه شب ادامه پیدا می‌کند. در روز نخست، افرادی متشکل از چندین تخصص من‌جمله توسعه‌دهنده‌های کسب و کار، برنامه‌نویس‌ها، گرافیست‌ها، متخصص‌های مد و لباس، طراحان مدلینگ و... در این رویداد ثبت‌نام کرده و ایده‌های‌شان را مطرح می‌کنند. ایده آن‌ها توسط مردم رأی‌گیری می‌شود و معمولاً 10 گروه 5 تا 12 نفره تشکیل می‌شود که در روز دوم به کمک مربی‌ها به این گروه‌ها کمک می‌شود تا یاد بگیرند چطور روی نیاز مصرف‌کننده تمرکز کنند و موفق به توسعه کسب و کار شوند. از روز پنج‌شنبه صبح، گروه‌ها روی ایده‌های‌شان کار می‌کنند و نقاط ضعف و قوت ایده‌های‌شان با کمک مربی‌ها بررسی می‌شود. این اتفاق تا ظهر روز جمعه ادامه پیدا می‌کند و از ساعت 4 بعد از ظهر روز جمعه، لازم است گروه‌ها حداقل محصول قابل ارائه‌شان را پیش روی‌ داوران ارائه بدهند. پیش از ارائه محصول، از هر گروه یک نماینده راجع به بازار هدف، مشتریان، جریان‌های درآمدی، هزینه‌ها و سودآوری محصول‌شان یک سری توضیحات ارائه می‌دهند و بعد داوران مسابقه که در این دوره 4 نفر هستند، به طراح‌های مختلف امتیاز می‌دهند تا در نهایت سه طرح برتر انتخاب شوند. پس از برگزاری رویداد، طرح‌های برگزیده می‌توانند یک سرمایه‌گذار خصوصی پیدا کنند و یا خودشان طرح‌شان را ارائه بدهند. راه‌حل بعدی هم این است که آن‌ها در یکی از شتاب‌دهنده‌ها مستقر شوند چون معمولاً شرکت‌های شتاب‌دهنده‌ از برگزیده‌های استارتاپ ویکند درصد کمتری می‌گیرند و یک سری امکانات برای‌شان در نظر می‌گیرند که بتوانند محصول‌شان را به بازار ارائه بدهند. در کنار این پروسه یک سری کارگاه‌ هم برگزار می‌شود که این کارگاه‌ها به واسطه برخی آموزش‌ها به شرکت‌کننده‌ها کمک می‌کند چطور وارد حوزه کسب و کار شوند.

خلأ وجود سرمایه‌گذار خصوصی یا یک سرمایه‌گذار برآمده از بخش دولتی که از پروژه‌های صنعت پوشاک حمایت کند، همیشه وجود داشته و همچنان هم وجود دارد. آیا از برگزیدگان دوره اول رویداد کارآفرینی "مد و تک" سرمایه‌گذار خاصی حمایت کرد؟

