سرویس مد و لباس هنرآنلاین: راضیه ابراهیمیان، کارشناس ارشد طراحی و دوخت و طراح برند "ابرا" درباره وجود برخی کاستی‌ها در مسیر توسعه و ترویج استفاده از پوشش‌های اسلامی و ایرانی به‌ویژه در میان بانوان به خبرنگار هنرآنلاین گفت: طیف گسترده‌ای از پوشش‌ها به عنوان کامل‌ترین و عمده‌ترین حجاب بیرونی بانوان ایرانی طی سال‌های اخیر از سوی طراحان لباس به اقشار گوناگون جامعه معرفی شده است اما هنوز هم نقدهایی در انتخاب مردم وجود دارد.

او با اشاره به اینکه فرصت آزمون و خطا برای همه طراحان مدهای اسلامی و ایرانی طی سالیان اخیر وجود داشته است اظهار داشت: به عقیده من پوشیدن لباس‌هایی که ساختار و طرح و رنگ جدید و نوآورانه‌ای دارند باید در میان مردم آموزش داده شود و به عقیده من استفاده از الگوهای جدید باید از خود مسئولان شروع شود.

ابراهیمیان ادامه داد: البته توجه به تولید محتوا در ترویج پوشش‌های اسلامی و ایرانی نیز باید جدی گرفته شود. من معتقدم در این مورد ضعف جدی در فضاهای آکادمیک وجود دارد و لازم است دستورالعمل‌های مشخصی برای توجه به این مهم از سوی مسئولان دانشگاهی صادر شود.

این کارشناس ارشد طراحی و دوخت و طراح برند "ابرا" در ادامه به موضوع واردات بی‌رویه پارچه چادر مشکی به کشورمان اشاره کرد و گفت: کشور ایران بیشترین میزان مصرف چادر مشکی را که سالیانه بیش از 40 میلیون متر است و در بین کشورهای منطقه و حتی جهان به خود اختصاص داده است و جالب آنکه کشورهایی مانند ژاپن، کره جنوبی، تایلند، اندونزی و هند درآمد خوبی از این محصول کسب می‌کنند در صورتی که خودشان هیچ‌گونه مصرف داخلی از ندارند اما پول خوبی از تولید آن برای کشورهایی همچون ایران نصیبشان می‌شود.

او افزود: ماده اصلی تولید چادر مشکی از مشتقات نفت و گاز است که مهم‌ترین مشکل آن مضر بودن آن در سلامت بدن و پوست است؛ ما نفت را به کشورهای دیگر می‌فروشیم و آن‌ها همان را تبدیل به چادر کرده و به ما بازمی‌گردانند.

ابراهیمان با اشاره به اینکه سالانه میلیاردها دلار بودجه صرف واردات پارچه چادر مشکی می‌شود بیان کرد: بودجه‌ای که به راحتی می‌توان با آن ده‌ها کارخانه ایجاد کرد و به این وسیله هزاران فرصت شغلی را در اختیار جوانان جویای کار قرار داد این‌گونه از کشور خارج می‌شود و شاید در چنین شرایطی بهتر باشد بیش از هر زمان دیگری به ترویج استفاده از الگوهای متفاوت پوشش اسلامی و ایرانی فکر کرد.

او در خاتمه از تألیف کتابی در زمینه ترویج پوشش‌های اسلامی و ایرانی خبر و داد و گفت: این کتاب که مراحل پایانی نگارش را طی می‌کند به زودی منتشر می‌شود و می‌تواند به عنوان یک منبع مطالعاتی در فضاهای دانشگاهی مرتبط با حوزه مد و لباس استفاده شود.