به گزارش هنرآنلاین، به نقل از ستاد خبری بیست و پنجمین نمایشگاه قرآن، حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی رییس نمایشگاه قرآن و معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روز سه شنبه دوم خرداد ماه از نمایشگاه قرآن بازدید کرد و در جریان روند راه اندازی و تجهیز بیست و پنجمین نمایشگاه قرآن قرار گرفت.

در این بازدید ریاست نمایشگاه ابتدا از بخش اصلی و شبستان بازدید کرده و مدیران کمیته‌ها در مورد نقشه و جاگذاری غرفه‌ها توضیحات لازم را ارائه کردند.

در این بازدید علیرضا حشمتی، رییس دبیرخانه و مدیر کمیته حقوق و قراردادها، امیر اشراقی، رییس کمیته مالی، ابوالقاسم ایرجی دبی شورای برنامه ریزی، اصغر امیرنیا مدیر کمیته هنری، عباس نظری راد مدیر کمیته نهادها و موسسات دولتی و سید مهدی جعفری مدیر روابط عمومی حضور داشتند.

لازم به توضیح است بیست و پنجمین نمایشگاه قرآن از 8 تا 27 خرداد در مصلی حضرت امام خمینی(ره) برگزار می شود.

برنامه‌های بخش ویژه فهم قرآن برای حضور در بیست و پنجمین نمایشگاه قرآن کریم

محمد مهدی عزیززاده مدیر بخش ویژه فهم قرآن بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم گفت: بخش مربوط به شعار نمایشگاه (قرآن، اخلاق، زندگی)، یک قطره از از اقیانوس نام دارد که هدف از ایجاد آن، نمایش آموزه های اخلاقی از قرآن کریم و پیامبر(ص) به عنوان نمونه و اسوه اخلاق قرآنی است.

وی درمورد زیربخش‌ها گفت: بخش مربوط به پیامبر با عنوان (من هم شبیه تو ... ) که برگرفته از حدیث شریف نبوی "شبیه ترین شما به من خوش اخلاق ترین شماست" اجرا می شود و بخش مربوط به آموزه های اخلاقی قرآنی با عنوان ( اخلاق= دین)که برگرفته از از روایت شریفه "الدین کلله خُلُق" است.

عزیززاده درخصوص پلن 1 اظهارداشت: در این بخش و در ابتدای ورود به هر نفر یک هدفون داده می شود. به جهت کنترل ازدحام و تراکم مراجعین، 4 مسیر مختلف برای تردد و همچنین فضای بینابینی کافی پیش‌بینی شده است. 25 مانیتور 47 اینچ هوشمند مجهز به سنسور تشخیص ایستادن بازدیدکننده در مقابل و همچنین قابل ورق زدن با لمس صفحه نمایش وجود دارند.

وی تصریح کرد: برای هر مانیتور 4 اسلاید طراحی شده که در ابتدا یک طرح گرافیکی خام شامل انواع کتابت آیه شریفه "انّک لعلی خُلُقٍ عظیم" است ب که ر روی صفحه قراردارد. بیننده به محض قرار گرفتن در مقابل صفحه، صفحه پر نور شده و فعال می شود. در هدفون‌ها برای هر مانیتور یک نریشن مجزا شامل صدا و افکت های صوتی با موضوعی که قرار است بدان پرداخته شود گنجانده شده و آنها نیز با قرار گرفتن در مقابل هر مانیتور فعال می شوند و شروع به خواندن متن تنظیم شده می کند.

عزیززاده در ادامه اظهارداشت: ابتدا در اسلاید اول سلام و یک متن ورودیه و از بازدیدکننده تقاضا می شود صفحه را لمس کند. اسلاید 2 باز می شود که یک طرح گرافیکی است که به تدریج یا یکجا بخش های آن نمایش داده شده یا رنگی می شوند. همزمان در هدفون نیز داستان کوتاه 1 دقیقه ای از زندگی پیامبر و اخلاق نیکوی آن حضرت در مواجهه با یک موضوع یا ماجرا بیان می شود.

وی افزود: پس از آن از بازدید کننده خواسته می شود دوباره صفحه را لمس کند. این بار یک حدیث از پیامبر مرتبط با آن موضوع که تصویر سازی گرافیکی هم شده نمایش داده می شود و با صدایی آن حدیث خوانده می شود. در اسلاید چهارم نیز تاپیوگرافی پیام داستان و علامت ویژه بخش که شامل علائمی در قالب تابلوهایی شبیه تابلوهای راهنمایی و رانندگی است نمایش داده می شود و از بیننده خواسته می‌شود او هم به عنوان یک مسلمان بیشتر خود را شبیه پیامبر خود کند و در رفتار و کردار از او متابعت کند.

