سرویس مد و لباس هنرآنلاین: دومین مراسم تجلیل از فعالان حجاب و عفاف، شب گذشته و همزمان با 21 تیرماه و روز ملی عفاف و حجاب با حضور حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، علی ملازاده جانشین قائم مقام وزیر کشور در ستاد مرکزی صیانت از حریم امنیت عمومی و حقوق شهروندی، پروین داداندیش مشاور وزیر در امور بانوان و دیگر فعالان این حوزه در تالار رودکی برگزار شد.

حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در آغاز این مراسم، با تأکید بر جایگاه آموزه‌های دینی در تأثیرگذاری فعالیت‌های مرتبط با حوزه عفاف و حجاب گفت: اگر تلاشگران در این عرصه گام برمی‌دارند متکی بر باورهای عمیق اعتقادی آن‌ها است و خوشبختانه این تلاش‌ها به عدد و رقم رسیده و نتیجه آن را در جامعه می‌بینیم.

او ادامه داد: فعالان با درک درست از مبانی نظری عفاف و حجاب گرد هم آمده و تأکید بر همه توانمندی‌ها و تجدید بیعت با ارزش‌های اسلامی از مهم‌ترین اهداف در این زمینه است.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور به گوناگونی تشکل‌های فعال در این عرصه اشاره و تصریح کرد: هر یک از ما مأموریت خود را تعریف کرده و سعی داریم در مسیر آرمان‌های انقلاب اسلامی ایران به جلو پیش رویم و خوشبختانه در کشور ما نهادهایی وجود دارند که این فعالیت‌ها را رصد کرده و معرفی می‌کنند که ستاد صیانت از حقوق شهروندی در وزارت کشور این کار را به خوبی انجام داده و تلاش افراد در این مجموعه قابل تقدیر است.

قبادی افزود: گروه‌هایی که امروز تجلیل می‌شوند همگی در مسیر جریان سازی برای عرصه مد و لباس کشور گام برداشته و امروز شاهد آنیم که ویترین‌های کشور در زمینه محصولات اسلامی و ایرانی به شکل مؤثری تقویت شده‌اند.

او در ادامه از انتشار گزارش نظرسنجی‌های به انجام رسیده در بخش حجاب و عفاف بیست و پنجمین نمایشگاه قرآن کریم خبر داد و گفت: مشروح این گزارش به زودی منتشر می‌شود که حاکی از ثمربخشی فعالیت‌های کارگروه در بیست و پنجمین نمایشگاه قرآن کریم بوده و خوشبختانه نتایج حاصل حاکی از موفقیت طرح‌های به انجام رسیده است.

قبادی با تأکید بر اینکه باید بر گام‌هایی که در این عرصه برمی‌داریم مصر باشیم اظهار داشت: البته نباید به سادگی از کنار سهم بزه‌های اجتماعی و همچنین گفتار و عملکرد مسئولان در موفقیت یا عدم موفقیت طرح‌های مورد نظر عبور کرد چرا که اگر سهم جدی برای توسعه امر عفاف و حجاب در نظر گیریم با دو گروه مؤثران و دیگری خانواده مواجه هستیم.

او افزود: در این میان همواره پدیده‌ها از منظر خانواده و رفتارهای اجتماعی بررسی شده اما امروز لازم است سهم مسئولان کشور در توسعه فرهنگ حجاب و عفاف ارزیابی شود.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، همچنین به اجرای طرح ملی نذر حجاب در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم اشاره و تصریح کرد: ارزیابی‌های به انجام رسیده حاکی از موفقیت این طرح بوده که امید است در ادامه مسیر با تأکید بر استفاده از پارچه و چادر مشکی ایرانی این امر توسعه یابد.

قبادی در خاتمه گفت: بیش از 97 درصد از جامعه ایرانی مایل به داشتن حجاب و در ذات خود سرشار از عفت و حیا هستند و خوشبختانه شاهد آنیم که در پدیده‌های مختلف اجتماعی، گروه‌های توانمند همراهی خود را با نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده‌اند.

در ادامه این مراسم، علی ملازاده جانشین قائم مقام وزیر کشور در ستاد مرکزی صیانت از حریم امنیت عمومی و حقوق شهروندی با تقدیر از برپایی این مراسم گفت: من در 40 دستگاه در 31 استان کشور وظیفه ارزیابی اقدامات انجام شده در زمینه عفاف و حجاب را بر عهده دارم و با توجه به اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی، برای 25 دستگاه،310 بند وظیفه را در زمینه ترویج فرهنگ عفاف و حجاب تعریف کرده است و 21 بند از آن‌ها بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واگذار شده، امروز شاهد آنیم که اقدامات انجام شده در کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، کیلومترها جلوتر از دیگر بخش‌های وزارتخانه بوده که حمایت این کارگروه از ادارات ارشاد استان‌ها از جمله این تلاش‌ها است.

او ادامه داد: هنر هنرمندان نیز نقش بسزایی در این زمینه دارد چرا که بحث پوشش وابسته به عفت و حیا و از مسائل مرتبط با روح و نفس انسان‌ها است و باید در این زمینه به شکلی هنرمندانه اقدامات فرهنگی، آموزشی، اغنایی و مشاوره‌‌ای انجام شود.

