سرویس مد و لباس هنرآنلاین: کارگاه سه روزه طراحی جواهرات با تکیه بر گسترش خلاقیت در دیزاین و با تأکید بر لزوم افزایش توجه به نیازهای جسمانی و روانی مخاطبان برگزار می‌شود.

این کارگاه آموزشی در سه جلسه و هر جلسه به مدت چهار ساعت از 11 تیرماه در نگارخانه آریا برگزار می‌شود.

بنفشه همتی، مدرس این ورک‌شاپ درباره جزئیات آن به خبرنگار هنرآنلاین، گفت: رهیافت سیستماتیک به طراحی در جواهر معاصر رویکردی حائز اهمیت است. به عقیده من افرادی که پا به عرصه طراحی زیورآلات می‌گذارند باید به لحاظ تفکر متمایز بوده و با آگاهی از اتفاقات پیرامون خود و نحله‌های فکری گوناگون در این زمینه فعالیت کنند.

همتی با اشاره به اینکه جواهر، هنری کاربردی است و مخاطب در آن نقش اساسی دارد بیان کرد: یک طراح جواهر باید بداند چگونه دانش دیزاین، هنر و مارکت را با هم ترکیب کند. درست است که در جواهر معاصر مرز موجود میان هنر زیبا و کاربردى کم‌رنگ می‌شود ولى هدف از این کارگاه فکر کردن مانند یک طراح است و برای یک طراح توجه به نیازهای جسمانی و روانی مخاطب اهمیت بسیاری پیدا می‌کند.

این طراح جواهر و دارنده جایزه بین‌المللی هنر و طراحی فلورانس 2017 ادامه داد: علاقه‌مندان ورود به عرصه طراحی و ساخت طلا و جواهر باید بدانند که دیزاین و ساخت دو مقوله جدا از هم هستند و طراح با تقویت خلاقیت و کسب آمادگی برای نوآوری می‌تواند متمایز باشد و طرح‌های متفاوتى خلق کند، بدون این که درگیر هرگونه فعالیت با دست شود و ساخت بلد باشد بلکه فکر و خلاقیت اهمیت دارد. البته واضح است که آشنایی با شیوه‌های ساخت برای طراح اهمیت دارد و موجب می‌شود تا طرح اجرائی ارائه دهد از این رو بخشی از این کارگاه به این مسئله. اختصاص داده شده است.

 دلیل برگزارى این کارگاه هم همین بوده است. افراد بسیارى به من مراجعه می‌کنند که علاقه‌مند ورود به حیطه جواهرات هستند و درخواست برگزارى کلاس ساخت جواهر دارند و تصور می‌کنند براى ورود به این حیطه باید طلا سازى یاد بگیرند. در صورتى که پیش از هر چیز باید دانش طراحی را بیاموزند چرا که امروزه به مدد تکنولوژی‌های ساخت چیزی که اهمیت دارد تفکر و نوآوری طراح است.

همتی با اشاره به اینکه لازم است برای یک طراح زیبایی، لذت و عملکرد در کنار یکدیگر به ثمر بنشیند، اظهار داشت: در این دوره کارگاه آموزشی دو هدف اصلی را دنبال می‌کنم؛ یکی پرورش ایده‌های شخصی هنرجو از طریق آموزش پروسه طراحی و دیگر نحوه ورود این ایده‌ها به دنیای واقعی و تبدیل آن‌ها به جواهر از طریق آشنا کردن هنرجویان با متریال، شیوه‌های ساخت، تکنولوژی‌های روز ساخت در ایران و همین طور ارگونومی و آنتروپومتری.

او افزود: آنچه جواهرات را از یکدیگر تفکیک می‌کند تفکر طراح است و طراح باید آموزش ببیند که چگونه موضوع طراحی را انتخاب کند و به کامل‌ترین شکل ممکن صورت مسئله طراحی را تعریف کند و بعد وارد مرحله طراحی و ایده پردازی شود. انتخاب موضوع اهمیت ویژه‌ای در فرآیند طراحی دارد از این رو در وهله اول در این کارگاه به هنر جویان آموزش داده می‌شود که چگونه موضوع طراحى را انتخاب کنند و سپس وارد پروسه طراحى شوند.

همتی در خاتمه گفت: فرآیند محورى رویکردى است که امروزه اهمیت بسیارى در طراحى دارد و طراحی که بتواند مسائل را پیش‌بینی کند، طرح موفق‌تری ارائه می‌دهد.