سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: دومین دفتر گزیده اشعار سیدعلی صالحی با عنوان "دعوت دوباره به ادامه دریا" از سوی نشر مروارید منتشر شد.

این گزیده شعر شامل اشعاری از شش دفتر شعر اوست که در سال‌های ۸۲، ۸۵، ۸۷، ۸۸، ۹۰ و ۹۲ سروده و منتشر شده است، گردآوری شده است.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

خودخواه، خسته، بی‌شکیب

این

همه آن چیزی است

که از این جهان برایم باقی گذاشته‌اند

با من مدارا کن

بعدها

دلت برایم تنگ خواهد شد

...........

آن سه شفا نویس

فرستاده حضرت آب و انار و آرامش بودند

آنها گفتند

تو باید از شقاوت این مردم بدگمان

بگریزی

من هم از بی‌راهه

رو به رویاهای بزرگ راه افتادم

اما میان راه

یک لحظه بی‌دلیل برگشتم

بلکه باز مادرم را بر بلندی‌های باران‌پوش ببینم.

من آنجا پرده‌ها دیدم پیاپی و عجیب

و ماه را دیدم

و مادرم را دیدم

و مادرم که داشت بر صخره سپیده دم می‌نوشت:

علی... علی پناه

من تو را به عید بزرگ...از آغوش آسمان گرفته‌ام

تا کمردمان شریف

تو را شاعر آب و انار و آرامش بنامند

کتاب "حرکت در مه" (چگونه مثل یک نویسنده فکر کنیم) نوشته محمدحسن شهسواری نیز توسط نشر چشمه منتشر و راهی بازار نشر شده است.

شهسواری ابتدای کتاب، در معرفی آن می نویسد: این کتاب و سایر کتاب‌های آموزشی ممکن است به درد کسانی بخورند که یقین دارند نابغه نیستند، اما در عطش آفرینش اثری نبوغ آمیز می سوزند. در فصل سوم از بخش اول کتاب، نگاهم را از نابغه و اثر نبوغ آمیز در رمان نویسی شرح داده ام. این درست است که نشان دادن دنیای ناشناخته ممکن نیست، اما سفر برای کشف آن نیازمند انبوهی وسایل و پیش نیازها و توشه است، که احتمالا کسانی هستند که می توانند روش رسیدن به آن وسایل را آموزش بدهند، یا چه بسا آن وسایل را در اختیار ما بگذارند.

او همچنین می گوید: در تالیف این کتاب، تقریبا از همه متخصصان ایرانی و خارجی در این زمینه، از ارسطو تا رابرت مک کی و از جمال میرصادقی تا دیگران، بسیار استفاده کرده‌ام. هرجا که مفهوم یا تعریفی به طور مستقیم آمده، در خود متن یا در پانویس به آن اشاره کرده‌ام؛ با این همه موجب خنده رندان خواهم بود اگر گمان کنم که تعاریفی جامع و مانع از مفاهیمی ارائه می دهم که نزدیک به دو هزار و پانصد سال است بزرگ ترین مغزهای جهان درباره معنای دقیق آن‌ها به اجماع نرسیده اند.

در قسمتی از این کتاب می‌خوانیم:

اگر خاطرتان باشد، احمد در تیپ‌شناسی مایرز _ بریگز "حسی" بود. حسی‌ها فقط با شواهد زمان اکنون کار دارند که نتیجه گذشته است. او از اکنون تغذیه می‌کند و به آن می‌اندیشد. گذشته و اکنون حوزه غور ذهن اوست و از شهود و آینده دور است. به همین سبب بود که احمد بین حرف‌های سیاوش و هادی، به حرف‌های ‌هادی که رفیق دوران زندان بود و در موردی به او کمک کرده بود، بیشتر توجه داشت. زندگی با سر (بخش فکری تیپ شخصیت احمد) باعث می‌شود آن چه را زنانه است (درست مانند زئوس) تحقیر کند. برای همین، نه سیاوش را گرامی می‌دارد و نه نسرین را در مقام فکر کردن. در واقع زیرساختِ رمان حرکت در مه، می گوید بیماری احمد همان بیماری مصلحان ما بوده، که اگر اندیشه‌های منوری هم داشتند، به هر حال فرد را به عنوان منشا ارزش قبول نداشتند.

