سرویس فرهنگ و ادبیات هنر آنلاین: کتاب "مسیح در شب قدر" روایتی از حضور مقام معظم رهبری در منازل خانواده‌‎های شهدا، که در سال 1393 در موسسه جهادی صهبا منتشر شده بود، اکنون به زبان فارسی و انگلیسی ترجمه و منتشر شده است.

این کتاب، دومین کتاب از مجموعه "خورشید در مهبط ملائکة الله" است؛  روایتی از حضور مقام معظم رهبری در منازل خانواده‌‎های شهدا. در این کتاب، حضور مقام معظم رهبری در منازل شهدای مسیحی کشورمان، در 23 بخش روایت شده است. این اثر  در سال 93از سوی انتشارات صهبا منتشر شده بود.

از ویژگی‌های خاص این دیدارها، این است که خانواده‌های مسیحی، اغلبشان نمی‌توانند حضور حضرت آقا در منازلشان را باور کنند و در بهت می‌مانند. حالتی که معمولا تا اواخر دیدار، باقی می‌ماند. این حالت باعث می‌شود که اتفاقا آقا در بین این خانواده‌ها بیشتر صحبت کنند، خاطره بگویند و به‌شکلی مجلس را گرم کنند.

سبک روایت‌گری این کتاب، تا حدودی داستانی است و در هر کدام از آنها، از یک راوی متفاوت و مناسب آن روایت استفاده شده که خود این تنوع راویان، داستان‌ها را جذاب‌تر می‌کند. البته مفهوم داستانی کردن روایت‌ها، آزاد گذاشتن تخیل نیست. تمام نکات موجود در کتاب، به‌خصوص بیانات حضرت آقا، کاملا مستند و بر اساس اسناد هستند.

رهبر معظم انقلاب با توجه به اهمیت و ارزش بالای خانواده‌های شهدا و لزوم احترام و توجه ویژه نسبت به آنها، از همان ابتدای جنگ، عنایت خاصی به این خانواده‌ها داشتندو از سال 63، برنامه مرتب خودشان را برای حضور در منازل شهدا و ابراز محبت و توجه و گفت‌وگوی رو در رو و صمیمانه با خانواده‌های شهدا، شروع می‌کنند. برنامه‌ای که هنوز هم ادامه دارد و جزو سنت‌های حسنه‌ای است که توسط معظم‌له ایجاد شده است.

از جذاب‌ترین دیدارهای معظم‌ٌله با خانواده‌های شهدا، موارد مربوط به شهدای مسیحی است. رهبر معظم انقلاب از همان سال شصت‌وسه، در ایام عید مسیحیان و میلاد حضرت مسیح، مهمان خانواده‌های شهدای مسیحی می‌شوند.

مسیح در شب قدر

همراه با روایت حضور آیت‌الله خامنه‌ای در منازل این شهدا، نکات زیبایی درباره شهید، خاطرات و نحوه شهادتش آورده شده، که فداکاری و شجاعت و روح والای انسانی این شهدای عزیز و خانواده‌هایشان را نشان می‌دهد. کتاب "مسیح در شب قدر"، تمام رنگی چاپ شده است تا حلاوت تصاویر حضور حضرت آقا در منازل شهدای مسیحی، بر شیرینی داستان‌ها بیافزاید و همراهی تصاویری از این شهدای گران‌قدر، روایت‌ها را تکمیل کند.

در پایان کتاب، علاوه‌بر ضمیمه‌ای شامل نام و تصویر تمام شهدای ارمنی و آشوری کشور، پنج پیوست آمده است که تماماً از بیانات و مکتوبات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای هستند و در آنها، به موضوعاتی که با این کتاب ارتباط دارد و بعضاً معظم‌له در دیدارهایشان، اشاره‌ای به آنها داشته‌اند، پرداخته شده است.

  نسخه الکترونیکی ویژه تلفن همراهِ این کتاب نیز درانتشارات صهبا تولید شده است.