سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: "بیروت 75" اثر غاده السمان با ترجمه سمیه آقاجانی  در نشر ماهی منتشر شد.

در معرفی این کتاب نوشته شده است: یک رمان با دغدغه‌های اجتماعی است. "بیروت 75" نخستین رمان غاده السمان و یکی از برجسته‌ترین آثار ادبیات عرب است و تصویری از بیروت در آستانه جنگ داخلی را نمایش می‌دهد. بسیاری از کارشناسان ادبیات عرب این رمان را پیشگویی جنگ داخلی لبنان دانسته‌اند. غاده السمان در چندین جای رمان از به خون کشیده شدن بیروت در آینده‌ای نزدیک خبر می‌دهد.

غاده سمان در ۱۹۴۲ در دمشق متولد شد. پدرش مرحوم دکتر احمد السمان، رئیس دانشگاه سوریه و در یک دوره زمانی وزیر آموزش و پرورش بود که خویشاوندی دوری با نزار قبانی شاعر معروف دارد.

در ۱۹۶۹ با دکتر بشیر الداعوق ازدواج کرد؛ او صاحب انتشارات دارالطلیعه و استاد دانشگاه و مدیر سابق بانک است. غاده از دانشگاه سوریه با مدرک لیسانس در ادبیات انگلیسی فارغ‌التحصیل شد. سپس دوره فوق لیسانس را در دانشگاه آمریکایی بیروت ادامه داد و دوره دکترای ادبیات انگیسی را در دانشگاه لندن طی کرد. مدتی در دانشگاه دمشق به عنوان استاد سخنران مشغول به کار بود. سپس کار روزنامه‌نگاری را برگزید که هنوز هم به آن ادامه می‌دهد و با مجله الحوادث به عنوان نویسنده مشهور ستون "لحظات حریه" (لحظه‌های رهایی) همکاری مداوم دارد.

در ۱۹۶۲ نخستین مجموعه داستانش را با نام "عیناک قدری" (چشمانت سرنوشت من است) منتشر کرد که بازخورد بسیار خوبی داشت. با انتشار این اثر، او در جرگه نویسندگان فمینیست همچون کولیت خوری و لیلی بعلبکی قرار گرفت، اما آثار منتشر شده بعدی‌اش، او را از محدوده تنگ فمینیسم و رمان‌های عشقی خارج و به یک جامعه بسیار وسیعتر از انسان‌دوستی مسائل ظریف بشری وارد کرد.

"بیروت 75" در 144صفحه، و باقیمت 8500 تومان منتشر شده است.