به گزارش هنرآنلاین، برنامه "گفت و گوی فرهنگی " با موضوع (تکثیر غیر قانونی کتاب و عوارض مخرب آن ) با حضور دکتر حسینی نیک، بازرس اتحادیه ناشران، حاجی آبادی، مدیر انتشارات ققنوس و ارتباط تلفنی با امیرزاده ، رئیس کارگروه حمایت از نشر وزارت ارشاد و خانم دکتر لادن حیدری، مدیرکل حقوقی ارشاد روانه آنتن شد.

دکتر حسینی نیک در پاسخ به این سؤال که در حال حاضر چه قانونی برای ممانعت  از نشر کتاب غیرقانونی وجود دارد، گفت : حوزه مالکیت ادبی و هنری بر اساس قانون حمایت از مولفان،مصنفان و هنرمندان مصوب سال 1348 به موضوع کتاب اشاره دارد و تاکید دارد که پدیدآورندگان کتاب مورد حمایت قرار گیرند .

وی افزود : قانون ترجمه و تکثیر مبدأ ایجاد حق ترجمه را فعالیت خود مترجم نه پدیدآورنده قرار داد.

بازرس اتحادیه ناشران با اشاره به اینکه حقوق مادی ناشر دو برابر حقوق مادی پدیدآورنده است ، عنوان کرد : نظام حقوقی از حقوق مالکیت فکری به خصوص مالکیت ادبی و هنری از جهت کیفری حمایت می‌کند بنابراین برای قانون گذار بسیار اهمیت دارد و مسیر کوتاهی در نظر گرفته است اما  به دلیل تحمیل شدن هزینه‌های مادی و صرف وقت معمولاً ناشران اقدام به اعتراض در این حوزه نمی‌کنند.

حسینی نیک از تشکیل دادسرای فرهنگ خبر داد و گفت : وزارت ارشاد نامه ای به قوه قضائیه ارسال کرده است که برای این موضوع دادگاه کیفری برگزار شود.

حاجی آبادی بیان کرد : بستن کمربند ایمنی با داشتن جریمه‌های سنگین باز هم از سوی مردم رعایت نمی‌شد اما با سرمایه گذاری در بخش تبلیغات و ساخت انیمیشن، فرهنگ سازی خوبی در این زمینه صورت گرفت.درباره تکثیر غیر قانونی نیز مردم باید بدانند این کار چه ضربه ای به کتاب و نویسنده می زند.

وی در توضیح مطلب فوق افزود : یک نمودار متقابل وجود دارد از میزان ایده‌ها و تفکرات نابود شده که با کتاب‌های منتشر شده از طریق غیرقانونی نسبت مستقیم دارد.

این نویسنده با اشاره به انتشار جملات در فضای مجازی بدون عنوان نام نویسنده گفت : در بسیاری از موارد ترس از دزدیده شدن یک ایده بکر از انتشار آن جلوگیری می‌کند و نهایت این موضوع این است که ترجیح داده می‌شود ایده مورد نظر در خارج از کشور بیان شود. بنابراین در حال حاضر خیلی از اندیشه‌های ناب که می‌توانست به کشور در تمام حوزه‌ها کمک کند از دست داده‌ایم.

امیرزاده در ارتباط تلفنی با تاکید بر اینکه موضوع نشر غیرقانونی کتاب ماهیت فرهنگی دارد ، گفت : الزاماً وجود یک ساختار اقتصادی و حقوقی پیشرفته نمی‌تواند مشکل کپی رایت را حل کند چرا که افراد از کودکی سبب نهادینه کردن فرهنگ کپی رایت در کشور خواهند بود.

وی تصریح کرد : وجود و عدم وجود قانون به تنهایی نمی‌تواند برای بازدارندگی جرم تأثیر گذار باشد.هیچ قانونی بازدارنده تر از اعدام نیست اما هیچ گاه قتل در دنیا از بین نمی‌رود . در نتیجه ضمانت‌های اجرایی قوی الزاماً منتج به جلوگیری از جرم نمی‌شود.

رئیس کار گروه حمایت از نشر وزارت ارشاد در ادامه افزود : بسترهای پیشگیرانه و باور فرهنگی یک موضوع و در نهایت فرهنگ سازی، نقش بسیار مهم‌تری در جهت کاهش جرائم دارد.

حیدری در ادامه این برنامه در ارتباط تلفنی اظهار کرد : در این حوزه قوانین موجود ضعیف نیست حتی با وجود اینکه قانون حمایت از مولفان و مصنفان مربوط به سال 48 است همچنان پاسخگوی نیازهای جامعه ما است و بخش زیادی از حمایت‌ها را پوشش می‌دهد اما با رشد تکنولوژی بخش‌هایی به قانون باید اضافه می‌شد که در حال حاضر لایحه تهیه و تقدیم مجلس شده  است.

وی گفت : در سال 48 علاوه بر جریمه نقدی که برای نقض حق داریم مجازات حبس نیز به چشم می‌خورد بنابراین بازدارندگی لازم وجود دارد ، از این رو وجود آثار غیرقانونی از دو جهت قابل بررسی است.

مدیر کل حقوقی وزارت ارشاد از بین رفتن قبح نقض حق از سوی مردم و بی تفاوت شدن یا ناآگاه بودن ناشران و مصنفان به حقوق خود را دو سوی رواج تکثیر غیرقانونی آثار فرهنگی دانست.

برنامه "گفت و گوی فرهنگی" از شنبه تا چهارشنبه ساعت 20:00 روی آنتن شبکه رادیویی گفت و گو می‌رود و علاقه مندان می‌توانند برای دسترسی به فایل صوتی برنامه به سایت شبکه مراجعه کنند.