سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: "رمان قتل یک افسر شوالیه" جدیدترین کتاب موراکامی در دو جلد و دو هزار صفحه و با تیراژ یک میلیون 300 هزار نسخه به تازگی منتشر شده است. مردم کشوری که غول تکنولوژی و طراحی و ساخت وسایل ارتباطی است و به جدیدترین مدل‌های گوشی و تبلت و ... دسترسی دارند برای خرید اولین نسخه‌های کتاب دو هزار صفحه‌ای صف کشیدند.

ژاپنی‌ها از روزنامه‌خوان‌ترین مردم هم هستند، نیمی از جمعیت این کشور هر روز روزنامه می‌خوانند و روزنامه‌هایی با تیراژهای 10 میلیون و بیشتر در ژاپن منتشر می‌شود. یومیوری شیمبون و آساهی شیمبون با تیراژهای 10 میلیون و بالاتر، بیش از 90 درصد نسخه‌های خود را با اشتراک می‌فروشند. حتی برای دانش آموزان ابتدایی و دبیرستان هم روزنامه منتشر می‌شود و کودکان و نوجوانان ژاپنی در خانه و مدرسه هم روزنامه می‌خوانند. این آمار و تصویر از ژاپن ثابت می‌کند رسانه‌های نوین و الکترونیک الزاما تهدید رسانه‌های چاپی مثل کتاب و روزنامه نیستند و همزیستی مسالمت آمیز رسانه‌های جدید و قدیم در این کشور چشمگیر است. نه با آمدن رسانه‌های نوین و تکنولوژی‌های ارتباطی روزنامه‌های این کشور تعطیل شده یا تیراژشان تغییر محسوسی کرده و نه کتاب و مطالعه کتاب مهجور شده است. مطالعه مثل مسئولیت، اخلاق حرفه‌ای، اعتماد در همه جنبه‌های زندگی جامعه ژاپن تنیده است و اصالت دارد،  نتیجه‌اش می‌شود صف شبانه برای کتاب و روزنامه‌هایی که همچنان اصلی‌ترین منابع برای کسب خبر و آگاهی در جامعه پیشرو در تکنولوژی هستند. مطالعه و کتاب‌خوانی اگر با پیوند عمیقی با جامعه نداشته باشد با هزار ضرب و زور هم توسعه پیدا نمی‌کند. حتی یکی از پرمخاطب‌ترین برنامه‌های تلویزیونی مثل "خندوانه" هم با راه‌اندازی مسابقه کتاب‌خوانی و جایزه‌های میلیونی تاثیری بر کتاب‌خوانی مردم نخواهد داشت. حرکت‌های مقطعی و تشویقی فراوان هفته کتاب، مسابقه‌های کتاب‌خوانی و عیدی و نذر کتاب هم در همه این سال‌ها تیراژ کتاب‌های ما را از هزار نسخه بالاتر نبرده است و نمی‌برد. همه این‌ها مشوق‌های نمادین و عرضی است که اصالت ندارد و اتفاقا می‌تواند مشوق ذاتی کتاب‌خوانی یعنی علاقه به مطالعه برای یادگیری و آگاهی را نابود و فاسد کند. اما در ژاپن همان مشوق ذاتی است که کتاب‌خوانی و روزنامه‌خوانی را توسعه داده است، کودک و دانش‌آموز برای جایزه و تشویق کتاب نمی‌خواند، کتاب می‌خواند تا یاد بگیرد.

مشخصه‌های اجتماعی و فرهنگی با اصالت است که در جامعه پایدار می‌شوند و در جای جای زندگی، کار، اقتصاد، سیاست، آموزش مردم جریان پیدا می‌کند. چنین است که همین مردم ژاپن که چند شب پیش برای کتاب صف کشیدند، چند سال پیش هم بعد از فاجعه سونامی منظم، بدون اینکه یکدیگر را له کنند، در صف ایستادند تا نان و غذایی برای زنده ماندن بگیرند. سال قبل رییس دفتر روزنامه یومیوری ژاپن با استناد به نتایج یک نظرسنجی گفته بود مردم این کشور بعد از سازمان دفاع ملی (ارتش) و بیمارستان‌ها به روزنامه‌ها اعتماد دارند. این نتیجه همان اصالت و جریان کتاب‌خوانی، اعتماد، اخلاق حرفه‌ای و مسئولیت‌پذیری در عمق جامعه است که ما به شدت از آن بی‌بهره‌ایم.