سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: چهار اثر از هانس کریستین آندرسن – " دخترک کبریت فروش و 53 داستان دیگر"، "پری دریایی و 28 داستان دیگر"، "پری جنگلی و 28 داستان دیگر" و "آدم برفی و 32 داستان دیگر" با برگردان جمشید نوایی در انتشارات نگاه منتشر شد.

"دخترک کبریت فروش و 53 داستان دیگر"، یکی از چهار مجموعه داستان قصه های پریان است. "پری جنگلی و 39 داستان دیگر"، "پری دریایی و 28 داستان دیگر" و "آدم برفی و 32 داستان دیگر" از دیگر کتاب های این مجموعه‌اند.همچنین این چهار کتاب، درون یک قاب و با عنوان "قصه های پریان و داستان ها" منتشر شده‌اند.

"دخترک کبریت فروش" که یکی از معروف ترین آثار اوست، نخست در دسامبر ۱۸۴۵ به چاپ رسید. این داستان درباره ی دخترک کبریت‌فروش فقیری است که در سرمای منجمدکننده ی شب سال نو سعی دارد تا کبریت‌هایش را به مردمی که مشغول خرید هستند بفروشد، اما کسی به او توجهی نمی‌کند و او که در پایان شب یکه و تنها در خیابان باقی‌مانده است با روشن کردن تک ‌تک کبریت‌ها و دیدن رویاهایش در نور آن ها در گوشه ی خیابان از سرما جان می‌سپارد.

در "پری جنگلی و 28 داستان دیگر"، دو زن سوى جنوب مى‌روند به جایى که تپه‌ساران سرسبز، کوه‌هاى بلند مى‌شوند و انگورها مى‌رسند. در راه با بازرگان‌هاى ثروتمندى آشنا مى‌شوند که هنگام گذشتن گاریشان از وسط جنگل تاریک نگران ثروت خودند. اما ندارىِ بیوه‌زن او را در برابر راهزن‌ها، که مسافران دیگررا به دام مى‌اندازند، در امان مى‌دارد. دو زن در گارىِ لکنته‌اى که دو ورزوى سیاه مى‌کشندش از راه‌هاى تنگ و ناامن بى‌خطر مى‌گذرند.

جمشید نوایى مترجم این کتاب نوشته است: آندرسون هفتاد سال زندگى کرد؛ و به گمانِ من قصه‌هاىِ پریانش تا ابد پابرجا مى‌ماند. او ضعف‌هاى زیادى داشت که من قصد ندارم به شرح آنها بپردازم، زیرا که همه از این ضعف‌ها فراوان دارند؛ اما او از آن شهامتى که شاعران باید داشته باشند بهره‌مند بود؛ و همین کار را بر او ممکن مى‌ساخت تا از عیب‌ها و حُسن‌هایش یکسره آگاه باشد. آزمایشگاه شاعر خود اوست، و آندرسون از خصیصه‌هایى برخوردار بود که احتمال داشت از برایش تمسخر یا نکوهش بشود، و بالاخره آن خصیصه‌هایى که احتمالا تحسین‌برانگیز بود."

همچنین ترجمه کتاب‌های "موسیو پن" نوشته روبرتو بولانیو، "سنِ عقل" نوشته ژان پُل سارتر و "وسوسه‌های دُن کیشوت" نوشته کرول بی. جانسون منتشر شد.

رمان "موسیو پن" نوشته روبرتو بولانیو با ترجمه پوپه میثاقی در ۱۴۲ صفحه با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۱۱۵۰۰ تومان در  نشر چشمه منتشر شده است.

دو رمان مهم و بلند روبرتو بولانیو عبارت است از رمان "کارآگاهان وحشی" و رمان پنج‌بخشی و حدودا هزارصفحه‌ای "۲۶۶۶"؛ اما اولین کتابی که از او به زبان انگلیسی چاپ شد در سال ۲۰۰۶، مجموعه قصه‌های کوتاهی بود به نام "آخرین‌ غروب‌های زمین" که با همین کتاب به خواننده فارسی‌زبان معرفی شد.

همچنین کتاب "سنِ عقل" نوشته ژان پُل سارتر با ترجمه حسین سلیمانی‌نژاد در ۳۷۵ صفحه با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۳۰هزار تومان در همین نشر عرضه شده است.

در مقدمه کتاب آمده است: سارتر در نخستین رساله‌های فلسفی‌اش یعنی خیال (۱۹۳۶)، طرح فرضیه احساسات (۱۹۳۹) و خیالی (۱۹۴۰)، نفوذ هایدگر و اصالت تفکر در نوشته‌هایش آشکار شد و او را به سوی اگزیستانسیالیسم هدایت کرد و او پس از مدتی نظریه‌هایش را در هستی‌شناسی و نیستی (۱۹۴۳) و اگزیستانسیالیسم و اصالت بشر (۱۹۴۶) گسترش داد. سارتر برخلاف اساتید آلمانی‌اش فقط به زبان فلسفی نمی‌نوشت، بلکه  برای بیان عقایدش از سایر سبک‌ها مانند نقد ادبی، رمان، داستان‌های کوتاه و نمایش‌نامه کمک می‌گرفت. او پس از انتشار چند مجموعه داستانی کوتاه و بلند، از جمله اولین رمان فلسفی‌اش به نام تهوع (۱۹۳۸) به شهرت فراگیری دست یافت.

دیگر کتاب تازه منتشرشده در نشر چشمه "وسوسه‌های دُن کیشوت از آرمان تا واقعیت؛ کندوکاو در شخصیت و رمان دُن کیشوت" نوشته کرول بی. جانسون با ترجمه ایرج کریمی است. این کتاب در ۱۴۱ صفحه با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۱۲‌هزار تومان راهی بازار شده است.