یک سرمایه‌گذار زمانی در کاری سرمایه‌گذاری می‌کند که آن کار توجیه اقتصادی داشته باشد. ما اگر نتوایم جذابیت‌های بخش سرمایه‌گذاری صنعت پوشاک را زیاد کنیم، قطعاً هیچ سرمایه‌گذاری انگیزه ورود به این صنعت را نخواهد داشت. استارتاپ ویکندها با یک سری نوآوری که انجام می‌دهد، جذابیت‌های سرمایه‌گذاری صنعت را هم زیاد می‌کنند. استارتاپ‌ها معمولاً شرکت‌های نوپایی هستند که خیلی سریع و در مدت زمان کوتاهی می‌توانند محصول خودشان را وارد بازار کنند. این اتفاق باعث می‌شود سرمایه‌گذارها مایل شوند روی پروژه‌های حوزه پوشاک سرمایه‌گذری کنند. در حوزه استارتاپ‌ها یک سری شرکت‌های شتاب‌دهنده هم وجود دارند که یکی از مأموریت‌های‌شان سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌ها است. در دوره قبل رویداد "مد و تک"، هر سه گروه برگزیده استارتاپ ویکند وارد جریان کسب و کار شدند. یکی از گروه‌ها در یک شرکت شتاب‌دهنده مستقر شد و گروه دیگر هم یک سرمایه‌گذار آلمانی پیدا کرد و الآن دارد کارش را در آلمان ادامه می‌دهد. این اتفاق با کمک خیلی از دوستان رخ داد و ثابت کرد که در ایران کار گروهی هم می‌توان انجام داد و اثربخشی مثبتش را احساس کرد. خیلی از طراح‌ها و تولیدکننده‌های ایرانی به خاطر این‌که همه کارهای‌شان را خودشان انجام می‌دهند شکست می‌خورند. به همین خاطر لازم است کار گروهی را با دقت و برنامه‌ریزی خاصی انجام داد تا زمینه موفقیت شما فراهم شود.

با توجه به برگزاری رویداد "مد و تک" در یک کشور اسلامی، دوره نخست این رویداد چه در داخل و چه در خارج از کشور چه بازخوردی داشت؟

خوشبختانه بازخورد بسیار خوبی چه در داخل و چه در خارج از کشور داشت. این رویداد مورد توجه خیلی از رسانه‌های خارج قرار گرفت. معروف‌ترین رسانه‌ای که به "مد و تک" واکنش نشان داد، روزنامه فرانسوی "دی اتیکو" بود که این رویداد را یک اتفاق مثبتی در حوزه مد و پوشاک ایران دید. روزنامه "فور بست" نیز در یک گزارش کاملاً مثبت به این رویداد پرداخت و این‌طور نوشت که در ایران فضای کارآفرینی برای خانم‌ها فراهم شده و خانم‌ها همه وارد حوزه کسب و کار شده‌اند. به نظرم اسلامی بودن ایران، اتفاقاً یک مزیت برای صنعت پوشاک محسوب می‌شود چون پوشاک اسلامی جذابیت‌های خاص خودش را دارد و دست طراح‌ها هم برای طراحی پوشاک اسلامی باز است. خیلی از برندهای درجه یک جهان از جمله "دولچه اند گابانا" به پتانسیل مد اسلامی واقف هستند و هر ساله دارند بخش مد اسلامی‌شان را قوی‌تر می‌کنند. فکر می‌کنم پوشاک اسلامی به جز برخی موارد در زمینه پوشاک بانوان، خیلی با محدودیت خاصی هم مواجه نیستند و طراح‌ها می‌توانند با فکر و دست باز به سراغ طراحی ایده‌های خود بروند. ما از موسسه جهانی "تک استار" که بانی بحث استارتاپ در کل دنیا است مجوز فعالیت داریم و این موسسه از ما بابت برگزاری رویداد "مد و تک" حمایت می‌کند و می‌گوید این رویداد به پشتوانه صنعت مد ایران کمک می‌کند. این رویداد باعث شده شرکت‌های خارجی درخواست‌هایی برای ورود و سرمایه‌گذاری در بازار کسب و کار آنلاین ما داشته باشند. حتی در دوره جدید رویداد "مد و تک" قرار است یک شرکت که در حوزه مارکتینگ و برندسازی به شرکت‌های خوب اروپایی مشاوره می‌دهد، به ایران بیاید و به فعالان ایرانی حوزه پوشاک کمک کند. امیدوارم سازمان‌های متولی در ایران هم به کمک ما بیایند و دوره‌های بعدی رویداد "مد و تک" موفق‌تر از دوره اول این رویداد برگزار شود. من واقعاً از کارگروه ساماندهی مد و لباس و مخصوصاً آقای قبادی بسیار متشکرم. آقای قبادی در چند مصاحبه اعلام کردند که نظرشان نسبت به رویداد "مد و تک" مثبت بوده این اتفاق را مفید می‌دانند. ایشان معمولاً کمتر راجع به رویدادهایی که برگزار می‌شود، صحبت می‌کنند اما جای خوشحالی دارد که راجع به رویداد کارآفرینی "مد و تک" صحبت کردند و نظرشان هم مثبت بود. آقای قبادی حامی سرسخت رویداد "مد و تک" هستند و حتی در تقویم کارگروه ساماندهی مد و لباس هم آورده‌اند که این رویداد به طور مداوم برگزار شود. واقعاً بزرگترین دلگرمی من برای برگزاری رویداد "مد و تک" آقای قبادی هستند. من خیلی خوشحالم که آقای قبادی از رویدادهای مختلف حوزه پوشاک حمایت می‌کنند و این جای بسی خوشحالی دارد.

