به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد سلگی؛ مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از آغاز توزیع توکن‌های جدید به ناشران در هفته آینده خبر داد و گفت: توکن‌های جدید از 11 دیماه بر اساس جدول زمانبدی اعلام شده در میان ناشران توزیع خواهد شد.

وی افزود: سامانه جامع از سال 1387 راه‌‌اندازی شد اما به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم در استان‌ها، فقط ناشران تهرانی قابلیت بهره‌برداری از آن را داشتند. در حال حاضر نواقص این سامانه بر طرف شده و نسخه به روز شده نرم افزار و توکن‌ها در دسترس ناشران قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به ویژگی‌های نسل جدید توکن‌ها عنوان کرد: به همت مرکز توسعه فناوری، اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توکن‌های جدید مشکلاتی اعم از مرورگر، ویندوز و نصب برنامه را ندارند و به راحتی بر روی سیستم‌های عامل و حتی موبایل قابلیت اجرا خواهند داشت.

سلگی با اشاره به توزیع پنج هزار توکن در این مرحله گفت: همه ناشران فعالی که در سال جاری یک نسخه کتاب در سامانه جامع به ثبت رسانده باشند، می‌توانند توکن‌های جدید را دریافت کنند. همچنین در استان‌ها نیز ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کار توزیع توکن را بر عهده خواهند داشت.

وی افزود: مرحله دوم توزیع توکن‌ها در شهرستان‌ها انجام خواهد شد و در مرحله سوم این طرح نیز ناشران استان‌هایی که دارای هیات نظارت هستند، توکن‌های خود را دریافت می‌کنند.

بر اساس این گزارش، ناشران برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ویژگی‌ها و نحوه توزیع توکن‌های جدید می‌توانند به سایت http://ketab.farhang.gov.ir/fa/home  مراجعه کنند.