سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: اولین کتاب داستان محمدجواد صابری منتشر شد.

“نه‌چندان‌زیبا، با هوشی متوسط”، رمانی از محمدجواد صابری، قصه‌نویس و روزنامه‌نگار است که در سری “کتاب‌های قفسه قرمز” نشر چشمه منتشر شده است. این نخستین کتابی است که او در ادبیات داستانی منتشر می‌کند.

روی جلد کتاب و زیر عنوان داستان، آمده: “تصورات آدم‌های زنده، از مرگ شوخی است”. از همین جمله و پیش از شروع به خواندن این اثر، مشخص است که صابری، قصه‌ای نوشته است با نظر به مرگ از منظر کسی که تصوری پیشینی از آن را منتفی می‌داند.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

“وقتی نگاه می‌کنه به یه نفر، بدون اینکه اون چیزی بگه، فکرش رو می‌خونه.” وقتی بزرگ‌تر شدی حتما فهمیدی آن همه حرف درباره مار و افعی و اژد‌ها و دختر زیبا، اراجیفی بیش نیست. مثلا داروین در نظریه تکاملش ابدا چنین چیزی را بیان نکرده بود. گذشته از این، بعد‌ها فهمیدی ماجرا منطق درست و درمانی هم ندارد. پدرت گفته بود “مار هر چه بگذره بزرگ و بزرگ‌تر می‌شه؛ همزمان که برای مثال از یه متر به ۱۰ متر می‌رسه، قطرش هم زیاد می‌شه.” بعد خود او گفته بود “افعی موجودیه مثل گربه. اگه ببینیش اصلا فکر می‌کنی گربه‌ست؛ فقط پا‌هاش کوتاه‌تره و از دهنش آتیش می‌زنه بیرون.” او ادامه داده بود”اژد‌ها چند متر ارتفاع داره، طول و عرضش چند متره و حتا بعضیا می‌گن دو تا سر داره.” اینکه این موجود عجیب و غریب و لابد کریه المنظر چطور تبدیل می‌شود به دختر زیبا جای سوال داشت. پدرت ویژگی‌های دختر زیبا را نگفته بود اما مثلا می‌توانستی به روشی سلبی مختصاتی در بیاوری: دختر زیبا ۲۰ متر نیست، دم ندارد، دو تا سر ندارد و... .

نه چندان زیبا با هوشی متوسط

در پشت جلد کتاب نیز می‌خوانیم: “نه‌چندان زیبا، با هوشی متوسط یک رمانِ تجربی و خاص است که داستان و اجرایی متفاوت دارد. رمان داستان آخرین روزهای خدمت یک پسرِ جوان است و مواجه ‌شدنِ او با مرگ که وادارش می‌کند به شهرِ آبا‌واجدادی خود بازگردد و با اتفاق‌ها و آدم‌هایی روبه‌رو شود که چندان میل و علاقه‌ای به‌شان ندارد. از سویی دیگر او در زندگی عاشقانه‌اش نیز مشکلاتی دارد که باعث می‌شوند دست به رفتارهای خاص بزند. قهرمانِ رمان گویا برای رهایی از کابوس باید کاری بکند... رمانِ نه‌چندان زیبا، با هوشی متوسط با زبانی طنزآلود و فضاهای متفاوت زندگی روزمره ساخته شده، اما در آن عنصرِ خیال‌ورزی و اوهامِ شخصیت است که نقشی پررنگ دارد. محمدجواد صابری در این رمان خواسته مخاطبِ خود را در موقعیت‌هایی قرار بدهد که گاه بی‌نهایت تلخ و تراژیک و گاه به‌شدت مضحک و طنزآلود است، و همین استفاده‌ی مدام از فضاها و امکاناتِ مختلفِ زبانی و روایی به جذابیت این متن نوگرا افزوده است”.

محمدجواد صابری را پیش‌تر به عنوان روزنامه‌‌نگار بیشتر می‌شناختیم؛ او هم‌اکنون جزو تحریریه روزنامه آرمان امروز است.

“نه‌چندان‌زیبا، با هوشی متوسط” به قیمت شانزده‌هزارتومان و در 212صفحه به بازار کتاب آمده است.