مهدی معصومی

دور دوم رویداد کارآفرینی "مد و تک" با تغییر خاصی نسبت به دور اول مواجه شده یا این دور را هم به همان شکل و شمایل برگزار خواهید کرد؟

چند تغییر جدی در این دور اتفاق می‌افتد. معمولاً در استارتاپ ویکندهای سراسر دنیا سه جایگاه گرافیست‌ها، برنامه‌نویس‌ها و کسب‌ و کاری‌ها تعریف شده است، اما ما متخصص‌های حوزه مد و فشن از جمله طراح‌ها را هم به استاراپ ویکند امسال اضافه کرده‌ایم. دوره نخست "مد تک" فقط تمرکز بر روی اپلیکیشن‌ها بود اما در دوره دوم، تمرکز ما بیشتر بر روی محصولاتی است که نوآوری دارند. این نوآوری می‌تواند در متریال، دوخت، طراحی و... محصولات باشد. یکی از برنامه‌های ما برای دوره جدید رویداد "مد و تک" این است که این رویداد صرفاً محدود به تهران نباشد و در یک سری از شهرستان‌ها که امکاناتش را دارند نیز برگزار شود. در واقع رویداد "مد و تک" قصد دارد فرهنگ کارآفرینی و صنعت مد و پوشاک را در تمام شهرها گسترش بدهد. رویداد "مد و تک" سال گذشته 100 متقاضی داشت و امسال 170 متقاضی. این نشان می‌دهد که این رویداد دارد روند خوبی را در پیش می‌گیرد. در دوره جدید سعی کرده‌ایم داوران و مربیانی که در حوزه پوشاک تجربه دارند را به کار بگیریم تا به کارآفرین‌ها کمک کنند. یک اتاق فکر هم تشکیل خواهیم داد که در آن دوستان مشکلات صنعت پوشاک را بررسی کرده و برای رفع آن مشکلات راه حل ارائه بدهند.

تأثیر رویدادی چون "مد و تک" به نسبت نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های مد و لباس چقدر است و خروجی هر کدام چقدر می‌تواند به صنعت مد و پوشاک کمک کند؟

هر کدام از این رویدادها خروجی خودشان را دارند. جشنواره مد و لباس فجر خروجی متفاوتی از رویداد کارآفرینی "مد و تک" دارد. من فکر می‌کنم همه این‌ها باید در کنار هم باشند تا یک هم‌افزایی در حوزه پوشاک به وجود بیاید. جشنواره مد و لباس فجر فضا را فراهم می‌کند تا یک سری طراح بیایند و ایده‌های‌شان را مطرح کنند. حتی با آقای قبادی صحبت شده که فضایی برای شرکت‌کنندگان برگزیده جشنواره ایجاد شود تا بتواند کارشان را پرزنت کنند. منتها من فکر می‌کنم در کنار این جشنواره و رویدادهای حوزه پوشاک، یک سری نمایشگاه‌ هم باید برگزار شود که بتوانیم روی حوزه تجاری مد و لباس تمرکز کنیم. در این مورد با آقای قبادی صحبت شده که به کمک همین استارتاپ‌ها و نمایشگاه‌هایی که دارد برگزار می‌شود، یک اتفاقی را رقم بزنیم که به جریان‌سازی و تجاری‌سازی کمک کند.

