سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: امروز شانزدهم ژوئن، روزی است که به خاطره 19 ژوئن 1904 بلومزدی نام گذاری شده است. بلومزدی یادبود و گرامیداشتی از زندگی جیمز جویس، نویسنده  ایرلندی، است که طی آن وقایع رمان اولیس (که تماما در روز ۱۶ ژوئن ۱۹۰۴ رخ می‌دهد) را بازسازی و از نو زنده می‌کنند. مراسم گرامیداشت هر سال در ۱۶ ژوئن در دوبلین و سایر شهرهای جهان برگزار می‌شود.

جویس ۱۶ ژوئن را انتخاب کرد چرا که آن روز، اولین باری بود که به همراه همسر آینده‌اش، نورا بارنِکِل، بیرون رفت و در حومه دوبلین گشت‌وگذار کرد. نام این روز از روی شخصیت لئپولد بلوم، قهرمان رمان اولیس، گرفته شده‌است.

مجارستان، آمریکا، ایتالیا، فرانسه، استرالیا، کانادا و بریتانیا نیز هر ساله این مراسم و یادبود را برگزار می‌کنند.

جویس  اولیس را در سال 1922 منتشر کرد و البته نه در کشور خودش ایرلند بلکه در پاریس چرا که مفت‌شان عقاید ایرلند، این اثر را منافی اخلاق عمومی ارزیابی کردند. اما "اولیس" پس از انتشار آنچنان مورد توجه مخاطبان خاص و منتقدان ادبی قرار گرفت که کمتر رمانی تا به امروز تا این حد مورد تحسین و تحلیل قرار گرفته است، به طوری که به زعم بسیاری از منتقدان، اولیس در تاریخ رمان تحولی ایجاد کرده است که بعد از نگارش این اثر تا مدت‌های زیادی اثر آن بر نوشته‌های نویسندگان بزرگ مستولی بوده است.

بخش 17 این اثر همراه با مقدمه و حواشی پیشتر به ترجمه منوچهر بدیعی منتشر شده بود که البته استقبال شایسته‌ای هم در جامعه ادبی ایران از آن نشد.

رمان "اولیس" شاهکار قرن بیستم ادبیات داستانی، سال 93 نیز به صورت متن خلاصه شده به ترجمه منوچهر بدیعی در نشر نیلوفر منتشر شده است. این کتاب سال‌هاست که ترجمه شده و بنا به دلایلی مجوز نشر نمی‌گیرد.

بدیعی در توضیح این کتاب می‌نویسد:

حقیقت آن‌که داستان "اولیس" لابه‌لای اساطیر یونان، تاریخ و جغرافیا و افسانه‌های ایرلند،مناسک مسیحیت، انواع گوناگون سبک‌های ادبی، سیلان خودآگاهی و تک گوئی درونی، اشارات ادبی و فلسفی و حتی علمی، پاره‌هایی از زندگی جویس و خانواده جویس، زندگی روزمره دابلینی‌ها، تکه‌هایی از ترانه‌ها و اپراهایی که خواندن آنها رواج داشته (در "اولیس" به چند اپراو 304 ترانه و تصنیف و سرود و 52 شعر کودکانه و آواز به اصطلاح "کوچه باغی")و اشاره به بیش از هزار شخصیت که هر کدام نمونه‌ای از صاحبان مشاغل و حرفه‌های گوناگون هستند، پراکنده و پنهان شده است...

 در این میان چگونه می‌توان از "داستان" اولیس سردرآورد؟ این داستان در واقع همان قصه ساده‌ای است که "از هر زبان می‌شنوم نامکرر است". سه شخصیت اصلی هم بیشتر ندارد: استوین ددالوس، لئوپولد بلوم و زنش مالی بلوم.