سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: هوشنگ آزادی ور، شاعر، مستند ساز، پژوهشگر سینما و مترجم معاصر میهمان هنرآنلاین شد. او می‌گوید: جریان شعر دیگر حاصل جمع شدن ما گرد یکدیگر بود، جمعی که اساسنامه نداشت و به دنبال اساسنامه هم نبود. عنوان "شعر دیگر" هم همینطوری روی کار ما گذاشته شد.

آزادی ور گفت: جریان شعر دیگر حاصل جمع شدن ما گرد یکدیگر بود، جمعی که اساس‌نامه نداشت و به دنبال اساس‌نامه هم نبود. عنوان "شعر دیگر" هم همینطوری روی کار ما گذاشته شد. ما پیش خودمان گفتیم که این جنس از شعر، شعر دیگری است که بعدها این اسم روی آن ماند.

او همچنین گفت: ما شعرهای زیادی را هم از آن جنس اشعار چاپ نمی‌کردیم چون در کنار شعرهای دیگری که آن زمان چاپ می‌شد، شعر ما به آن صورت خوانده نمی‌شد و با آن‌ها جور در نمی‌آمد. ما تئوری مشخصی هم برای شعرمان نداشتیم و هر کس در ذهن خودش یک تئوری می‌ساخت.

"5 آواز برای ذوالجناح" به اضافه شعرهای دیگر هوشنگ آزادی ور سال  94  در انتشارات رشدیه منتشر شد.

دو شعر از این مجموعه را که چاپ نخست آن 45 سال پیش منتشر شده بود، می‌خوانیم:

 مرگِ آبی زده

 این سمند

 دل

دلِ بی تابش قبه‌ی دق

هزار بار خار

 چگونه توانستنِ این میل را

 نثار

-تکاور شل

پران سمن غبار

فراز آمده با ستاره‌هاش

 و صد برهه از تن

 آویخته به خاک

پس اینک

 تکاور صرع

 برای برهه‌ای که در میدان

 دل تپنده‌ی من.

***

گلوش از هزاره‌ی خاکستر

اسطوره‌ی خون و گل

 و هزار مشعلِ یاقوت

 بر دهان افعی‌هاش

 

نعل این باره‌ی جرقه زن

 غمنامه‌ی حسین باد-بُرد

 و لگام بر دندان آبدیده‌اش

 می‌ترکد

 

چه می‌تواند اسب

شیهه اگر نکشد

چه می‌گوید

 وقتی که شیهه می‌کشد اسب

 

-ذوالجناح!

خونست این نه دریاچه.

به گزارش هنرآنلاین؛ هوشنگ آزادی‌ور متولد 1321 در تهران است. او را بیش از همه به دلیل فعالیت‌های سینمایی‌اش می‌شناسند. فیلم‌های داستانی "بلور تار"، "مکان اخلاق" و "استراحتگاه" و همین طور مستندهایی از جمله "گل قالی"، "قالی‌شویان"،"آندره مالرو و تمدن ایران در موزه لوور"، "مهاجرین جنگ"، "جلیل ضیاءپور ، نقاش مدرن "، "ضیافت خط و نقش" و... از آثار او به حساب می‌آیند. هوشنگ آزادی‌ور در زمینه ترجمه نیز آثاری همچون "تاریخ جامع سینمای جهان" اثر دیوید کوک، " شب افسون شده" اثر اسلاومیرمروژک " شب جنایتکاران" اثر خوزه تریانا ، "کورش" از نیکوس کازانتزاکیس و "تاریخ تئاتر جهان" اثر اسکار براکت را در کارنامه کاری خودش دارد.

گفت و گوی ما با آزادی‌ور متعاقبا در هنرآنلاین منتشر می‌شود.