سرویس مد و لباس هنرآنلاین: یکی از بحث‌های مهم و جدی این روزها در عرصه مد و لباس اسلامی و ایرانی، تشکیل کمپین حمایت از تولید پوشاک داخلی است که بارها و بارها بر این امر تأکید شده است که هدف از تشکیل این کمپین، تولید هر چه بهتر لباس فاخر ایرانی است که اعضای اتحادیه صنف تولید کنندگان پوشاک ایرانی این توانایی را دارند.

اما بی شک امضای تفاهم نامه‌های دانش‌بنیان در مسیر رشد کمپین حمایت از تولید پوشاک ایرانی نقش بسزایی در موفقیت آن دارد و می تواند به دست فعالان حوزه‌های آکادمیک، زمینه ذوق و انگیزه مصرف کننده ایرانی برای مصرف پوشاک ایرانی را فراهم کند.

محمدجواد صدق آمیز، رئیس مرکز پژوهش های اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران در این باره و در کنفرانس کمپین حمایت از تولید پوشاک داخلی به موارد مهمی در اینباره اشاره داشته است.

او می گوید از حدود سه سال گذشته تاکنون اقدامات موثری در حمایت از تولید پوشاک ایرانی در مرکز پژوهش های اتحادیه صنف پوشاک آغاز شده است.  بحرانی که امروز در بازار داخلی درگیر آن هستیم مانند رکود، کاهش قدرت خرید مردم از یک سو و آسیب دیدگی اعتماد مردم نسبت به تولید داخلی از سوی دیگر برای تولید کنندگان داخلی مشکل ایجاد کرده ؛ از این رو مرکز پژوهش های اتحادیه برای جبران این مسئله راهکارهایی را تدوین و ارائه کرده است. در گام اول عدم اتکای مطلق به بازار داخلی پوشاک کشورمان بوده است که در حقیقت یکی از مهمترین چالش های بزرگ بوده که با برنامه سازماندهی شده تلاش کردیم تا در صحنه های بین الملی پوشاک نقش خودمان را داشته باشیم و هدف گذاری کنیم و برای ۱۵ سال آینده برنامه ریزی داشته باشیم. اکنون در نقطه خوبی از اجرای برنامه هایمان هستیم و در حال حاضر تعداد زیادی از واحدهای مستعد داخلی تجهیز شده و در حال تولیدات بین المللی هستند که امیدواریم این واحدها روند رو به توسعه خودشان را حفظ کنند.

صدق آمیز اذعان دارد که نکته دوم امنیت اعتماد مردم به تولیدات داخلی است. این نکته مهم است که تولیدات پوشاک ایرانی شایستگی لازم را برای مصرف را دارند. ما تنها با نگاه ترحم آمیز برای خرید پوشاک ایرانی موافق نیستیم. قطعا پوشاک و تولیدات ایرانی این شایستگی را دارند که بتوانند نیاز مصرف داخلی را به بهترین وجه ممکن برآورده کنند. ما در مورد پوشاک تن مان که ۷ هزارسال تاریخ پشت سرآن است حرف می زنیم؛ توانمندی، خلاقیت و نبوغ ابتکار و اراده فولادی ایرانی کشور را پشت سر آن داریم . همچنین بازار ارزشمند ۸۰ میلیون نفری و درآمد ۱۵ میلیارد دلاری و از طرف دیگر ۶۵۰ میلیون نفر جمعیت کشورهای همسایه ایران هست که همه اینها فرصت ارزشمندی را برای تولید ایرانی فراهم می‌کنند که صنعت پوشاک ایران توانمندی پاسخ به همه این فرصت ها را دارد .

به هر روی باید پذیرفت که بنا بر اظهار نظر برخی کارشناسان، با مراجعه به تاریخچه کهن و پربار پوشاک در کشورمان می‌توان در مواجه با پوشاک خارجی تجدید نظر کرد . بر این اساس تولید و مصرف پوشاک ایرانی نیازمند فرهنگ سازی مناسب و دانش بنیان است و علاوه بر تنوع باید از کیفیت مطلوبی هم برخوردار باشد که در این خصوص باید از ظرفیت و توانمندی طراحان، ایده پردازان و همچنین دوزندگان ماهر و باتجربه ی کشور بهره برداری لازم انجام شود.