به نظرتان چرا صنعت پوشاک ما هنوز در بخش بازرگانی و در حوزه تجاری‌سازی مد با مشکل مواجه است؟

بخش دولتی دارد یک سری اقدامات در جهت جریان‌سازی مد انجام می‌دهد اما به علت نبود فضای تحلیل رسانه‌ای، این جریان‌سازی به مشکل بر می‌خورد. ما کسانی را تربیت نکرده‌ایم که وارد حوزه رسانه بشوند و بتوانند تحلیل تخصصی انجام بدهند و به جریان‌سازی مد کمک نمایند. یک اثر هنری تا زمانی که اطلاع‌رسانی نشود و مورد بحث و بررسی افراد قرار نگیرد، نمی‌توان انتظار داشت به فروش قابل توجهی برسد و نظر عامه مردم را به سمت خود جلب کند. ما اول باید بیاییم بحث پوشاک را از بحث مد جدا کنیم. پوشاک یک چیز ملموس است که مورد استفاده قرار می‌گیرد و مد یک ارزش افزوده‌ برای پوشاک است که باعث می‌شود مصرف‌کننده آن پوشاک را بخرد. این مسائل باید به کمک روزنامه‌نگارها مورد بحث و بررسی قرار بگیرد. اگر بخواهیم صنعت پوشاک‌مان بزرگ شود، باید به لحاظ اطلاع‌رسانی و تحلیل ژورنالیستی قوی عمل کنیم و فضایی را مثل فضای روزنامه‌نگاری سینما و موسیقی به وجود بیاوریم که آثار هنری مورد تحلیل و بررسی قرار بگیرند. رسانه یکی از ابزارهای فوق‌العاده قوی تبلیغاتی در مورد صنعت پوشاک است. روزنامه‌نگارهای حوزه پوشاک می‌توانند یک پل ارتباطی میان تولیدکننده و مصرف‌کننده باشند و به تصمیم‌گیری درست مصرف‌کننده برای انتخاب محصول مرغوب کمک کنند. این یک خلأ است که در حوزه مد و پوشاک وجود دارد و صنعت پوشاک هنوز در حوزه روزنامه‌نگاری دچار مشکل است. ما به لحاظ طراحی مد و پوشاک خیلی قوی هستیم اما مصرف‌کننده را نمی‌توانیم مجبور به خرید محصول ایرانی کنیم. به جای مجبور کردن مصرف‌کننده، باید بتوانیم او را قانع کنیم که محصول ایرانی بخرد. البته اگر دلیل قانع‌کننده‌ای وجود داشته باشد باید این کار را کرد که در اکثر موارد وجود دارد. این کار را رسانه‌ها باید انجام بدهند. رسانه باید فضا را طوری برای مصرف‌کننده روشن کند که مصرف‌کننده بداند چه چیزی دارد می‌خرد. پیشنهاد من این است که در دانشگاه‌ها فضایی در نظر گرفته شود تا روزنامه‌نگاری مد و فشن به صورت حرفه‌ای آموزش داده شود و ما روزنامه‌نگاران حرفه‌ای و رسمی حوزه مد داشته باشیم. در این صورت برندها می‌توانند خیلی راحت‌تر به آن‌ها اعتماد کنند. امیدوارم تعداد رسانه‌های حوزه مد و پوشاک بیشتر شود و این رسانه‌ها مورد حمایت بیشتری قرار بگیرند چون رسانه‌ها می‌توانند به تغییر ذائقه مخاطب و جریان‌سازی مد کمک شایانی کنند.

