مجله داستان به‌مناسبت هفت‌سالگی و هفتادوهفتمین شماره‌ی انتشارش، شماره‌ی خردادماهش را به مطالبی با حال و هوای روزنامه‌نگاری اختصاص داده. "روزنامه‌نگاری: دو روایت" در بخش درباره‌ی زندگی، روایت دو تن از روزنامه‌نگاران باسابقه ـ محمد بلوری و فریدون صدیقی ـ است از حال‌وهوای مطبوعات در چند دهه‌ی پیش. "در وادی مجله‌نگاری" نیز در بخش روایت‌های داستانی، سرمقاله‌های سالگرد برخی از نخستین مجله‌های فرهنگی و ادبی ایران است به قلم شخصیت‌های صاحب‌نامی چون محمدتقی بهار، پرویز ناتل خانلری و... که همه‌ی آن‌ها به دشواری‌های تداوم انتشار یک مجله‌ی ادبی پرداخته‌اند. مجله داستان باز به‌مناسبت بیش از 500 داستان کوتاهی که در این هفتادوهفت شماره‌اش چاپ شده، پرونده‌ای در مورد داستان کوتاه در بخش "درباره داستان" گردآوری کرده که نگاهی گذرا به موقعیت فعلی این قالب داستانی و میزان اقبال مخاطبان و نویسندگان نسبت به آن در سطح جهان دارد.

خرداد با ماه رمضان مقارن است و مطلب "خانه‌ی امن" در بخش "روایت‌های مستند" این شماره مجله داستان، روایت اولین تجربه‌ی سفر یک مبلغ است به روستایی کوچک در جنوب ایران در ماه مبارک رمضان. همچنین مطلب "توپ سحری" در بخش کهن که با تصاویری از ماه رمضان‌های تهران صد سال پیش، مخاطب را به حال‌وهوای آن روزها می‌برد.

در بخش داستان نیز، شش داستان از نویسندگانی چون محمد کشاورز، محسن عباسی، نسیبه فضل‌اللهی، شوبها رائو، مواسیر اسکلیر و نادین بیسموت منتشر شده است. از دیگر مطالب قابل اشاره در این شماره انتشار فراخوان سومین دوره جایزه داستان تهران است که مهلت ارسال اثر و دیگر جزییات جایزه در آن قید شده.

به‌غیر از این‌ها، داستان‌ها و روایت‌هایی از کامبیز درم‌بخش، عباس عبدی، اصغر عبداللهی، جواد علیزاده، مصطفی جمشیدی، استفن کینگ، جونو دیاز، توماس بلر و... در این شماره منتشر شده است. هفتادهفتمین شماره‌ی ماهنامه داستان همشهری در260 صفحه با قیمت 7000 تومان، از اوایل خرداد در روزنامه‌فروشی‌ها وکتابفروشی‌های معتبر سراسر کشور در دسترس مخاطبان است.