سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از تهیه پیش‌نویس سازمان نظام هنری و تشکیل سازمان نظام رسانه‌ای گفته است. هرچند هنرمندان سابقه‌ای از موضوع سازمان نظام هنری در ذهن ندارند اما اهالی رسانه بیش از دو سال است که با برنامه تشکیل سازمان نظام رسانه‌ای آشنایی دارند. سال 93 معاونت مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متنی را با عنوان "پیش‌نویس سازمان نظام رسانه‌ای" منتشر کرد و از کارشناسان ارتباطات و فعالان رسانه خواست درباره این پیش نویس نظر بدهند. نقدها و نظرهایی درباره پیش‌نویس قانون سازمان نظام رسانه‌ای منتشر و بیان شد و کارشناسان ارتباطات و فعالان رسانه در نشست‌هایی متن را بررسی کردند. بیشتر نظرها مخالف بود و اهالی ارتباطات و رسانه معتقد بودند سازمانی که با تصمیم دولت شکل بگیرد و صنفی و غیردولتی نخواهد بود. از نگاه کارشناسان ارتباطات و رسانه متن تهیه شده به گونه‌ای بود که اگر تصویب و اجرا می‌شد تضعیف استقلال خبرنگاران و روزنامه‌نگاران و تشدید وابستگی دولتی و حکومتی، عدم تامین حقوق روزنامه‌نگاران، افزایش خودسانسوری خبرنگاران و روزنامه‌نگاران را به دنبال داشت.

حضور پررنگ افراد دولتی یا منتخب و منصوب دولت و نهادهای حاکمیتی در شورا و کمیسیون این سازمان، تعیین صلاحیت خبرنگاران و تعیین مجازات‌های محرومیت از اشتغال هم از موارد مورد انتقاد و اعتراض ارتباطاتی‌ها و روزنامه‌نگاران به این پیش‌نویس بود. معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی هرچند به شدت بر تشکیل سازمان نظام رسانه‌ای اصرار داشت و از پیش‌نویس تهیه شده دفاع می‌کرد اما متن را برای اعلام نقد و نظر کارشناسان منتشر کرد و بعد از مدتی که واکنش‌ها را دید، روند تشکیل سازمان نظام رسانه‌ای را متوقف کرد و در جایی گفت تا خود مطبوعاتی‌ها اولویت و محتوای پیش‌نویس قانون سازمان نظام رسانه‌ای را تعیین نکنند، این سازمان به جریان نخواهد افتاد و ما حتی اگر نسخه درست بپیچیم، بی‌اعتمادی رسانه‌ها و کاهش مشارکت آنها را در حل مشکل خودشان موجب خواهیم شد.

حسین انتظامی یک سال پیش در همین روزها هم گفت نظرم درباره سازمان نظام رسانه‌ای عوض نشده اما به احترام همکاران مطبوعاتی فعلا آن را متوقف کرده‌ایم تا زمانی که خودشان بخواهند. از سال 93 که پیش‌نویس سازمان نظام رسانه‌ای منتشر  و پس از چند ماه متوقف شد تا امروز هر از گاهی یکی از مسئولان کشور از رییس جمهور تا وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از تشکیل این سازمان سخن گفته است. علی جنتی؛ وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی مرداد ماه گذشته در آستانه روز خبرنگار از تشکیل سازمان نظام رسانه‌ای در آینده نزدیک گفت و آبان ماه در افتتاحیه بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها رییس جمهور از عزم دولت برای ارائه لایحه سازمان نظام رسانه‌ای گفت.

معاونت مطبوعاتی پس از آن اعلام کرد پیش‌نویس سازمان نظام رسانه‌ای در دستور کمیسیون فرهنگی دولت قرار گرفته و از کارشناسان رسانه و ارتباطات خواست نظر و پیشنهاد اصلاحی خود را درباره این متن بفرستند. حالا وزیر فعلی فرهنگ و ارشاد اسلامی از تشکیل سازمان نظام رسانه‌ای و تهیه پیش‌نویس سازمان نظام هنری خبر داده اما مشخص نیست که پیش‌نویسی که برای سازمان نظام رسانه‌ای تهیه شده بود و مورد انتقاد کارشناسان قرار گرفت چه تغییراتی کرده است. گرچه این پیش‌نویس با انتقاد و مخالفت جدی مواجه شد و تصویب آن ضربه محکمی به استقلال روزنامه‌نگاران می‌توانست باشد اما دست کم فرصت اظهار نظر و گفت‌وگو درباره آن فراهم شد که به توقف کار منجر شد. مسئولان مطبوعاتی چنانکه گفتند تا خود مطبوعاتی‌ها و روزنامه‌نگاران اولویت‌ها و موارد را تعیین نکنند، حتی اگر دولت بهترین نسخه را هم بپیچد، حاصلش بی‌اعتمادی و عدم مشارکت روزنامه‌نگاران است. این تجربه برای این مرحله پیش‌نویس سازمان نظام رسانه‌ای هم که این روزها حرف از ارائه لایحه آن به دولت است به کار می‌آید و به درد سازمان نظام هنری هم می‌خورد. وزیر ارشاد فقط دو سه جمله درباره سازمان نظام هنری گفته و این موضوع مجهول است. با وجود انجمن‌ها و نهادهای غیردولتی هنری، سازمان هنری چگونه قرار است شکل بگیرد؟ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که بارها بر واگذاری امور به نهادها و هنرمندان تاکید کرده چرا پایه تشکیل سازمان نظام صنفی هنری را از سوی دولت برنامه‌ریزی می‌کند. پیش‌نویس این سازمان تا کجا پیش رفته و چه افرادی آن را تدوین کرده‌اند؟ آیا قرار است نظر گروه‌های مختلف هنرمندان و انجمن‌ها درباره آن شنیده شود؟ نکته عجیب در این چند روز که از انتشار خبر تهیه پیش‌نویس سازمان نظام صنفی هنری می‌گذرد، سکوت و بی‌تفاوتی هنرمندان و نهادهای غیردولتی هنری است که هیچ نظر مثبت یا منفی درباره این موضوع طرح و خواسته‌های خود را بیان نکردند.