علاوه بر این، احمد، همچون زئوس، ترس غریبی از غاصب دارد و هر مردی را که کانون توجه حداقلی نسرین هم باشد، دشمن می دارد.

و در پایان نشر داستان به تازگی ۴ رمان و ۴ مجموعه داستان از نویسندگان و داستان نویسان ایرانی را منتشر و راهی بازار نشر کرده است.

"رویایی که من داشتم" نام یکی از رمان‌هایی است که این ناشر به قلم ناهید گلکار چاپ کرده است. این کتاب دومین اثری است که نشر داستان پس از کتاب "عزیز جان" از گلکار چاپ می‌کند.

این رمان هم مانند کتاب پیشین او به روایت دردهای زنان اختصاص دارد.

این کتاب با ۵۱۰ صفحه، شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۴۰۰ هزار ریال منتشر شده است.

دومین رمان تازه چاپ، "افسانه شهریار/ سپر زرین" نوشته یاسر شیروانی است که در گروه رمان نوجوان جا می‌گیرد. مولف این کتاب، نویسنده جوان شیرازی است که نوجوانان و جوانان مخاطبان اصلی کتابش هستند و برای نوشتن آن، از افسانه‌ها و داستان‌های شاهنامه بهره برده است.

این کتاب با ۴۵۸ صفحه، شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۳۵۰ هزار ریال منتشر شده است.

رمان دیگری که به تازگی چاپ شده، "با او نشستم روبرو" نوشته امیرحسین بهاج است. امیر حسین بهاج پیش از این چند کتاب شعر و داستان کوتاه منتشر کرده و در این کتاب که فضایی عرفانی دارد به روایتی عاشقانه از یک مرید برای مرادش پرداخته است.

بهاج در این رمان، سعی کرده با توجه به مضمون کتاب، از زبانی آرکائیک استفاده کند که برگرفته از متون عرفانی ادبیات کلاسیک ایران است.

این رمان هم با ۱۹۴ صفحه، شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۱۸۰ هزار ریال منتشر شده است.

اثر بعدی، یک رمان چاپ دومی است. این کتاب با عنوان "مانند کسی که آوازش را فراموش کرده است" از نوشته‌های آنیما احتیاط است که به تازگی به چاپ دوم رسیده است.

چاپ دوم این رمان با ۱۷۸ صفحه، شمارگان ۳۰۰ نسخه و قیمت ۱۷۰ هزار ریال چاپ شده است.

اولین مجموعه داستان جدید نشر داستان، "زن ناتمام" نوشته نادره نصرین است. این کتاب ۱۵ داستان کوتاه به هم پیوسته را در بر می گیرد که در همه آن‌ها یک شخصیت زن مشخص وجود دارد.

"هنوز دارم می دوم" نام مجموعه داستانی از رعنا جوادی است که ۲۵ داستان کوتاه و مینی مال را در بر می گیرد.

این کتاب اولین اثر چاپ شده از جوادی است و در داستان‌هایش، در کنار توجه به مفاهیمی چون روزمرگی انسان، به فرم و ساختار نیز توجه شده است.

این کتاب هم با ۶۰ صفحه، شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۸۰ هزار ریال چاپ شده است.

"گل گاوزبان به توان دو" نوشته پریسا لاجوردی هم از دیگر کتاب‌های جدید این ناشر و اولین مجموعه داستان لاجوردی است که ۱۵ داستان کوتاه را با مضامین اجتماعی و شخصیت‌های محوری زن شامل می شود.

این کتاب با ۶۰ صفحه، شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۸۰ هزار ریال منتشر شده است.

"گورگ و ته م/ گرگ و مه" آخرین مجموعه داستان تازه چاپ نشر داستان هم یک اثر کردی است که کیومرث بلده آن را نوشته است.

بلده نویسنده و شاعر جوان کرد که پیش از این آثاری را برای کودکان کرد منتشر کرده، در این کتاب ۸ داستان کوتاه کردی را از آثارش، با گویش کردی جنوبی کلهری گردآوری کرده است.

این کتاب هم با ۶۰ صفحه، شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۸۰ هزار ریال به چاپ رسیده است.