ملازاده به هجمه‌های بیرونی به عرصه حجاب و کشور اشاره کرد و گفت: وضعیت نامناسب موجود به دلیل کم‌کاری بسیاری از نهادهای متولی و مسئول است که اثراتی را بر سبک زندگی ما وارد کرده که البته در این بین نقش صدا و سیما و رسانه‌های مجازی در جهت‌دهی به ذائقه مردم بسیار پررنگ است.

جانشین قائم مقام وزیر کشور در ستاد مرکزی صیانت از حریم امنیت عمومی و حقوق شهروندی همچنین به نقش طراحان لباس و رساندن آثار خود به منصه ظهور و تولید اشاره کرد و گفت: شاید این مسئله یکی از مصادیق مضمون "آتش به اختیار" باشد که طراحان هنرمند و دلسوز ترویج فرهنگ عفاف و حجاب، خود در زمینه تولید و عرضه طرح‌هایشان اقدام کرده و در اینجا لازم است بگویم بر طبق مصوبه هیئت دولت، دولت موظف است از مؤسسات مردم‌نهاد مروج فرهنگ عفاف و حجاب به شکل مادی و معنوی حمایت کند.

پروین داداندیش مشاور وزیر در امور بانوان، دیگر سخنران این مراسم بود و در آغاز با اشاره به استفاده از ابتکارات و خلاقیت‌های بسیار در زمینه طراحی الگوهای پوششی اسلامی و ایرانی گفت: اگر می‌خواهیم این نوع پوشش‌ها در سطح جامعه رواج یابد باید از دانشگاه‌ها آغاز کنیم و بدانیم که موفقیت در اجرای چنین طرح‌هایی، مستلزم در اختیار داشتن طراح و تولیدکننده، بازاریاب، مهندسین آی تی و روانشناسان است.

او با اشاره به لزوم توجه به بازارهای خارجی در این زمینه اظهار داشت: همین کشور روسیه با دارا بودن جمعیت 24 میلیونی مسلمان، امروز به دلیل بسیاری از تحریم‌ها می‌تواند بازار هدف طراحان و تولیدکنندگان ایرانی باشد.

در ادامه این مراسم از فعالان حجاب و عفاف در کشور تجلیل و به تمامی حاضران در بخش حجاب و عفاف بیست و پنجمین نمایشگاه قرآن کریم، گواهی حضور اعطا شد.

اسامی برگزیدگان بخش‌های مختلف به این شرح است:

برگزیدگان عفاف و حجاب در دستگاه‌های دولتی:

1.  خانم قیومی، وزارت نیرو

2.  خانم فرزانه، سازمان اوقاف و امور خیریه

3. خانم مولوی، بنیاد شهید و امور ایثارگران

4. حجت الاسلام و المسلمین قلیان، وزارت ارتباطات و فناوری ارتباطات

5.  خانم نیکو برس، سازمان تبلیغات اسلامی

6. خانم اصلانی، سازمان بسیج مستضعفین

7.  خانم میزبانی، وزارت کشور

8. حجت الاسلام و المسلمین کشوری، موسسه بصیران عاشورایی

9. آقای ویزی، موسسه خیبر

10. حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم پور، موسسه ریحان النبی (در مراسم نماینده ایشان آقای ابوالفضل احمدی حضور داشتند)

11. حجت الاسلام و المسلمین بیاتی، موسسه فرهنگی پژوهشی طهورا و مرکز راهبردی عفاف و حیا

برگزیدگان عفاف و حجاب در بخش مسابقه زنده تصویرسازی عفاف و حجاب:

شایسته تقدیر:

1.  خانم روشن شهید زاده

2.  خانم نازنین بهرامی

3.  خانم الهه صفری

4.  خانم فاطمه سادات خرم دره

رتبه:

1. خانم زهرا حیدری غلی مزلقانی رتبه سوم

2.  خانم ویدا عابدی طامه رتبه دوم

3.  خانم پریناز پیشیاره رتبه اول

برگزیدگان بخش عفاف و حجاب در بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم:

1.  آقای اسداله سلیمانی، مدیر  کارگاه دوخت چادر رایگان

2.  آقای غفوری، مدیر  موسسه عاشورایی، فعال در لباس مردانه

3.  آقای رضا سلیمانی، مدیر مجموعه سندس، فعال در لباس کودک و نوجوان (مانتو اجتماع کودک)

4.  خانم سمیرا جباری، مدیر مجموعه حجاب جباری، فعال در محصولات عفاف و حجاب

برگزیدگان مؤسسات فعال عفاف و حجاب:

1.  خانم اختری، فعال در حوزه نور و بیولوژی

2.  آقای حسین حلوانیان، تولیدکننده نوشت افزار

3.  خانم نداملکی، مجری برنامه "آفتاب شرقی"

برگزیدگان فعالان عفاف و حجاب در اتحادیه:

1. آقای ابوالقاسم شیرازی، رئیس اتحادیه پوشاک تهران

2. آقای محمود رفیع پور، نماینده تام الاختیار و نایب رئیس اتحادیه

3. آقای حسن یعقوبی طهرانی، مدیر بازرسی

4. آقای حسین ضرغامی‌فر

5. آقای مرتضی حاجی نظر

6. خانم فاطمه نیسانی‌فر