سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: اگر قرار است کتابی برای یک دوست نوجوان کادو کنید احتمالا کتاب "کلاف پرگره" کتاب خوبی باشد. این کتاب را نویسنده آمریکایی، لیزا گراف نوشته و رمانی است برای گروه سنی نوجوانان. ترجمه این کتاب بر عهده فریده خرمی بوده و آن را نشر پیدایش منتشر کرده. این کتاب را می‌توانید با 18 هزار تومان تهیه کنید.

اما اگر دوست دارید رمانی به قلم یک نویسنده ایرانی هدیه بدهید، رمان "بنفشه‌های سراشیب" می‌تواند هدیه جالبی باشد. در بخشی از این کتاب می‌‌خوانیم: "ساعت 10 شب بود، دوست شاعرمان پیدا شد، نرسیده گفت شعری دارم و بی‌مقدمه شروع کرد از بر خواندن. حافظه‌اش هم از بین نمی‌رود که اعصاب دیگران راحت شود، خواند و خواند و تمام نشد و دیگران را دور میز جمع کرد. به ضرب نوشیدن، دهان غزل‌خوانش را بستم، گفت: شعر دیگری دارم که این‌طور شروع می‌شود.

گارسن آشنای کافه به دادم رسید، حساب را پرداختم و او دیگران را نشانده بود که شعرهای امشبش را تخلیه کند."

این کتاب هم 27 هزار تومان قیمت دارد و انتشارت به‌نگار منتشر کرده است.

اما در حوزه رمان‌های خارجی دست‌تان بیشتر باز است. اگر می‌خواهید این کتاب نوشته نویسنده خوب اما کمتر شناخته شده در ایران باشد، رمان "باغ همسایه" اثر خوسه دونوسو را پیشنهاد می‌دهیم. این کتاب را عبدالله کوثری ترجمه و انتشارات نگاه منتشر کرده و 20 هزار تومان قیمت دارد. در مقدمه این کتاب عبدالله کوثری درباره خوسه دونوسو می‌نویسد: "او از آغاز دوره "شکوفایی" ادبیات امریکای لاتین در شمار تواناترین نویسندگان این دوره بوده و رمان‌های او سهم بزرگی در غنا بخشیدن به ادبیات این دوره داشته است، همجنین او تنها نویسنده این دوره است که سرگذشت رمان "شکوفایی" را در روایتی معتبر شرح داده و نیز نخستین نویسنده‌ای است که با اعلام اشباع شدگی رمان "شکوفایی" خواستار پایان دادن به این دوران و پیش گرفتن مسیری تازه شد."

اگر می‌خواهید کتاب‌هایی که هدیه می‌دهید خوش‌خوان باشند و دوستان شما وقت زیادی را برای خواندن آن صرف نکنند دو کتاب از پل آستر و ریچارد براتیگان به شما پیشنهاد می‌کنیم. هر دو این نویسنده، داستان نویسانی هستند که کتاب‌هایش به راحتی خوانده می‌شوند و ابدا پیچیده نویس نیستند. "کپسول زمان" کاری است از پل استر به ترجمه خجسته کیهان. این کتاب 13500 تومان قیمت دارد و درباره زندگی خودِ پل استر است. شاید بخشی از این کتاب شما را ترغیب کند برای خواندن  مابقی آن: "نخست، همه چیز زنده بود. کوچک‌ترین اشیا قلب تپنده و حتی ابرها نام داشتند. قیچی‌ها راه می‌رفتند، تلفن‌ها و کتری‌ها پسرعمو بودند و چشم‌ها و عینک‌ها برادر، سطح گرد ساعت دیواری شکل صورت انسان بود. هر دانه نخودفرنگی در کاسه‌ات شخصیتی متفاوت داشت و نرده‌های جلوی ماشین والدینت دهانی خندان بودند."

کتاب ریچارد براتیگان عنوانش این است:"ژنرال جنوبی اهل بیگ‌سور". براتیگان کتاب بدخوان ندارد. یعنی احتمالا ندارد چون احتمالا کتابی از او هست که ما نخوانده‌ایم، اما انصافا اکثر کتاب‌هایش خوش خوان و دوست داشتنی‌اند از "قند هندوانه" گرفته تا "رویای بابل" یا "پس باد همه چیز را با خود نخواهد برد".

"ژنرال جنوبی اهل بیگ‌سور" کتابی است به ترجمه رضا نوحی که انتشارات افق آن را منتشر کرده و 11 هزار تومان قیمت دارد. بخشی از این کتاب: "لی‌ملون با روش کوشش و خطا به این نتیجه رسید که عبارت "زهرمار" بیش از همه قورباغه‌ها را می‌ترساند. بنابراین دیگر به جای این‌که فحش‌های خسته‌کننده به زبان بیاورد، فقط داد می‌زد: "زهرمار". آن هم با بلندترین صدایی که در شب‌های بیگ‌سور داشت."

اما اگر قرار است به دوست‌تان کتابی در حوزه نظریه هدیه بدهید، امسال کتاب خوبی منتشر با عنوان "پست مدرنیسم و ..." به گردآوری و تالیف استیون کانر و به ترجمه گروه ترجمه شیراز به9 سرپرستی شاپور جورکش. این کتاب در 10 فصل نوشته شده  و سرفصل‌های آن از این قرار است: پسامدرنیسم و فلسفه نوشته پل شیهان، پسامدرنیسم و فیلم  نوشته کاترین کانستبل، پسامدرنیسم و ادبیات  نوشته استیون کانر، پسامدرنیسم و هنر/پسامدرنیسم اکنون و دیگر بار از استیفن ملویل، پسامدرنیسم و اجرا اثر فیلیپ آوسلندر، پسامدرنیسم و فضا از جول‌ین مرفت، دانش، فن‌آوری و پسامدرنیسم  نوشته اورسولا هیز، پسامدرنیسم، پسادین از فیلیپل بری، پسامدرنیسم و اخلاق در برابر متافیزیک دریافت  نوشته رابرت ایگلستون و نهایتا حقوق و دادگری در پسامدرنیته  اثر کوستاس دوزیناس.

این کتاب هم 20 هزار تومان قیمت دارد و در نشر چشمه منتشر شده است.

و در پایان کتابی از ویسواوا شیمبورسکا، شاعر لهستانی، می‌تواند هدیه خوبی برای دوستی باشد که مخاطب شعر است. این کتاب "اینجا" نام دارد و توسط  بهمن طالبی نژاد و آنا مارچینوفسکا  ترجمه شده است.

این کتاب هم در نشر چشمه  به چاپ رسیده و 5500 تومان قیمت دارد .

ندا رضا حسینی