سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: "تجلی عشق در مثنوی عارفانه لیلی و مجنون نظامی گنجه‌ای" عنوان تازه ترین اثر پژوهشی محقق نامدار دکتر بهروز ثروتیان است که توسط نشر تمثال منتشر شده است. این کتاب چهارسال پس از درگذشت این پژوهشگر سرشناس با ویرایش و همت علیرضا قوجه زاده روانه بازار نشر شده است.

 نظامی مثنوی لیلی و مجنون را به خاطر زنده کردن تاریخ ایران قبل از اسلام و شرح جوانمردی ها و پارسایی های زنان ایرانی و مخصوصا ماندگار کردن زن خود آفاق قپچاقی سروده است. مثنوی لیلی و مجنون را به درخواست اخستان پسر منوچهر شاه شروان سروده ولیکن چون در ریگزار عربستان سخنی برای شرح و گزارش عشق دو دلداده دور افتاده از هم نداشته، با اندیشه‌ای بسیار ژرف در این افسانه عاشقانه داد سخن داده است.

نویسنده  داستان زندگی و سرنوشت مجنون را مفصل توضیح داده است و بعد در مورد کودکی ، آغاز جوانی و زیبایی لیلی مطالب جالبی را به تحریر در آورده است.

در این دفتر دکتر ثروتیان حقیقت "نور ولایت" با عنوان" تجلی عشق لیلی و راز آن" مطرح کرده است و بحث  در مورد لیلی و مجنون را پیش نکشیده است.

تجلی عشق

"لذت بهت زدگی در شعر محمدعلی بهمنی" یکی از کتاب‌هایی است که پس از مرگ دکتر بهروز ثروتیان که توسط ناشر تخصصی شعر فصل پنجم روانه بازار شده است.

دکتر بهروز ثروتیان با نگاهی منحصر به فرد به غزل های بهمنی اثری بدیع آفریده است. با آنکه او تا کنون در ساده فهمی  آثار کهن دستی توانا داشته اما در این کتاب نیز شاهکاری نو خلق کرده و مخاطب را با لایه های مفهومی غزل بهمنی آشنا کرده است اشعار محمد علی بهمنی دارای ویژگی‌های شگفت انگیزی است و حوادثی در شعر وی وجود دارد که برای خواننده تا لحظه آخر قابل پیش بینی نیست.

کتاب حاضر مشتمل است بر نظریات و نقدهای نویسنده دربارة سروده‌های محمدعلی بهمنی و نیز بخش‌هایی از کتاب "کسی هنوز عیار تو را نسنجیده است" به همراه نقد غزل‌هایی از این شاعر در کتاب "گاهی دلم برای خودم تنگ می‌شود". برخی از عنوان‌ها عبارت‌اند از: غزل چیست؟؛ کتاب و سخن علی‌رضا قزوه؛ زندگی محمدعلی بهمنی؛ مصاحبه با سیدعباس سجادی؛ شعری از سجادی؛ نقدها و نظرهای اهل ادب؛ باغ شعر محمدعلی بهمنی و... .

لذت بهت زدگی

کشف الاسرار و عدة الابرار، تالیف ابو الفضل رشید الدین میبدی ، مفسر جهان آوازه قرآن کریم بر اساس تفسیر خواجه عبدالله انصاری ، منبعی غنی از تفسیر ، تاویل ، معارف اسلامی، شعر و ادب عربی و فارسی است. در بین ترجمه ها و تفسیرهای معتبر قرآن به زبان فارسی ، "کشف الاسرار" ارزشی والا و مقامی خاص دارد.  این کتاب را میبدی در اوایل سال ۵۲۰، آغاز کرده است و سرمشق او در این کار، تفسیر معروف خواجه عبدالله انصاری بوده است که متاسفانه اکنون به تمامی در دست رس نیست و احتمال دارد که در اثر حوادث روزگار از میان رفته باشد.

در این کتاب می خوانیم: فهم معنی سخن میبدی در هر سه نوبت نیازمند نظری هر چند کوتاه. گذرا به متن تفسیر و عین نوشته این گزارشگر نیک  بخت قرآن است تا خواننده بداند که مردی از لب کویر و فلات تشنه ایران زمین در میبد و مرز یزد برخاسته و همانند برخی بلند همتان کم شمار این آب و خاک همه عمر خویش را صرف فرهنگ و زبان و ادب این سرزمین کرده است و... .

اشارات عارفانه

بهروز ثروتیان متولد یازدهم مهرماهِ سال ۱۳۱۶ در میاندوآب است. تا ۲۴ سالگی ساکن میاندوآب بوده و با داشتن مدرک پنجم علمی به‌عنوان دبیر ریاضی به تدریس مشغول بوده‌است. در سال ۱۳۳۹ مدرک ششم علمی را با معدل ۱۹/۹۱ می‌گیرد. در سال ۱۳۴۲ در کنکور سراسری شرکت کرده و همزمان در دو رشته زبان و ادبیات فارسی و فلسفه نفر اول می‌شود.

او رشته زبان و ادبیات فارسی را برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کند. در سال ۱۳۴۵ با معدل ۱۸/۲ نفر اول دانشگاه تبریز شناخته شده و مدال درجه یک علمی فرهنگ را دریافت می‌کند. برای خدمت فرهنگی به میاندوآب می‌رود. در سال ۱۳۵۱ دوره کارشناسی ارشد ادبیات را در تبریز به اتمام می‌رساند. در سال ۱۳۵۴ نیز دکتری ادبیات را از دانشگاه تهران می‌گیرد و در دانشگاه استخدام می‌شود.

در سال ۱۳۵۸ از دانشگاه تبریز بازنشسته شده و از سال ۱۳۶۵ تا ۱۳۸۲ با دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج همکاری داشته‌است. پس از آن تا زمان فوت به تصحیح غزلیات حافظ و کار بر روی تفسیر صفی علیشاه مشغول بوده‌است و آثار ماندگار دیگری نیز برجای گذاشته‌است.

 ثروتیان، با آن‌که پیش از این‌ها فعالیت خود را از محافل فرهنگی آغاز کرده‌است، اما نخستین کتاب او در ابتدای دهه ۱۳۵۰ منتشر شده‌است که "بررسی فر در شاهنامه فردوسی" نام دارد و انتشار چاپ نخست آن را انتشارات مؤسسه تاریخ و فرهنگ ایران در سال ۱۳۵۰ به‌عهده داشته‌است. تحقیقات از او در حوزه نظامی‌شناسی منتشر شده‌است.

او ۷ مرداد ۱۳۹۱ در سن ۷۵ سالگی در گوهردشت کرج بر اثر سکته قلبی درگذشت.