سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: از فیض شریفی منتقد، مترجم، نویسنده و نمایش‌نامه نویس معاصر تا به امروز کتاب‌های بسیاری منتشر شده است.  سیمین بهبهانی، سیاوش کسرایی، منوچهر آتشی، سیدعلی صالحی، نادر نادرپور، نصرت رحمانی، یدالله رؤیایی، فریدون مشیری، شفیعی کدکنی، حمید مصدق، فریدون توللی و شمس لنگرودی از شخصیت‌های معاصرشعر ایران هستند که شریفی به بررسی شعرهای آنان پرداخته است. در گفت و گویی که پیش رو دارید فیض شریفی در روزهایی که نمایشگاه سی ام کتاب در حال برگزاری است از کتاب‌هایش در نمایشگاه کتاب تهران می‌گوید.

استاد شریفی چه و چندکتاب  در نمایشگاه کتاب تهران دارید؟

نمی دانم.

چرا نمی دانید؟

باید بروم آن جا بشمارم. از ناشر سوال کنم که چه کتاب‌هایی را ازمن چاپ زده است.

مگر با آنها درتماس نیستید؟

مگر یکی دوتا ست.  چهار تا پنج کتاب در انتشارات نگاه در نوبت چاپ است.

کدام کتاب ها؟

شعرزمان های مشیری، مصدق، توللی و کتاب خیام و پساخیامیان که این کتاب ها را خود ناشر سفارش داده که بنویسم.چاپ‌های بعدی 14 کتاب دیگر هم هست.

با ناشران دیگر هم کار می کنید؟

بعد از چاپ های متعدد شعرزمان ما ناشران بسیاری به من مراجعه کرده اند ولی من اهل کار تکراری نیستم.

مقصودم این است که با کدام  یک ازناشران کار می کنید؟

حدود 10 کتاب در انتشارات هیرمند دارم. بیدل، سپهری، نقد و بررسی ویس و رامین، 5 کتاب ترجمه شعر ملل، عاشقانه های سپانلو، مجابی و شمس که این سه گانه ها چاپ شده اند. 3 کتاب از نقد و بررسی اشعار کهن این کتاب ها به نظر من یک دوره ی کامل از سبک شناسی نوین در سرزمین ما است.

 و دیگر؟

4 کتاب را نوید چاپ کرده: ساختارگرایی نوین، عشق در آستانه، کیمیای رحمانی و غم دونده در همراهی با موراکامی. "غریقی خاموش در کولاک زمستان" را  هم ابتکار نو چاپ کرده و یک رمان به نام "نمی شناسمش" در همین انتشاراتی زیر چاپ است.

من شمرده ام .شما 24 کتاب درنمایشگاه دارید. شاید وقتی به نمایشگاه بروید غافلگیر هم بشوید.

من که ناشر نیستم مولفم یا نویسنده، وقتی می روم برای حق تالیف سرشان شلوغ است. واقعا رویم نمی شود اسمی ازپول بیاورم .یک کیک و چایی به من می دهند برمی گردم خانه.

کتاب های شریفی

کتاب های شما خوب فروش می رود.

فروش دلیل دارد.  شاعری که درباره اش می نویسی یا نویسنده و سینماگر یا موضوع هم مهم است. حسابدار نگاه می گفت

چون این کتاب ها سری و مجموعه است فروش دارد. مردم می آیند یک سری شعر زمان می خرند.

کدام ها بیشتر به فروش رسیده؟

سیمین بهبهانی، سیدعلی صالحی، سیاوش کسرایی، نادرپور، شفیعی کدکنی، شمس لنگرودی ،حسین منزوی. دو کتاب "کیمیای رحمانی" و "غم دونده" که داستانی و سینمایی‌اند هم خوب بوده.

چرا وارد تئاتر و سینما و داستان شده‌اید؟

هرکاری که دلم خواست می کنم. شعرو داستان و نمایش و فیلم نامه با کمی جا به جایی درساختار خیلی با هم تفاوتی ندارند.

شاملو، فروغ هم از این کارها کرده اند. اولین کتاب من "زیباترین زمین" شعر بوده و "ترانه های پرتشویش" (نقد شعر ).

دیگر کارتخصصی سنگین نمی کنید؟

 من فکر می‌کنم وظیفه سنگینی بردوشم بود که در حال اتمام است. الان به فکر نمایشنامه نویسی‌ام و داستان. در کارنمایش نواقص بسیار است. من نمایشنامه حسنک وزیر را بازسازی کردم. دادم دست چند استاد دانشگاه هنر که بازی کنند. چندین جلسه وقتم را صرف این مطلب کردم. نمی توانستند درست  نثر بیهقی یا شبیه به آن را بخوانند. بعضی فقط در تئوری گویی مهارت دارند. مشکل خواص هنر این است که کلاسیک را خوب نخوانده اند یا از بد حادثه به این رشته آمده‌اند یا آنها را آورده اند.

خب! شما ساده بنویسید؟

من که نباید متون قدیم را ساده کنم؟نثر بیهقی نثری بین بین است. مصنوع یا پیچیده نیست. نمایش نامه های جدیدم به نام (سهیل و سپیده )ساده است. من دیگر دوست ندارم برای گروه خواص بنویسم. از این به بعد برای آنهایی می نویسم که اهل قمپز درکردن نباشند. هرکس که از تو دورتر باشد بیشتر دوستت دارد. بعضی ها خلاقیت دارند اما تنبل اند و نمی نویسند. فقط زبان‌شان کار می کند. هرکس هم که فقط حرف می زند، وقتی مرد، مردن حق اوست.