سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: حمید رضا امیدی سرور، داستان نویس و روزنامه نگار گفت: نوشتن هر روزه برای الف، صرف نظر از این که در این چند ساله فرصت رمان نویسی را از من گرفته، حسنات فراوانی برایم داشته است. یکی اینکه به طور مرتب کتاب‌های ناشران مطرح به‌دستم می‌رسد و در جریان انتشار کتاب‌ها هستم و دیگر اینکه دایره علایق مرا گسترده کرده است.

او گفت: یک بار در مقدمه معرفی یکی از کتاب‌ها نوشتم اگر روزی کسی می‌گفت که کتابی درباره تاریخ آنگولا را با علاقه خواهم خواند، از خنده منفجر می شدم اما کتاب "یک روز دیگر از زندگی" اثر ریشارد کاپوشچینسکی در باره جنگ داخلی در آنگولا با چنان مهارت و زیبایی نوشته بود که مرا به وجد آورد.

نویسنده کتاب"از پائولو کوئلیو متنفرم! " گفت: به هر حال چون در «الفِ کتاب» برای کتاب‌های مختلف ریویو می‌نویسم، طبعاً کتاب‌های زیادی را مطالعه می‌کنم که بعضاً کتاب‌هایی است که قبلاً به آن‌ها علاقه نداشتم اما به واسطه مطالعات اخیرم به آن حوزه‌ها هم علاقه‌ پیدا کردم. مثلاً شاید در گذشته خواندن یک کتاب در مورد تاریخ اروپا برایم جذاب نبود اما الآن مطالعه چنین کتاب هایی جزو اولویت هایم شده است و به این نتیجه رسیده‌ام که هر کسی که می‌خواهد در حوزه نویسندگی یک کار جدی کند، بایددر حوزه های مختلف بخصوص تاریخ و فلسفه دانشی نسبی داشته باشد.

امیدی سرور ادامه داد: اما اگر بخواهم کتاب‌های خوبی را که در ماه های اخیر دیدم نام ببرم طبعا لیست بزرگی خواهد شد. این روزها شاید تیراژکتاب‌ها پایین باشد اما تنوع کتابها بیشتر شده و طبعا کتاب‌های خوب زیادی هم در آنها یافت می شود. اما بگذارید به جای آن بیشتر ناشران و برخی کتابهای خوبشان اشاره کنم.

او گفت: در حوزه داستان‌های پلیسی، کتاب‌های نشر جهانِ کتاب را پیشنهاد می‌کنم که ترجمه‌های خیلی خوبی از نویسندگانی درآورده که قبلاً برخی از آنها در میان مخاطبان فارسی زبان چندان شناخته شده نبودند. جهان کتاب مجموعه ای دارد به اسم نقاب که تا حال نزدیک به هفتاد عنوان اثر پلیسی منتشر کرده است. نشر هرمس هم در مجموعه "کارآگاه" کتاب‌های پلیسی خوبی کار کرده می تواند پاسخگوی علاقه‌مندان این قسم آثار باشد.

امیدی سرور گفت: در حوزه داستان فارسی آثار نشر چشمه به گمانم در مجموع موفق تر از ناشران دیگر بوده، اگرچه در میان آنها کارهای ضعف هم هست اما به هر حال یکی از قطبهای نشر داستان فارسی در این روزهاست.

این نویسنده ادامه داد: در حوزه داستان نویسی هم من کتاب "حرکت در مه" آقای محمدحسن شهسواری (نشر چشمه) را پیشنهاد می‌کنم که کتابی خواندنی را براساس تجربه هایش در داستان نویسی و تدریس داستان نویسی جمع آوری و تالیف کرده است. "پیش درآمدی بر شناخت رمان" اثر جرمی هاوتورون باترجمه خوب  شاپور بهیان از بهترین کتابهای این سالها برای آشنایی با رمان و انواع آن است که در عین جامعیت زبان بسیار ساده و قابل فهمی دارد که برای شروع مطالعات درباره رمان و نقد رمان بسیار عالی است که این را هم نشر چشمه منتشر کرده است.

مسئول سایت هنری- ادبی مد و مه در ادامه گفت: در حوزه فلسفه مجموعه تاریخ فلسفه راتلج از نشر چشمه کار قابلی در این دو سه ساله بوده؛ در مجموعه مطالعات سینمایی  همین ناشر هم کتابهای خوبی ترجمه و منتشر شده است. سرانجام بازنشر تاریخ جامع سینما که در دوجلد منتشر شده هم از کارهای خوب نشر چشمه در سال 95 بود.

امیدی سرور

امیدی سرور گفت: در حوزه ادبیات فرنگی نشر ماهی را می‌پسندم. نشر ماهی به خصوص به دلیل وسواس مدیر آن کارهایی منتشر می کند که می توان به کیفیت آنها اطمینان داشت.  مجموعه آثار ادبیات جهان که نشر ماهی در قطع جیبی منتشر  کرده، می تواند خوراک خوبی برای علاقمندان داستان خارجی باشد. افزون براین بهترین ترجمه از مجموعه آثار داستانی کافکا نیز توسط همین نشر ماهی منتشر شده است. در حوزه های دیگر هم کتابهای ارزنده نشر ماهی کم نیست، همانند مجموعه ای از آثار آیزیا برلین و یا کتابهایی تئوریک درباره زیبایی شناسی.

