سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: معاون وزیر امورخارجه گفت: همان طور که در گذشته فردوسی بزرگ برای پالایش و حفظ زبان فارسی کار خطیری را با عشق انجام داد و انقلابی در زبان فارسی ایجاد کرد، امروز نیز گسترش زبان فارسی به عشق و علاقه، سالیان متمادی تلاش و وجود نهادی مستقل نیازمند است که این نهاد عمری صدساله پیدا کند زیرا گسترش فرهنگ و زبان، امری زمان بر است.

ابراهیم رحیم‌پور، معاون آسیا، اقیانوسیه و مشترک المنافع وزارت امورخارجه با بیان آنکه امروز، زبان فارسی به پالایش، حفظ و گسترش نیاز دارد، گفت: بنیاد سعدی برای آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان به سمت روش ­های علمی جدید پیش رفته است که این کار بسیار تاثیر گذار در گسترش زبان فارسی در حوزه تمدنی و جهان خواهد بود.

او با بیان اینکه پیش از این آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان از طریق وزارت خانه ها و سازمان هایی همچون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی انجام می‌شد، تصریح کرد: قبلا آموزش زبان فارسی با کارهای مذهبی و سیاسی مخلوط بود اما تشکیل بنیاد سعدی و تمرکز فعالیت‌ها به صورت تخصصی در گسترش و ترویج زبان فارسی، دارای اهمیت ویژه ­ای است.

او تصریح کرد: در کشورهای پیشرفته دنیا اقدامات زیربنایی فرهنگی از اولویت بالایی برخوردار است، به گونه ایی که اگر ارتباطات سیاسی‌شان با کشوری قطع شود، ارتباطات فرهنگی را ادامه می‌دهند، به عنوان مثال اگر سفارت انگلیس در کشوری تعطیل شود، نهادی مانند "بریتیش کانسیل" به فعالیت های فرهنگی و آموزش زبان انگلیسی ادامه می‌دهد.

رحیم پور همچنین ضمن ابراز خرسندی از استانداردسازی آموزش زبان فارسی توسط بنیاد سعدی اظهار داشت: آموزش زبان فارسی به شیوه " علمی"، "اصول استاندارد سطح زبان آموزان " و " نیاز واژگانی مخاطبان در مشاغل مختلف"، اهمیت فراوانی دارد.

او خاطر نشان کرد که این شیوه آموزش قبلا توسط کشورهایی که به بین‌المللی کردن زبان خود علاقه­ مند بوده و هستند، انجام شده است. این کشورها به وسیله روش‌های جدید و صرف زمان کمتر، در تلاش هستند تا مخاطبان زبان خود در دنیا را افزایش دهند.

معاون آسیا، اقیانوسیه و مشترک المنافع وزارت امور خارجه همچنین تاکید کرد: با امکانات اینترنتی و فضای مجازی ایجاد شده در عصر حاضر، مبارزه کشورها به صورت جنگ فرهنگ‌ها­  نمود پیدا کرده است و اگر از فرهنگ خود مراقبت نکرده و برای گسترش آن تلاش نکنیم، تهاجم فرهنگی خیلی آرام، خسارات زیادی وارد خواهد کرد.