سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: شهلا حائری و محمود معتقدی در روزنامه امروز آرمان نوشته است: اولین مشکل برمی‌گردد به مساله ایاب و ذهاب که شاید مترو به تنهایی نتواند پاسخگوی مراجعان به نمایشگاه باشد. همچنین خبری از برنامه‌ریزی و تعامل با دانشگاه‌ها و مدارس نیست.

یادداشت این نویسنده و مترجم در روزنامه آرمان امروز را می‌خوانید:

نمایشگاه کتاب امسال نیز مانند سال‌های پیش به همت وزارت ارشاد و شهرداری برگزار شد. در این دوره نیز مانند دوره‌های پیش شاهد مشکلاتی هستیم، هرچند در هر دوره نسبت به دوره گذشته نواقص بیشتری رفع شده و امکانات بهتری در اختیار مردم و علاقه‌مندان به کتاب و کتاب‌خوانی قرار می‌گیرد. اولین مشکل برمی‌گردد به مساله ایاب و ذهاب که شاید مترو به تنهایی نتواند پاسخگوی مراجعان به نمایشگاه باشد. همچنین خبری از برنامه‌ریزی و تعامل با دانشگاه‌ها و مدارس نیست. در عین حال برگزاری سالانه نمایشگاه کتاب شاید به‌تنهایی نتواند دردی از ما دوا کند. شهرداری می‌تواند با بودجه فرهنگی که در اختیار دارد، نمایشگاه‌های بیشتری را برگزار کند. حداقل در سطح کلانشهرها ما مراکز فرهنگی متعددی داریم که می‌تواند روزهایی در سال به کتاب اختصاص داده شوند. رسانه‌ها و جراید ما باید برای انتشار کتاب‌های جدید برنامه‌ داشته و آنها را معرفی کنند. متاسفانه ما در حوزه کتاب‌های کودک و نوجوان ضعف داریم و از نویسندگان کتاب‌های کودک حمایت نمی‌کنیم. در حالی که نباید فراموش کنیم کودکان اگر از بچگی با کتاب دوست شوند تا روزی که زنده هستند از کتاب جدا نخواهند شد. در کتابفروشی‌ها کتاب‌های فارسی‌زبان برای کودکان بسیار کم است و عناوین محدودی به آنها اختصاص داده شده است. آینده نشر ما وابسته به کودکان است.

در مدارس باید روزهای کتاب‌خوانی برگزار شود تا این علاقه و کشش در کودکان و دانش‌آموزان ایجاد شود. در پایان امیدوارم در هر دوره عناوین کتاب بیشتری منتشر شوند تا همه سلایق بتوانند کتاب‌های مدنظر خود را پیدا کنند، کتابفروشی‌های قدیمی مجددا احیا شوند و فضای کتاب‌خوانی در کتابفروشی‌ها ایجاد شود و مخاطبان بتوانند در همان کتابفروشی بخشی از یک کتاب را بخوانند. اینها همان روش‌هایی است که در تمام دنیا انجام می‌شود و موفقیت‌آمیز بوده است.

 بنده یک کتاب جدید به نام "آتش از پشت شیشه" دارم که سعی کردیم به چاپ برسد و در نمایشگاه عرضه شود که این اتفاق صورت نگرفت اما تمام کتاب‌های قبلی‌ا‌م که تجدید چاپ شده‌اند در این نمایشگاه در دسترس عموم قرار داشته و عرضه شده‌اند. امیدوارم در نهایت مردم بتوانند به کتاب‌های مدنظر خود دسترسی پیدا کنند زیرا گاهی اوقات ناشران با تیراژ پایین کتاب‌ها را در نمایشگاه عرضه می‌کنند و به همین دلیل ممکن است که برخی از عناوین زود تمام شده و به دست علاقه‌مندان نرسد.

Untitled-1

نمایشگاه‌ کتاب و تکرار سردرگمی!

همچنین محمود معتقدی، شاعر در همین شماره نوشته است: روز گذشته بالاخره توانستم به نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب بروم و به‌عنوان یک علاقه‌مند به ادبیات و شعر و همچنین کسی که دستی بر آتش سرودن شعر دارد، در کنار مردم عزیز و ناشران حضور پیدا کنم. در نمایشگاه کنونی برنامه‌ریزی بنده به صورتی بود که بتوانم سه عنوان کتاب جدید داشته باشم که متاسفانه به دلیل مشکلات مختلف دو عنوان از کتاب‌ها به نمایشگاه نرسیدند و تنها یک کتاب به نام «جهان جای دوری نیست» که مجموعه شعری اجتماعی و عاشقانه است و توسط انتشارات بوتیمار منتشر شده، راهی نمایشگاه شد. البته یکی از محاسن نمایشگاه این است که کتاب‌های قدیمی و پرطرفدار نیز تجدید چاپ شده و مجددا در اختیار علاقه‌مندان به کتاب قرار می‌گیرد. اما نمایشگاه کتاب در این دوره نیز مشکلاتی داشت که نباید از آنها غافل شویم. ضمن اینکه امکانات خوبی آنجا فراهم شده اما از نظر برنامه‌ریزی و اطلاع‌رسانی مشکلات زیادی داریم. اولین مشکل برمی‌گردد به پیداکردن ناشرها که کار دشواری است. در واقع نقشه نمایشگاه به‌مثابه یک نقشه گنج می‌ماند که پیداکردن جایی که مدنظر شماست به نوعی ردشدن از هفت‌خوان رستم است. متاسفانه غرفه‌ها بر اساس حروف الفبا چیده نشده‌اند و همین باعث سردرگمی می‌شود. بروشورهایی که نقشه نمایشگاه روی آنها باشد، یا تهیه نشده‌اند یا در تعداد پایین به چاپ رسیده‌اند که به دست بنده نرسید و البته دست افراد دیگر نیز چنین بروشوری ندیدم. سازه نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب آن‌قدر بزرگ است که شما نمی‌توانید به راحتی به هرچیزی که می‌خواهید دسترسی داشته باشید، هرچند بزرگی این سازه باعث شده تا امکانات بیشتری به دلیل ایجاد فضای بزرگ‌تر در اختیار برگزارکنندگان نمایشگاه قرار داده شود. سیستم راهنمایی در نمایشگاه به‌سامان نیست و در نتیجه با همه زحمات و امکاناتی که در داخل سیستم نمایشگاه فراهم شده، یک نوع سردرگمی برای حضار به وجود آمده است. معرفی ناشرها به‌خوبی صورت نگرفته بود و مردم نمی‌دانستند کتاب مدنظر خود از کدام ناشر بخواهند. مثلا از یک انتشارات ادبی به‌دنبال کتاب کمک‌درسی یا «راز موفقیت» بودند و از یک ناشر علمی، رمان می‌خواستند. یکی از نکات مثبت نمایشگاه، سرای اهل قلم است که به عقیده بنده جدی‌ترین بخش نمایشگاه است و در آنجا مصاحبه‌ها و گفت‌و‌گوهای خوبی صورت می‌گیرد. ناشرها در آن محل حاضر شده و با مولفان و مترجمان صحبت کرده و پیشنهادهایی می‌دهند. همچنین از دیگر نکات مثبت نمایشگاه می‌توانیم به بخش سخنرانی‌ها اشاره کنیم که فرصت خوبی برای معاشرت مردم با نویسندگان ایجاد کرده است. به هرحال با تمام مشکلاتی که وجود داشت، برگزاری نمایشگاه کتاب اتفاق خوبی است و بیان این صحبت‌ها تنها برای کمک به برگزارکنندگان است تا در دوره‌های بعدی شاهد نظم بهتری باشیم.