به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی فرهنگ سرای ارسباران، در این نشست دکتر اردشیر صالح‌پور ریشه‌های لغوی فرهنگ و هنر را واکای و انقلاب اسلامی را انقلابی فرهنگی نامید.

صالح پور از کتاب دین ما به عنوان معجزه‌ای فرهنگی یاد و در ادامه خاطرنشان کرد: ادبیات جز هفت دسته‌بندی هنر است که یونانیان انجام دادند. ادبیات تمامی زاویای هنر را در بر می‌گیرد و هیچ ملتی مثل ملت ایران در جهان به ادبیات نپرداخته است همانطور که پیش از بروز هر جریان انقلابی نخستین تجلیات آن در هنر نمایان می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین فخرزاده سخنران بعدی نشست ضمن اشاره به رابطه متقابل هنرمند و انقلاب خاطره‌نگاری بعد از انقلاب اسلامی را موضوع بحث خود قرارداد و گفت : خاطره‌نگاری پررنگ‌ترین زمینه ادبی در انقلاب اسلامی است و تأسیس و فعالیت واحد خاطرات انقلاب اسلامی در کنار واحد دفاع مقدس در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی از دستاوردهای انقلاب اسلامی است . 

فخرزاده در ادامه افزود: ترسیم انقلاب کار سختی است . در آن دوران هنرمند از طریق هنرش سعی در هدایت جامعه داشت . در وقایع ملی شدن صنعت نفت و مشروطه هنرمندان با رصد وقایع با آثار مختلف سعی در ارائه و انتقال پیام داشتند .پس از انقلاب اکثر هنرمندان در بطن انقلاب بودند و با درک درست از وقایع انقلاب به تولید آثار می‌پرداختند . جریان خاطره نگاری ژانر ادبی از تولد انقلاب شکل گرفته و به جهت نیاز جامعه ضبط و ثبت خاطره‌ها و وقایع قوی تر شد.

فخرزاده با اشاره به شکل گیری واحد ثبت خاطرات جنگ در حوزه تبلیغات سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس یادآورشد: گفتگو با رزمندگان ، فرماندهان و مبارزان در جنگ هشت ساله ایران و عراق منجربه راه اندازی بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های انقلاب شد .  

اردشیر صالح پور در بخش دیگر نشست خاطر نشان کرد: ژانر خاطره از دو منظر تاریخی که توسط فرد نوشته می‌شود و به دوصورت سنتی با یادداشت نویسی انجام می‌شود که این امر به محقق کمک می‌کند و منبعی برای تولید آثار هنری می‌شود.

وی در ادامه افزود: با رونق مدرنیته خاطره نویسی و یادداشت‌های روزانه کمرنگ شد. حتی امروز نیز اگر بتوانیم خاطره نویسی را در جامعه فرهنگ سازی کنیم به ارتقای مطالعه و تاریخ نویسی و حفض فرهنگ و ارزش‌های میهن خود کمک کرده‌ایم.

صالح پور تاکید کرد: هنر انقلاب در مرحله جستجوی بایستگی‌هایش وارد پدیده تکان دهنده جنگ شد و بر حسب شرایط تجربه هنر و دفاع مقدس مطرح شد. ما هربار فیلمی از جنگ می‌بینیم یک واقعه تازه را کشف می‌کنیم . وپس از انقلاب همایش‌ها، کنفرانس‌ها، جشنواره‌ها ، تولیدات مکتوب بسیار را شاهد بودیم و همانطور که شاهدیم هنر ایران با ساحات و ابعاد مختلف در حال صعود و رشد است .                                                                                                                                          

در بخش پایانی این مراسم که بیشترین زمان را به خود اختصاص داده بود، دکتر سلیمانی رییس فرهنگسرای ارسباران درباره گرافیتی‌ها و نقاشی‌های دیواری شهدا در شهر تهران، به ایراد سخن پرداخت. آغاز کلام این استاد پژوهش هنر با توجه به موضوع سخنرانی با نام شهدا همراه بود که همین امر موجب یادآوری ماجرای تلخ شهدای جان‌فشان آتش‌نشانی در حادثه ساختمان پلاسکو و تأثر و اشک‌های وی گشت.

سلیمانی گزارشی تصویری در مورد گرافیتی‌های انقلاب اسلامی  و نقاشی‌های دیواری شهدا در شهر تهران را درقالب اسلایدهای تصویری ارائه کرد.

وی در مورد اهمیت نقاشی‌های دیواری شهدا در شهر تهران، گفت: اگر تهران را الگو در نظر بگیریم فردی که تا به حال وارد شهر تهران نشده، ناخودآگاه با عکس و تصاویر شهدا روبرو می‌شود که روی دیوارها هست و این تبدیل به یک ویژگی شده است.

وی با اعلام آمار کار کردن ۷۶۲ اثر نقاشی دیواری با موضوع شهدا  در پایان سال ۹۴ در شهر تهران، در مورد پویا بودن این ویژگی به تحلیل نقاشی‌ها در چهار دوره پرداخت. وی گفت: دوره اول از زمانی است که انقلاب اسلامی شروع می‌شود و تا پایان دفاع مقدس که یک دوره ده ساله است ادامه دارد. بعد از آن دوره دوم  از سال ۶۷ تا سال ۷۵ است. دوره‌ی سوم از سال ۷۵ تا سال ۹۱ است که خیلی از متخصصین وارد این عرصه شده‌اند و کار کردند و از سال ۹۱ به بعد وارد دوره چهارم شدیم.

سلسله نشست‌های "روز روشنایی" به همت مرکز مطالعات سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در ایام دهه فجر در مراکز تابعه برگزار می‌شود.