او گفت: یکی از کتاب‌های خوب نشر ماهی در سال گذشته که من آن را خیلی پسندیدم و از قضا در حوزه ادبیات هم نیست، کتاب "صلحی که همه صلح ها را بر باد داد" نوشته دیوید فرامکین است که حسن افشار آن را ترجمه کرده و در خصوص خاورمیانه است. در این کتاب  می خوانیم که غربی‌ها چطور در اوایل قرن بیستم نقشه خاورمیانه کشیده‌اند این کتاب دید خوبی در مورد فضای منطقه به خواننده می‌دهد.

این داستان نویس به ما می‌‌گوید: اگر کسی بخواهد در مورد تاریخ جهان بخواند، کتاب‌های باربارا تاکمن را توصیه می‌کنم که 3 جلد از کتاب‌های این نویسنده آمریکایی را نشر ماهی و یک جلد را هم نشر کارنامه درآورده. کتاب‌های "برج فرازان" ترجمه عزت‌الله فولادوند، "سلام اول" ترجمه حسن افشار و "توپ‌های ماه اوت" ترجمه محمد قائد، کتاب‌هایی است که نشر ماهی منتشر کرده است. کتاب "تاریخ بی خردی" ترجمه حسن کامشاد هم توسط نشر کارنامه منتشر شده.

امیدی سرور در ادامه این گفت و گو این پیشنهادات را داد:

***در میان داستان نویسان ایرانی کارهای محمد حسینی را می پسندم که بر خلاف اغلب داستان نویسان این روزگار که فارسی نوشتن‌شان حتما باید توسط ویراستاران اصلاح شود، نثر پاکیزه و درستی دارد که می توان از آن آموخت. کارهای تازه محمد حسینی را  نشر ثالث در آورده (کنار نیا میترا و آنها که ما نیستیم) که تازه ترین اثر او کتابی است درباره ویرایش به نام «مبانی ویرایش کتاب و مقدمه زبان داستان »که نباید از آن غافل شد چون خود محمد حسینی از جمله ویراستاران درجه یک ماست.

***در نشر ثالث سری کتاب‌های تاریخی که بیژن اشتری ترجمه کرده و به زندگی چهره های کمونیست تاریخ اختصاص دارد هم آثاری ارزنده و خواندنی هستند.

*** مینوی خرد نشری گزیده کار است با کتاب‌هایی عالی در هر زمینه ای. مجموعه آثار ارزنده سید جواد طباطبایی به شکلی نفیس توسط نشر مینوی خرد منتشر شده اند. نشر مینوی خرد در سالی که گذشت دو کتاب بسیار خوب هم منتشر کرد یکی سیاه تر از شب در باره فیلم و ادبیات نوار (پلیسی و جنایی) و دیگری کتاب تولد اروپا .

***نشر آگه و آگاه که سالهاست از مشتریان تولیدات آنها بوده ام و معمولا نسبت به کیفیت آثاری که ارائه می کنند می توان اطمینان داشت. کتاب «یادداشت هایی درباره کافکا» اثر تئودور آدرنو از بهترین تحلیل ها درباره کافکا بود که در این سالها خوانده ام. پرمحتوا و موجز که با ترجمه خوب سعید رضوانی به فارسی در آمده و نشر آگاه آن را به بازار فرستاده است. کتاب سه جلدی در آمدی بر فهم جامعه مدرن از کتابهای شاخص نشر آگه در این سال‌هاست. سورژ شالاندن نویسنده فرانسوی هم  با دو کتابی که مرتضی کلانتریان ترجمه کرده "افسانه پدران ما" و "بازگشت به کیلی‌بگز"  توسط نشر آگاه به خواننده فارسی زبان معرفی شده اند، تباید از نظر دور داشت. کتاب میهن پرست ایرانی اثر کریستوفر دوبلگ را هم نشر افرند  (وابسته به نشر آگاه) در آورده که کتابی ارزنده درباره دکتر محمد مصدق است.

***نشر ققنوس هم در سال‌های اخیر همواره جزو ناشران مطرح بوده، ترجمه دانشنامه استفورد که تاکنون بیش از هفتاد و پنج عنوانش منتشر شده از جمله کارهای خوب این ناشر در سال‌های اخیر بوده است. نشر ققنوس سالهاست کتاب‌هایی در حوزه تاریخ جهان برای جوانان منتشر کرده که برای آشنایی و تشویق جوانان و نوجوانان به کتابخوانی قابل توصیه هستند. البته جای آثار چند ناشر خوب دیگر در اینجا خالی است  که متاسفانه کتاب‌هایشان به‌دستم نمی‌رسد و طبعا نظری هم نمی‌توانم درباره آنها بدهم.