سرویس مد و لباس هنرآنلاین: مد ایرانی شاید که نه بی‌شک دیرپاترین مدها در جهان است و از همان آغاز پیدایش تمدن در این سرزمین کهن، به دلیل خصوصیات جغرافیایی و فرهنگی، همواره محل صدور مد و لباس به نقاط مختلف جهان بوده است.

اما نبود ارتباطات لازم و کافی از همان ابتدای امر موجب شد تا امکان صدور پوشاک متنوع و خصایص فرهنگی مردمان به دیگر نقاط جهان به کندی انجام شود و در مقاطعی از تاریخ، حتی مدهای دیگر سرزمین‌ها روانه ایران شدند و بسیار تأثیرگذار عمل کردند.

تفکر موزه‌سازی هم برای تاثیرگذار‌ترین پیش‌قراولان مد از همان ابتدا جدی گرفته نشد و سالیان سال فرهنگ عامه ایرانی از دریچه مد و لباس فرصتی برای عرض اندام پیدا نکرد.

درست در مقاطعی که مجلات و ژورنال های غربی سهم قابل توجهی در چرخش فرهنگی مردم ایران داشتند و موجب شدند پوشاک سنتی و بومی اقوام ایرانی به حاشیه رانده شوند، هیچ فرد یا مجموعه‌ای این ضرورت را احساس نکرد تا نمادهایی از فرهنگ و تمدن تجلی یافته در پوشاک اقوام ایرانی را به غرب صادر کند.

اگرچه موج مدگرایی طی سال‌های اخیر بیش از هر زمان دیگری موجب به حاشیه رانده شدن لباس اقوام ایرانی شده است اما هنوز هم گوشمان برای شنیدن اخبار خوبی درباره نگاهداشت و احیای لباس اقوام ایرانی تیز است.

"موزه پوشاک سنتی و بومی اقوام ایرانی راه‌اندازی می‌شود"... این تیتر مطلبی است که از چند روز پیش نُقل محافل خبری در حوزه فرهنگ و هنر شده و به نَقل از خدیجه امامی، کارشناس پژوهشکده مردم‌شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، اخبار قابل توجهی را در راستای حفظ و احیای لباس اقوام ایرانی به گوش رسانده‌اند.

این کارشناس پژوهشکده مردم‌شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ضمن اینکه از راه‌اندازی موزه ملی پوشاک سنتی و بومی اقوام ایرانی در آینده نزدیک خبر داده اعلام کرده است که متاسفانه فضای مناسب و کافی برای نمایش و حتی نگهداری این پوشاک‌ها در اختیارشان نیست، هرچند با همکاری پژوهشکده حفاظت و مرمت مرمت تا حدودی این نوع پوشاک احیا شده‌اند.

به هر روی امید است بخش دولتی و خصوصی برای رفع این مشکل خیلی زود وارد عمل شود تا فضای مناسب برای ساخت یا تجهیز این موزه در اختیار سازمان میراث فرهنگی و گردشگری قرار گیرد هرچند که این سازمان خود فضاهای بسیاری در اختیار دارد که به دفعات برای اهداف مختلف فرهنگی و هنری مورد بهره‌برداری قرار گرفته‌اند.