عزیززاده گفت:در بخش مربوط به آموزه‌های قرآنی نیز  25 مانیتور به نمایش آیات و فرازهای اخلاقی از قرآن می‌پردازند که لیست آیات در ضمیمه است و همچنین برای هر کدام یک متن ادبی متناسب نوشته و اجرا خواهد شد و در پایان نیز مانند همان بخش با پیام مشترکی که عبارت است از "بیشتر قرآن را بخوانیم..... بیشتر قرآن را بفهمیم" پایان می پذیرد.

وی درمورد پلن 2 اظهارداشت: اگر امکان تهیه و تدارک مانیتورهای مولتی تاچ به دلایلی همچون بودجه یا زمان فراهم نشد، اسلایدها با تنظیم زمانی و به صورت خودکار با قرار گرفتن فرد مقابل مانیتور ورق خواهند خورد.

تصویب برنامه‌های کمیته بانوان برای حضور در بیست و پنجمین نمایشگاه قرآن کریم

ملیحه سادات موسوی مدیر کمیته بانوان گفت:کمیته بانوان از قسمت هایی همچون"گنجینه نور عرضه و نمایش 21هزار پایان ن­امه قرآنی"، "یاسین، قلب قرآن"،"بانوی ایرانی، هنر قرآنی"، برگزاری پنجمین دوره همایش بانوی فضیلت حامی رسالت حضرت خدیجه کبری(س)، "مشاوره و پاسخگویی به سوالات"،"برگزاری نشست های علمی،پژوهشی، ترویجی و تبلیغی توسط بزرگان و مفسران و بانوان شاخص عرصه پژوهش و هنر"،"بانوی آب و آفتاب" و "قرآن و نابینایان" تشکیل شده است.

وی درمورد قسمت "گنجینه نور عرضه و نمایش 21هزار پایان­نامه قرآنی)" اظهارداشت: در این قسمت،متن کامل 21هزار پایان­ نامه قرآنی به صورت دیجیتال به نمایش گذاشته می­ شود و مراجعه کنندگان می توانند از طریق 6 ایستگاه مطالعاتی به مطالعه­ آثار ارزشمند فوق بپردازند و به مطلوب خود دسترسی پیدا کنند. همچنین در این قسمت بانک اطلاعاتی و نرم­ افزاری پایان نامه های قرآنی به صورت CD آماده و تکثیر شده که تقدیم مراجعه کنندگان و علاقه مندان می ­شود.

موسوی خاطرنشان کرد: از آنجایی که سوره مبارکه یاسین قلب قرآن است، چند سالی است که در مراکز قرآنی و هنری این سوره به طور خاص مورد توجه، پژوهش و آفرینش آثار هنری قرار گرفته است و در ذیل آن خانواده یاسین تشکیل یافته است که به طور مرتب افراد بسیاری حداقل در روز یک مرتبه سوره یاسین میخوانند و به حضرت زهرا(س) اهداء می کنند و لذا به نظر می رسد که این بخش درخشش خاصی را در نمایشگاه ایجاد می کند و مراجعه کنندگان بسیاری را به خود جذب خواهد کرد.

وی افزود:در قسمت "یاسین، قلب قرآن"چند فعالیت انجام می گیرد:1-عرضه کتاب ها، پایان نامه ها و مخطوطات مستقل درباره سوره مبارکه یاسین.2-به نمایش گذاردن آثار هنری و تابلوهای نفیس هنرمندان (30اثر) در باب این سوره مبارکه.3-میز مطالعه و مسابقه.4- میز ثبت­نام از اعضای خانواده یاسین. 5-کارگاه روزانه فهم، حفظ و قرائت سوره مبارکه یاسین از طریق تشکیل جلسات روزانه.

موسوی درخصوص قسمت "بانوی ایرانی، هنر قرآنی"گفت: این قسمت شامل چند فعالیت هنری از سوی بانوان خواهد بود: 1-به نمایش گذاشتن آثار هنری قرآنی بانوان هنرمند.2-تشکیل هشت کارگاه ورک شاپ هنری با حضور اساتید و بانوان هنرمند شاخص از قبیل: کارگاه خوشنویسی، معرق، قلم زنی، تذهیب، سه بعدی، سفال و...3- میزهای مشاوره های هنری قرآنی که اساتید هنرهای قرآنی عهده دار آن خواهند بود. 4- داوری و انتخاب آثار برتر جشنواره و برگزاری آیین اختتامیه­ جشنواره هنری بانوی ایرانی، هنر قرآنی و تقدیر و تکریم از هنرمندان نمونه.

