سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: "مهرداد" از مشهورترین تراژدی‌های ژان راسین – شاعر و نمایشنامه‌نویس قرن هفده فرانسه – است؛ تراژدی شاهی پیر که از رومیان شکست خورده، پای دو پسرش به عشقش کشیده شده، آن‌ها را به تفرقه انداخته و در اندیشة انتقام‌گیری از رومیان است.

ولتر دربارة این نمایشنامه گفته است: "از بین تمام تراژدی‌های فرانسوی،‌ مهرداد اثری بود که شارل دوازدهم بیش از همه از آن خوشش می‌آمد. وضع این شاه شکست‌خورده و مشتاق گرفتن انتقام، با وضع خودش تطبیق می‌کرد."

مهرداد ششم (ملقب به اوپاتور) مدتی دراز تجسم‌بخش تعمیم بشردوستی کوروش شد و به مذهب ملی و نیز اعمال عظمت – که از فضایل غریزی هخامنشیان راستین از کوروش تا داریوش بود – وفادار ماند و هیچ‌گاه درصدد برنیامد که ایران را به معنای اخص کلمه تسخیر کند یا شاهنشاهی پارسیان را تحت حمایت خود از نو بسازد...

ژان راسین در کنار کورنی و مولیر، سه درام‌نویس برجستة قرن هفدهم فرانسه بودند که بیشتر آثار وی تراژدی است.

این کتاب علاوه بر متن نمایشنامه، بخش‌هایی درباره راسین، درباره نمایشنامه "مهرداد" و تحلیل آن، پیشگفتار نویسنده، تاریخ پادشاهی پونت (مرتبط با محتوای اثر) و نیز اعلام و توضیحات دارد که اطلاعاتی تاریخی را درباره شخصیت‌ها و ماجراها در اختیار خواننده قرار می‌دهد.

"مهرداد" با ترجمه قاسم صنعوی در 312 صفحه و با قیمت 25000 تومان از سوی بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه به چاپ رسیده است.

انتشارات آرادمان مجموعه‌ای از الگوهای امپرسیونیستی "اوسکار کلود مونه" را در قالب کتابی از سری کارهای نقاشی خلاق و آرامش‌بخش منتشر کرد.

"باغ مونه" نام کتابی است شامل 30 الگوی رنگ‌آمیزی از مهم‌ترین و مشهورترین آثار این نقاش سرشناس سبک امپرسیونیسم که با الگوی رنگی اصل آثار، در اختیار علاقه‌مندان به کتاب‌های آرت‌ تراپی قرار گرفته است. در فصل دوم این کتاب اما علاقه‌مندان این امکان را دارند که گزیده‌ای از این آثار را با ایده‌ی هنرمند درون خود رنگ آمیزی کنند و پیشنهادهای جدیدی را به استادِ سرشناس امپرسیونیست پیشنهاد کنند.

اوسکار کلود مونه، متولد 14 نوامبر 1840 و درگذشته در 5 دسامبر 1926، بنیانگذار سبک نقاشی "امپرسیونیسم"، پزشک فرانسوی بود که از سال 1874 با جمعی از شاگردان و همکارانش، این مکتب هنری را به جهان معرفی کرد. عنوان امپرسیونیسم از یکی از نقاشی‌های او با نام "دریافتی از طلوع آفتاب" گرفته شده است.

انتشارات آرادمان علاوه بر این کتاب که در 56 صفحه قطع رحلی با شمارگان هزار نسخه و بهای 10 هزار تومان انتشار یافته، همزمان، مجموعه دیگری را هم در همین قطع و شمارگان در 88 صفحه به‌بهای 12 هزارتومان، با طرح‌های "بیلی واکار" همزمان با آخرین روز پاییز وساعاتی پیش از شب یلدا، به علاقه‌مندان عرضه کرده است.

برگردان هر دو کتاب را فاطمه فرقانی انجام داده است.

اما "تسکین"، سومین دفتر شعر سید رسول پیره ، 48 شعر دارد. فضای غالب شعرها تغزلی و غنایی است. طبیعت  تمام قد در این مجموعه حضور دارد و شاعر توانسته از فضای زندگی ماشینی شهری دور بماند. انسان معاصر در شعرهای پیره می خواهد به گذشته رویاگونه خویش برگردد و حیرت زده،  شگفتی ها را  درمیان بگذارد. شگفتی هایی که بسیاری اوقات از آن به سادگی عبور می کنیم. جهانِ استعاره های تسکین، بدیع و متفاوت است و ادامه منطقی دو مجموعه شعر  پیشین پیره است. بیان موسیقی واژگان مورد توجه شاعر بوده و شاعر بیش از هر چیز به ایده های تازه و نامنتظره پرداخته است و سعی اش بر آن بوده شعرهایی سهل و ممتنع بنویسد.

"تسکین" را نشر چشمه در  82 صفحه و با قیمت 7500 تومان منتشر کرده است.

کتاب شعر "امریکا" شامل شعر بلند "یکی امریکا را به باد داد"، شعرهای کوتاه و دو مقاله از امیری باراکا و فرید قدمی منتشر شد.این کتاب در 84 صفحه و با قیمت هشت هزار تومان منتشر شده است.

امیری باراکا از شاعران نسل بیت و به گفته‌ی مترجم کتاب "آخرین شاعر رادیکال نسل بیت" بود.پس از حملات تروریستی یازده سپتامبر کتاب "یکی امریکا را به باد داد و دیگر شعرها" از باراکا منتشر می‌شود و آنچنان جنجالی به پا می‌کند که فرماندار نیوجرزی از او می‌خواهد به خاطر مواضع‌اش عذرخواهی کند. باراکا پافشاری می‌کند و عنوان افتخاری ملک‌الشعرای ایالت، که پیش از آن به او اهدا شده بود، از او سلب می‌شود.

باراکا در طول فعالیت‌های ادبی و هنری‌اش جوایز بی‌شماری گرفته است: جایزه‌ی اُبی، جایزه‌ی پن/ فاکنر، جایزه‌ی لنگستون هیوز، جایزه‌ی آکادمی علوم و هنرهای امریکا، مدال جیمز ولدون جانسون، جایزه‌ی بنیاد راکفلر و... .

در مقدمه‌ی این کتاب به قلم مترجم می‌خوانیم: "اِمیری باراکا، با نام اصلی ایورت لیروی جونز، در هفتم اکتبر 1934 در خانواده‌ای سیاهپوست در نیوآرک ایالت نیوجرزی به دنیا آمد. پدرش پستچی بود و مادرش مددکار اجتماعی. باراکای جوان به دانشگاه روتگرز رفت و دو سال در آنجا درس خواند. سپس به دانشگاه سیاهپوستی هاوارد رفت و در 1954 در رشته‌ی زبان انگلیسی لیسانس گرفت. برای سه سال تفنگدار نیروی هوایی شد. به نیویورک رفت و با جنبش هیپیزم و نسل بیت آشنا شد. آلن گینزبرگ، شاعر بزرگ نسل بیت، تاثیر بی چون‌و‌چرایی بر ادبیات او گذاشت."