سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: ندا آل‌طیب در روزنامه اعتماد امروز نوشت: در چند روز گذشته چند جایزه ادبی برگزیدگان خود را معرفی کردند و جایزه ادبی صادق هدایت نیز فراخوان شانزدهمین دوره خود را اعلام کرد. پنجشنبه و جمعه هفته گذشته روزهای پر خبری برای فعالان حوزه ادبیات بود. با برگزاری آیین پایانی چند جایزه ادبی، چندین نویسنده و شاعر جوان جوایزی را به خانه‌های‌شان بردند، برخی از چهره‌های باسابقه تقدیر شدند و نخستین روز هفته جاری نیز فراخوان جایزه ادبی صادق هدایت منتشر شد.

هرچند خانه هدایت در خیابان لاله‌زار، حال و روز خوشی ندارد و ظاهرا هیچ طرح و برنامه مشخصی هم برای تبدیل آن به موزه وجود ندارد، اما دفتر هدایت طبق روال چند سال گذشته امسال نیز جایزه ادبی صادق هدایت را برگزار می‌کند. این جایزه ویژه داستان‌های چاپ‌نشده برگزار می‌شود و هر نویسنده می‌تواند فقط یک اثر منتشر نشده را ارایه کند، داستانی که نباید از هزار کلمه کمتر و از چهار هزار کلمه بیشتر باشد.  این جایزه به کوشش جهانگیر هدایت، برادرزاده صادق هدایت برگزار می‌شود و نویسندگانی که در این مسابقه شرکت می‌کنند باید بدانند تا زمانی که برگزیدگان اعلام نشده‌اند، نباید داستان خود را برای انتشار به مجلات یا سایت‌های اینترنتی یا دیگر جوایز ادبی و مسابقات داستان‌نویسی بفرستند چون در این صورت، داستان فرستاده‌شده آنان در مسابقه شرکت داده نمی‌شود.  در این فراخوان اعلام شده ارسال داستان برای این مسابقه به این معنی است که نویسنده در صورت انتخاب، رضایت خود را برای چاپ داستان ارسالی در مجموعه داستان‌های برگزیده اعلام کرده است و دفتر هدایت مجاز به ویرایش داستان‌ها است. ضمن اینکه داستان‌های ارسالی پس داده نمی‌شود.

متقاضیان برای شرکت در این مسابقه تا پایان مهرماه می‌توانند آثار خود را ارسال کنند و برگزیدگان مسابقه بهمن‌ماه که ماه تولد صادق هدایت است، معرفی می‌شوند و تندیس یا لوح تقدیر هدایت را دریافت خواهند کرد و داستان‌های‌شان هم منتشر می‌شود.  این جایزه نیز همچون چند جایزه ادبی دیگر ویژه نویسندگان فارسی‌زبان است و نویسندگان کشورهای همسایه نیز می‌توانند در آن شرکت کنند و اگر برگزیده شوند، جوایزشان به نمایندگان‌شان اهدا می‌شود و آثارشان به کمک موسسات ادبی خارج از کشور و به صورت مجموعه‌ای منتشر خواهد شد. جایزه ادبی هدایت، داوران خود را معرفی نمی‌کند و قرار است داوران هم همزمان با برگزیدگان در مراسم اهدای جوایز معرفی شوند.   اما روز جمعه ٥ خردادماه، مراسم پایانی دو جایزه ادبی برگزار شد؛ جایزه "فرشته" و جایزه "هزار و یک شب". همزمان با معرفی برگزیدگان جایزه فرشته بزرگداشت علیرضا رمضانی، مدیر نشر مرکز نیز در شهرکتاب فرشته برگزار شد. در آیین پایانی این جایزه چهره‌هایی مانند احمد مسجدجامعی، احمد پوری، لیلی گلستان، فریبا وفی، سیامک گلشیری، محمد چرمشیر، عباس یاری، ابراهیم حقیقی، علیرضا رمضانی، بهرام دهقانی، مرضیه برومند، محمدرضا غفاری، حسن زاهدی، علیرضا تابش، منوچهر شاهسواری، فرشته طائرپور، غزل شاکری، همایون ارشادی، حبیب رضایی و... در مجموعه فرهنگی هنری شهرکتاب فرشته حضور داشتند و چهره‌هایی چون ابراهیم حقیقی، لیلی گلستان و احمد مسجد جامعی سخنرانی کردند. مراسم اختتامیه پنجمین دوره جایزه ادبی هزارویک شب نیز با حضور نویسندگان ایرانی و افغانی در تالار شباهنگ برگزار شد. در این دوره جایزه نویسندگان فارسی‌زبانی از کشورهای افغانستان، سوئد، آلمان، امریکا، اتریش و امارات در کنار نویسندگان ایرانی شرکت کردند که آثارشان با حضور ۱۰ داور از ایران و افغانستان بررسی شد. روز پنجشنبه ٤ خرداد ماه نیز برگزیدگان نخستین جایزه وب‌نویسی با نام "میرزاده عشقی" جوایز خود را دریافت کردند. برگزیدگان این جایزه پیش‌تر اعلام شده بودند و آیین پایانی آن با سخنانی از اسماعیل امینی عضو تحریریه نشریات گل آقا و مدرس دانشگاه، اسدالله امرایی نویسنده و مترجم، احسان رضایی روزنامه‌نگار و منتقد، علیرضا رضایی و شیوا مقانلو داستان‌نویس برگزار شد.