سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: کتاب‌های "وقتی از دویدن صحبت می کنم در چه موردی صحبت می‌کنم"، "بعد از تاریکی" و "بعد از زلزله" اثر هاروکی موراکامی و به ترجمه حاجی قاسم در انتشارات نگاه تجدید چاپ شد.

آثار هاروکی موراکامی همیشه جزو محبوب ترین داستان‌هایی بوده‌اند که روایت روان و جذابی دارند. کتاب "وقتی از دویدن صحبت می کنم در چه موردی صحبت می کنم"، به ترجمه علی حاجی قاسم  به تازگی در انتشارات نگاه چاپ شده است.

"وقتی از دویدن صحبت می‌کنم، در چه موردی صحبت می‌کنم؟" خاطرات هاروکی موراکامی نویسنده ژاپنی است که برخی رمان‌ها و داستان‌های کوتاه او شهرتی جهانی دارند. موراکامی با اینکه مینی مالیست نیست، امّا به واسطه آشنایی و دوستی با ریموند کارور و نیز اُنس والفت با آثار همینگ وی، گونه‌ای تأثیرپذیری از مینی مالیست‌ها و نیز شیوه نگارش همینگ وی در آثارش دیده می‌شود. موراکامی عاشق دویدن است. وی بار‌ها در مسابقات دو شرکت کرده و رکورد خود را نیز دارد. او همچنین عاشق موسیقی جاز و گربه‌هاست. و بسیاری موراکامی را به سبب رمان "جنگل نروژی" که شباهت‌هایی به "ناطور دشت" دارد "سالینجر" ژاپن نامیده‌اند. ریموند کارور، داستان معروفی دارد به نام "وقتی از عشق حرف می‌زنیم، از چه حرف می‌زنیم" .موراکامی نام مجموعه خاطرات خود را با اجازه بیوه کارور، خانم "تِسی گالاگر" از عنوان این داستان و کتاب وام گرفته است…

تنهایی آدمی موضوعی محوری در آثار موراکامی است و در داستان "بعد از تاریکی" هم بار دیگر به این مفهوم می‌پردازد. موراکامی در داستان "بعد از تاریکی" مخاطب را به گردشی شبانه در شهر توکیو می‌برد و فضای سردی را روایت می‌کند که شخصیت اصلی آن دختری است که تمام زندگی‌اش را صرف درس خواندن کرده تا سایر ضعف‌هایش را بپوشاند.

در توضیح این کتاب آمده است: "بعد از تاریکی رمان نه چندان بلندی است که زندگی شبانه توکیو را در عصر تسلط تکنولوژی دیجیتال و غرق شدن شهری در میان چراغ‌های نئون روایت می‌کند و روان آدم‌هایی سرگشته و مبهوت را که در چنبره چنین فضا و مکانی اسیرند می‌کاود."

هاروکی موراکامی در "بعد از زلزله" که در سال دو هزار منتشر شد از زلزله بزرگ سال 1995 در ژاپن تاثیر گرفت. این مجموعه داستان،‌ شامل داستان های "بشقاب پرنده در کوشیرو"، "منظره‌ای با اتوی چدنی"، "تایلند"، "قورباغه عظیم توکیو را نجات می‌دهد" و "شیرینی عسلی" است.

موراکامی در این مجموعه داستان به تشریح خشونت پنهان در لایه‌های زیرین جامعهٔ مدرن ژاپن می‌پردازد.

هر سه این رمان‌ها در انتشارات نگاه منتشر شده است.