سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: مراسم‌ اختتامیه سی امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون فرهنگی وزیر و رئیس نمایشگاه کتاب تهران و همچنین رایزن فرهنگی ایتالیا روزگذشته برپا شد تا مُهر پایانی باشد بر سی امین نمایشگاه کتاب تهران.

نمایشگاه کتاب بین المللی تهران به پایان رسید، در شرایطی که هم‌پوشانی آن با انتخابات ریاست جمهوری به زعم بسیاری باعث شد کمی در حاشیه اخبار سیاسی قرار بگیرد. هرچند استقبال مخاطبان بنا به آمار و ارقام فروش، خبر از رشد قابل قبولی می‌دهد. در این دوره از نمایشگاه کتاب تهران حدود ۳ هزار ناشر داخلی و خارجی در بخش های مختلف به عرضه نزدیک به ۴۰۰ هزار عنوان از تازه ترین آثار خود در ۳ سال اخیر اقدام کرده بودند.

مسئولان دوره سی ام این نمایشگاه از ثبت رکورد ۱۲۰ میلیارد تومان خرید در ۱۱ روز فعالیت نمایشگاه خبر می دهند.

صدها هزار نفر از مردم از نقاط مختلف کشور در ۱۱ روز گذشته به استقبال نمایشگاه کتاب تهران رفتند و نسبت به خرید منابع مورد نیاز خود از این فضا و همچنین استفاده از  نشست ها، کارگاههای تخصصی آموزشی و دیدارهای رودرو با نویسندگان، ناشران و اهالی قلم استفاده کردند.

نمایشگاه سی ام کتاب تهران نخستین دوره این رویداد پس از ۱۲ سال برگزاری آن بود که امور اجرایی آن مجددا به صنف نشر واگذار شده بود.

بازدید صد هزار دانش آموز از نمایشگاه کتاب تهران

امسال نیز همچون سنوات گذشته دانش آموزان بسیاری به بازدید از نمایشگاه تهران خانه و مدرسه‌شان را ترک کردند. با این که پیش بینی‌ها خبر از بازدید 80 هزار نقری دانش‌آموزان خبر می‌داد اما امسال این تعداد  به 100 هزار نفر رسید.

دانش آموزان در قالب اردوهای یک روزه توسط مربیان آموزشی در نمایشگاه حضور داشتند و به واسطه تفاهمات از پیش انجام شده کتاب‌های مورد نیاز مدارس توسط نمایندگان مدارس انتخاب شده و ‌پس اتمام نمایشگاه کتاب‌ها با تخفیف 30 درصد از ناشران خریداری شد. در این طرح 600 مدرسه شهرستان‌های استان تهران و ۴۰۰ مدرسه شهر تهران در نمایشگاه حضور پیدا کردند.

اعلام برگزیدگان نمایشگاه کتاب

 

غرفه های برگزیده سی امین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در مراسم اختتامیه معرفی شدند. بر این اساس و بر مبنای آراء هیئت داوران، غرفه های برگزیده به شرح زیر اعلام و تقدیر شدند:

 

در بخش ناشران عمومی تهران ضمن تقدیر از انتشارات سفیر اردهال، غرفه انتشارات ققنوس به عنوان غرفه برتر معرفی شد.

در بخش ناشران عمومی شهرستانی نیز ضمن تقدیر از غرفه نشر معروف، غرفه انتشارات دارالعلم به عنوان غرفه برتر معرفی شد.

در بخش ناشران دانشگاهی غرفه انتشارات نگاه دانش به عنوان برتر و غرفه نشر ابن سینا شایسته تقدیر معرفی شد.

در بخش ناشران کودک و نوجوان، غرفه نشر زعفران به عنوان برتر و غرفه انتشارات خط خطی به عنوان شایسته تقدیر معرفی شد.

در بخش ناشران آموزشی نیز انتشارات سرمشق عنوان برتر و انتشارات راه اندیشه به عنوان شایسته تقدیر اعلام شدند.

در بخش ناشران دیجیتال نیز غرفه "سیدیبو" به عنوان غرفه برتر انتخاب شد.

خسارت کتاب‌هایی که بر اثر باران، طبله کرده‌اند هم باید پرداخت شود

مدیر سالن کودک و نوجوان نمایشگاه کتاب تهران ضمن برشمردن نقاط مثبت و منفی این دوره از نمایشگاه تأکید کرد: حتی خسارت کتاب‌هایی که بر اثر باران، طبله کرده‌اند هم باید پرداخت شود.

نادر قدیانی  با اشاره به این که در سی امین نمایشگاه کتاب تهران، ۲۹۰ غرفه در اختیار ناشران کودک و نوجوان گذاشته شده گفت: در نمایشگاه امسال ۲۹۰ غرفه‌ مستقل برپا شده که اگر نمایندگی‌هایی که برخی ناشران دریافت کرده‌اند را هم به این تعداد بیفزاییم، میران غرفه‌ها به ۳۴۰ می‌رسد. چرا که شرط اولیه ما این بود که تعداد آثار منتشر شده توسط ناشران کودک و نوجوان، از سال ۹۱ تا ۹۵، ۴۰ اثر باشد اما این عدد را به ۳۰ عنوان رساندیم تا افراد بیشتری در نمایشگاه شرکت کنند.

رییس هیئت مدیره‌ انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان در ادامه بیان کرد: امسال حدود ۱۰۰ غرفه‌ کودک به ناشران کم‌کتاب اختصاص دادیم و بنابراین نمایشگاه سال جاری در مقایسه با نمایشگاه بیست و نهم از ۱۰۰ غرفه‌ی بیشتر برخوردار است. همچنین ۶۰ ناشر به دلیل تعداد کم کتاب‌هایشان شرایط دریافت غرفه‌ مستقل را نداشتند که برای آنان یک غرفه‌ جمعی به وسعت ۱۰۰ متر در نظر گرفته شده است.

قدیانی در پاسخ به این که بر اثر بارندگی، کتاب‌های برخی ناشران کودک و نوجوان آسیب دید و طبله کرد؛ این در حالی است که برگزارکنندگان نمایشگاه گفته‌اند ما ضرر و زیان حاصل از طبله کردن را جبران نمی‌کنیم گفت: به خاطر بارش باران در نخستین جمعه از نمایشگاه کتاب تهران، ۵۰ ناشر کودک و نوجوان خسارت دیدند و میزان خسارت وارده، هنوز مشخص نشده اما آنچه مسلم است این که خسارت کتاب‌هایی که بر اثر باران، طبله کرده‌اند هم باید پرداخت شود.

نمایشگاه یا فروشگاه؟

اما آنچه باید همچون سالیان گذشته نیز مورد توجه قرار داد این است که نمایشگاه کتاب مجالی است برای ارتباط بین مخاطبان، نویسندگان و ناشران؛ اتفاقی که کمتر در نمایشگاه‌های سالانه کتاب تهران رخ می‌دهد.

بدیهی است نبود امکانات مناسب شهری و بی رونقی کتاب فروشی‌ها در ایامِ غیر روزهای برگزاری کتاب به این مسئله دامن زده است اما به یقین باید این جنبه از ماهیت نمایشگاه کتاب، که حتما مهمترین جنبه آن است، به مراتب تقویت شود.