اشاره کردید که کارگروه ساماندهی مد و لباس و شخص آقای قبادی از رویداد "مد و تک" حمایت کرده‌اند، آیا به جز کارگروه حمایت دیگر نهادها و خود تولیدکننده‌ها و برندها را هم به همراه دارید یا خیر؟

خوشبختانه خیلی از کسانی که فکرش را هم نمی‌کردیم الآن اسپانسر ما هستند و به ما کمک می‌کنند. خدا را شکر هزینه مادی این رویداد به هر طریقی جور می‌شود و این رویداد بیشتر نیازمند حمایت‌های معنوی تولیدکننده‌ها و نهادهای مختلف است. خیلی از دوستان فعال در حوزه مد بدون هیچ چشمداشتی از ما حمایت می‌کنند و این کار را مسئولیت دینی و اجتماعی‌شان می‌دانند. رسانه‌ها هم به این موضوع کمک می‌کنند و این‌ها جای خوشحالی دارد اما یک سری از بخش‌ها که انتظار داریم کمک‌مان کنند، حامی کار ما نمی‌شوند. این اتفاق آدم را دلسرد می‌کند. وقتی صنعت‌گرها حاضر نیستند در این رویداد سرمایه‌گذاری کنند، از بقیه چه انتظاری وجود دارد؟ چه خوب است که به جای شرکت‌های سازنده پفک و پاستیل، خود صنعت‌گرهای پوشاک اسپانسر این رویداد باشند. ما برای رویداد "مد و تک" داریم زحمت زیادی می‌کشیم اما متأسفانه از سوی یک عده حمایت نمی‌شویم. استارتاپ ویکندها در سراسر دنیا نقش اساسی در حوزه‌های مختلف ایفا کرده‌اند. خیلی از کسب‌ و کارهای موفق امروز دنیا یک روزی از دل استارتاپ‌ها به وجود آمده‌اند. بارزترین نمونه‌اش هم شرکت فیسبوک است. همه باید به نقش چنین رویدادهایی آگاه باشند و به نفع خودشان و به نفع صنعت پوشاک از آن حمایت کنند. ما انتظار داریم خود تولیدکننده‌های ایرانی بیایند از رویداد "مد و تک" حمایت کنند.

مهدی معصومی

چشم‌اندازتان نسبت به آینده این رویداد چیست و چه برنامه‌هایی برای آن دارید؟

رویداد "مد تک" یک برنامه بلندمدت است و می‌خواهد در بلندمدت با شرکت‌های سرمایه‌گذاری در خارج از کشور و دانشگاه‌های داخلی و خارجی ارتباط برقرار کنند. دوره اول این رویداد خیلی خوب اطلاع‌رسانی نشد اما باز هم مورد استقبال شرکت‌های سرمایه‌گذاری مشاوره‌ای در خارج از قرار گرفت و آن‌ها خواستند در فضای کسب و کار در ایران حضور پیدا کنند. الآن یک شرکتی به ما درخواست داده که به ایران بیاید و در این‌جا یک سری کارگاه‌های آموزشی برگزار کند و با بازار ایران همکاری کند. "رویداد" تمام هدفش این است که بتواند در راستای کمک به صنعت مد ایران قدم بردارد. این رویداد نمی‌خواهد کارآفرین‌ها را تنها بگذارد و دوست دارد بستری را فراهم کند تا در تمامی مراحل کار همراه آن‌ها باشد. کارآفرین‌ها اگر به دوره‌های آموزشی، مشاوره و سرمایه‌گذار احتیاج داشته باشند، رویداد "مد و تک" سعی می‌کند این‌ها را برای‌شان فراهم کند تا کارشان شکل بگیرد. ما تمام کارهایی که از دست‌مان بر بیاید را برای کارآفرین‌ها انجام خواهیم داد چون معتقدیم اگر به نسل جوان اعتماد کنیم و تفکرهای سنتی‌مان را کنار بگذاریم، قطعاً آدم‌های حرفه‌ای خودشان را نشان می‌دهند. رویداد "مد تک" دارد شغل ایجاد می‌کند و افراد ایده‌پرداز را به بازار کار معرفی می‌کند. خیلی خوب است که برندهای ایرانی بیایند از این رویداد حمایت کنند چون این رویداد در راستای اهداف آن‌هاست و می‌واند کمک کند تا کسب و کار آن‌ها توسعه پیدا کند. رمز موفقیت ما در کنار هم بودن‌مان است.