وی با بیان اینکه در برگزاری پنجمین دوره همایش بانوی فضیلت حامی رسالت حضرت خدیجه کبری(س) ،از سخنرانی دانشمندان و مدیحه ­سرایی شاعران اهل بیت(ع) استفاده می ­شود،افزود: همچنین با توجه به فراخوان صورت گرفته، تعدادی از مقالات برتر ارائه خواهند شد و در پایان به 5نفر از منتخبین همایش جوایزی اهدا می شود. این همایش که با حضور شخصیت های قرآنی خواهد بود، بیش از 500نفر از بانوان همانند سال­های قبل شرکت خواهند کرد.

موسوی درخصوص قسمت "مشاوره و پاسخگویی به سوالات" اظهار داشت: در این قسمت از حضور کارشناسان جهت مشاوره اسلامی و پاسخگویی به سوالات و احکام و نیز نشست های مشاوره ای و کارگاهی مهندسی مفاهیم سوره حمد با توجه به ظرفیت های بانوان جوان در موضوعات تداعی عصبی در قرآن، مهندسی آیات قرآن و مهندسی سوره حمد بهره خواهیم گرفت و به طور یقین مراجعه کنندگان به نمایشگاه در راه یادگیری بیشتر و حل مشکلا کمک خواهند­ شد.

وی با اشاره به قسمت "برگزاری نشست های علمی،پژوهشی، ترویجی و تبلیغی توسط بزرگان و مفسران و بانوان شاخص عرصه پژوهش و هنر"، خاطرنشان کرد:از آن جایی که حضور چهره های قرآنی موجب جاذبه­ دار شدن نمایشگاه است و از طرفی بازدیدکنندگان به بهره علمی و قرآنی نایل می شوند، ضرورت دارد که از وجود اساتید و قرآن پژوهان شاخص در این بخش استفاده شود و لذا در هر روز از یک یا چند چهره معنوی حضور خواهند داشت که تعداد پنج جلسه نشست در سالن نشست­ها و 12نشست در داخل کمیته برگزار خواهد شد.

موسوی با اشاره به اینکه قسمت "بانوی آب و آفتاب" با محوریت شناخت فضایل و مناقب حضرت فاطمه زهرا(س) برگزار می شود ،تصریح کرد: سعی خواهد شد برای دختران و بانوان جوان مطالبی از زندگی آن حضرت عرضه شود تا آن وجود مقدس را الگوی خویش قرار دهند.

وی افزود:اهم فعالیت­ های قسمت "بانوی آب و آفتاب" عبارت است از: 1-عرضه بیش از 180 عنوان پایان نامه تخصصی با محوریت و موضوع حضزت فاطمه زهرا(س). 2-نمایش آثار هنری و تابلو های نفیس با محتوای احادیث و نام مبارک حضرت زهرا (س). 3-نشست های تخصصی درباره حجاب و عفاف و تبیین رابطه بین شخصیت حضرت زهرا(س) و قرآن کریم. 4-عرضه لوح شنیداری فاطمیات با محتوای کتاب فاطمیات علامه محمدرضا حکیمی درباره خطبه حضرت زهرا(س). 5-عرضه تابلوی صلوات خاصه حضرت زهرا(س) نصب شده بر روی فوم و در قطع 70*50 که توسط بانوان هنرمند قرآنی کتابت و تذهیب شده است. 6-نمایشگاه احادیث حضرت فاطمه زهرا(س) توسط هنرمندان سایر کشورها که به همت جناب آقای مسجدجامعی سفارش و تهیه شده است.

موسوی تأکید کرد:قرآن کریم بزرگترین مدافع نابینایان است و نابینایان در پیشگاه خدا از مقام بالایی برخوردارند و از این رو در نمایشگاه سال جاری قسمت قرآن و نابینایان تاسیس و تشکیل گردیده است تا مؤسسات به عرضه محصولات فرهنگی و قرآنی خود به نابینایان بپردازند و در جنب آن نشست هایی جهت فرهنگ سازی و بیان مطالبات این قشر مظلوم برگزار می شود.

وی افزود: مدیریت قسمت"قرآن و نابینایان"  با دکتر نجله خندق است که در طول زمان برگزاری نمایشگاه ایشان ضمن دعوت از اساتید نابینا و بینا، به برگزاری جلسات نشست و ارائه مقاله می پردازند که جلوه­ای خاص به نمایشگاه می بخشد و در گذشته نیز نشان داده مورد استقبال و توجه مقامات عالی رتبه کشوری قرار می گیرد.