سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: جلسه نقد و بررسی کتاب "شعر مدرن" با حضور مراد فرهادپور و فرید قدمی در کتاب فروشی علمی فرهنگی برگزار می‌شود. این نشست جمعه 29 بهمن ماه از ساعت 18 الی 20 در در کتابفروشی علمی فرهنگی، واقع در میدان هفتم تیر، خیابان کریم خان زند، نرسیده به تقاطع خردمند شمالی، پلاک 13، طبقه دوم برگزار می‌شود.

کتاب "شعر مدرن از بودلر تا استیونس" گزیده‌ای است از مقاله‌ها  شعرها به ترجمه و تصحیح مراد فرهاد پور که در سال جاری، در نشر بیدگل منتشر شد.

این کتاب در دو بخش تدوین شده که بخش اول آن به ۶ نوشتار دربارۀ شعر ناب و شعر مدرن و نقدهایی در این باره و همچنین دربارۀ والاس استیونس اختصاص دارد. در بخش دوم نیز اشعاری از پانزده شاعر آلمانی از قبیل شارل بودلر، آرتور رمبو، پل سلان، راینر ماریا ریلکه و … آورده شده است.

اولین نوشتار کتاب با عنوان "ورطۀ شعر مدرن" از اریش هلر است. نویسنده در این نوشتار از خطرات و دشواری‌های شعر مدرن در شعر شاعران مختلفی چون کانت، الیوت و …. سخن گفته است. سخن اصلی نویسنده در این نوشتار را می‌توان چنین خلاصه کرد: بحران شعر و فرهنگ مدرن محصول جدایی واقعیت از سمبل یا معناست. نتیجۀ این جدایی ظهور واقعیتی بی‌معنا و معنایی غیرواقعی است که هر گونه تلاش برای ایجاد رابطه میان زندگی و هنر را عقیم می‌سازد. هر چه واقعیت از لحاظ معنای سمبلیک فقیرتر می‌شود، نیاز شاعران به خلق جهان‌های شاعرانۀ غیرواقعی افزایش می‌یابد؛ جهان‌هایی سرشار از سمبل‌های پیچیده و مرموز که حضورشان حاکی از جدایی شعر و زندگی و ازدست‌رفتن سادگی (زبانی) شعر است.

آخرین نوشتار این کتاب نیز دربارۀ والاس استیونس است. در این نوشتار می‌خوانیم: "در شعر استیونس با حالتی روبروییم که در جایی به یاد می‌آورد، گویا با وضعیت خیال‌کردن رودرروییم و آنجا که خیال می‌کند گویا با توصیفی ادراکی مواجه هستیم و خیال، ادراک و خاطره در جهان شعری استیونس با یکدیگر درمی‌آمیزند. این سه مضمون به گونه‌ای با رشتۀ زمان به یکدیگر متصل‌اند؛ خاطره، ادراک و خیال به نوعی با گذشته، حال و آینده مرتبط‌اند؛ و البته زمان مضمونی است که در کل سنت متافیزیکی، به نفع مکان کنار گذاشته شده است؛ چراکه زمان بر خلاف مکان، به چشم نمی‌آید و همان "هستی" است که "نیست". تجربۀ زمان از هر چیزی به ما نزدیک‌تر و در همان حال از همه‌چیز دورتر و فرّارتر است".