در سال‌های اخیر بخش سرمایه خیلی دید مثبتی نسبت به حوزه پوشاک ندارد و فکر می‌کند اگر به این حوزه ورود کند، حتماً متحمل ضرر می‌شود. این نگرش از کجا به وجود آمده و چقدر حقیقت دارد؟

صنعت پوشاک در ایران پتانسیل بالایی دارد و می‌تواند خیلی پول‌ساز باشد. حیف است که این صنعت را شکست خورده نشان بدهیم. طراح‌های خلاق و فوق‌العاده‌ای در این حوزه فعال هستند و هر کدام در بخش‌های مختلفی می‌توانند مثمر ثمر باشند. متأسفانه همیشه یک ترسی در خصوص صنعت پوشاک وجود دارد و این صنعت را ورشکسته نشان می‌دهند. این حرف‌ها روی ذهن سرمایه‌گذار تأثیر منفی گذاشته و باعث شده یک عده بگویند اگر به صنعت پوشاک برویم، پول‌مان را از دست خواهیم داد. در حالی‌که اصلاً این‌طور نیست. به نظرم اگر صنعت پوشاک درست مدیریت شود و از غالب سنتی بیرون بیاید، می‌تواند پول‌سازترین صنعت باشد. خوشبختانه الآن وضعیت صنعت پوشاک رو به بهود است و با بها دادن به یک سری از جوان‌ها، صنعت مد به جایگاه و هویت مشخصی رسیده و کسب و کارهای خوبی در این حوزه راه افتاده است. پیشکسوت‌های صنعت پوشاک، برای این صنعت زحمت کشیده‌اند و صنعت پوشاک همیشه مدیون آن‌ها است. صنعت پوشاک برای این‌که موفق شود، امروز نیازمند حمایت و اعتماد پیشکسوت‌ها به جوان‌های باهوش و مستعد است و همه باید دست به دست هم بدهند تا این صنعت به جایگاه اصلی خود برسد. امیدوارم صنعت مد و پوشاک در آینده موفق شود و روزهای بهتری را به چشم ببیند.

دومین دوره رویداد کارآفرینی "مد تک" در چه روزهایی برگزار می‌شود و شامل چه برنامه‌هایی است؟

بخش استارتاپ ویکند مد و تکنولوژی طی روزهای 25 تا 27 مرداد ماه برگزار می‌شود اما پیش از آن یک سری برنامه‌های دیگر نیز اجرا خواهد شد. قرار است به کمک مربی‌های خارجی و اساتید داخلی، چند کارگاه آموزشی برگزار شود و در این کارگاه‌ها مربیان و اساتید به کارآفرین‌ها آموزش می‌دهند که چکار کنند تا اثربخشی بهتری داشته باشند. یک شرکت خارجی هم از رویداد "مد تک" استقبال کرده و قرار است در روز 13 مرداد یک دوره آموزشی برای کارآفرین‌ها بگذارد. علاوه‌بر  آن واحد تحقیق و توسعه ما نیز دارد تلاش می‌کند تمام مشکلات صنعت مد در داخل کشور را شناسایی و ارزیابی کرده تا ببیند به کمک فناوری و تکنولوژی برای کدام یک از این مشکلات می‌تواند راه‌حل ارائه بدهد. امیدوارم با توجه به آن‌که به تعداد متقاضیان دور جدید "مد تک" 70 نفر افزوده شده و برنامه‌های ما هم تکامل یافته‌تر است، این دور نسبت به دور قبلی بازخورد بهتری داشته باشد و به صنعت پوشاک کشور کمک کند.