سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین:  ایسنا به نقل از گاردین نوشت: جان برگر منتقد هنری و رمان‌نویس انگلیسی که در سال ۱۹۷۲ برنده جایزه "بوکر" شده بود، ‌در سن ۹۰ سالگی از دنیا رفت.

"شیوه‌های نگریستن" یکی از مشهورترین کتاب‌های او در حوزه هنرهای تجسمی بود که در سال ۱۹۷۲ به سریالی تلویزیونی تبدیل شد. از دیگر کتاب‌های مطرح او می‌توان به "G" و "نقاش زمان ما" اشاره کرد.

"سوزان سونتاگ" و "جارویس کوکر" از چهره‌هایی بودند که فعالیت‌های "برگر" را تحسین می‌کردند. "دیوید شریگلی" او را "بهترین نویسنده تاریخ که به آثار هنری می‌پرداخت" توصیف و از فقدان او ابراز تاسف کرد.

"برگر" سال‌ها بود که در منطقه‌ای دورافتاده در کوه‌های آلپ فرانسه زندگی می‌کرد. او اخیرا به "آنتونی" در حومه پاریس نقل مکان کرده بود.

"برگر" کار خود را به عنوان نقاش شروع کرد و پس از روی آوردن به نویسندگی، به عنوان یکی از برجسته‌ترین منتقدان هنری شناخته شد. او کتاب‌های متعددی را در حوزه‌های رمان،‌ نمایشنامه، شعر و فیلمنامه‌نویسی به چاپ رسانده بود.

کتاب "نقاش زمان ما" از این نویسنده انگلیسی در سال ۱۹۵۸ منتشر شد. رمان "G" او جایزه "بوکر" سال ۱۹۷۲ را برایش به ارمغان آورد.

این چهره فرهنگی در سال ۲۰۰۹ جایزه یک عمر دستاورد ادبی "قلم طلایی" را دریافت کرد. "پادشاه: یک داستان خیابانی"، "از ای تا ایکس" و "فتوکپی‌ها" از دیگر رمان‌های او هستند. "یک سوال جغرافیا"، "بوریس" و "آخرین پرتره گویان" نیز از نمایشنامه‌های او هستند.